Jag ska direkt erkänna att jag har bristfälliga kunskaper när det gäller videoredigering, i alla fall om man jämför med mina kunskaper i ljudredigering, så antagligen har jag missuppfattat det mesta som går att missuppfatta, men:
Om vi tar Pitivi som exempel, så kan man ju lägga sina klipp i olika ”kanaler”, som i de flesta videoredigeringsprogram (utom Kino…). Då tror man ju spontant att allt man lägger i de olika kanalerna som överlappar varandra tidsmässigt kommer att mixas med varandra så att man ser bilder från båda samtidigt, men i helvete heller. I Pitivi kan man till och med ställa in ”nivån” så att man kan tona och då inbillar man sig ju att detta är ett enkelt sätt att tona två klipp i varandra, men i helvete heller igen då, förstås. Så hur 17 har de tänkt egentligen? Har de tänkt över huvud taget? Varför ha fler än en kanal när man ändå inte kan använda dem till något vettigt?
Så hur gör man när man vill korstona i exempelvis Pitivi?
En annan kul grej i Pitivi just, är ju knapparna för framåt och bakåt respektive början och slutet av ett klipp: De har ju använt fel symboler! Med ”◂◂” stegar man ju normalt bakåt, men icke när det gäller Pitivi; då hamnar man direkt i början av klippet. Med ”|◂◂” däremot ska man ju hamna direkt till början av klippet, men åter igen icke så med Pitivi, utan där stegar man en sekund bakåt för varje klick. Vad är det för pajasar som skrivit skiten egentligen? Verkar inte ha någon som helst koll. Eller så är det jag som inte har koll, vilket också är ganska troligt i och för sig.
Hur som helst, lägger man nu ett klipp i början av tidsaxeln och sedan ett snett under så att det överlappar en aning, så kommer klippet när man trycker ▸ (play) att spelas tills andra klippet börjar; då fryser bilden. Lysande…
Lägger man däremot klippen kant i kant går det bra.
Jag har aldrig riktigt förstått Ubuntu-teamets idé om att låta ofärdiga program vara förinstallerade. Varför inte vänta tills programmet faktiskt går att använda till något och först därefter fundera på om det platsar bland de förinstallerade programmen i Ubuntu? Nåja, det var lite av de aggressioner man kan känna när man försöker ägna sig åt enkel videoredigering i Linux. Har mer och mer börjat fundera på att ge upp och skaffa en Mac istället, men än har jag inte gett upp helt i alla fall.
Så, om det nu råkar vara så att det bara är jag som gör fel helt enkelt, vilket är en mycket trolig orsak till att det inte fungerar, hur ska man göra istället, då? Låt oss hålla oss till Pitivi då jag inte gärna installerar KDE-program över huvud taget. Har ju Kdenlive också, men bara i OpenSUSE med KDE och detta är ju ett Ubuntu-forum, så… Lyckades för övrigt inte korstona i Kdenlive heller, om nu någon undrade. Samma resultat som med Pitivi, ungefär.
Man tycker ju spontant att korstoning skulle vara en mycket grundläggande funktion i ett videoredigeringsprogram, som alltså borde klaras av helt utan att man aktiverar några effekter eller installerar några pluggar, men jag är ju uppenbart ute och cyklar rejält här, så hjälp mig gärna att komma på rätt spår.