diino och 10.04, funkar inte [LÖST]
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
diino och 10.04, funkar inte [LÖST]
Innan upplysningens tid, när jag fortfarande körde Windows, körde jag back-up på mina (Windows)filer med hjälp av diino.se, vilket funkade utmärkt. När jag laddar ner deras "Linuxklient" funkar det inte och beskedet jag får är att de för närvarande inte har en aning om när de släpper en klient som funkar på 10.04.
Jag får problem redan under nedladdningen då jag får ett meddelande om att det inte går att skapa en genväg till programmet (diino), men diino drar ändå igång. När jag försöker definiera ett back-up-jobb hänger sig emellertid programmet (efter att ha valt filen jag vill backa-up). Jag har försökt att dra igång det igen (System->Preferences->Java /Fliken General, knappen View) men får samma problem då.
Jag har hittat en tidigare tråd på forumet där man använder (och är nöjd med) diino, men då är det tidigare versioner av Ubuntu; men det verkar ju ha funkat tidigare på Ubuntu.
Min fråga är om det är någon som kör diino under 10.04 och fått det att funka?
Jag får problem redan under nedladdningen då jag får ett meddelande om att det inte går att skapa en genväg till programmet (diino), men diino drar ändå igång. När jag försöker definiera ett back-up-jobb hänger sig emellertid programmet (efter att ha valt filen jag vill backa-up). Jag har försökt att dra igång det igen (System->Preferences->Java /Fliken General, knappen View) men får samma problem då.
Jag har hittat en tidigare tråd på forumet där man använder (och är nöjd med) diino, men då är det tidigare versioner av Ubuntu; men det verkar ju ha funkat tidigare på Ubuntu.
Min fråga är om det är någon som kör diino under 10.04 och fått det att funka?
Senast redigerad av 1 blatifagus, redigerad totalt 25 gånger.
Re: diino och 10.04, funkar inte
Jo nu kör jag inte Diino men misstänker starkt att felet beror på att inte Suns Java-version används.
Du kan installera så här:
Terminalen: Kopiera/Klistra in kommandona
Välj Suns version
Du kan installera så här:
Terminalen: Kopiera/Klistra in kommandona
Kod: Markera allt
sudo add-apt-repository "deb http://archive.canonical.com/ lucid partner"
sudo apt-get update
sudo apt-get install sun-java6-jre sun-java6-plugin sun-java6-fonts
sudo update-alternatives --config java
-
Tack. Men när jag skriver sista kommandot får jag följande svar:
Det finns bara ett alternativ i länkgruppen java: /usr/lib/jvm/java-6-sun/jre/bin/java
Inget att konfigurera.
och sen funkar det inte. Jag får nog vänta på att de certifierar sin lösning. Lite sur blir jag för att Linuxstödet verkar ha så låg prioritet för dem.
Det finns bara ett alternativ i länkgruppen java: /usr/lib/jvm/java-6-sun/jre/bin/java
Inget att konfigurera.
och sen funkar det inte. Jag får nog vänta på att de certifierar sin lösning. Lite sur blir jag för att Linuxstödet verkar ha så låg prioritet för dem.
-
Hur backa Java till v 1.6.0_15-b?/Re: diino och 10.04, {...}
När jag änterligen får svar från supporten blir deras svar att de inte har någon plan alls för när de skall stödja Ubuntu 10.04 (de verkar hascha på rätt duktigt på supportavdelningen, nån form av plan är det minsta man kan begära) men om de skall "gissa" på en lösning så skulle det vara att " göra ett försök att backa Java till v 1.6.0_15-b03 vilket borde hjälpa.". Hur gör jag det? I Synaptic installerar jag ju nya grejor, men här handlar det ju om att backa version. Tacksam för svar!
Jag har också problem med Diino i Lucid. Först hade jag problem med JAVA-versionerna så att programmet dog efter några sekunder. Läste nånstans ett tips om att avinstallera en av de två java jag hade, jag valde bort open java och då startar programmet och jag kan kopiera över filer. Men när jag ska köra en backup av hom-katalogen så ser den ut att den håller på och kopierar över men inget händer.
Tack för info om Diinos inställning till linuxanvändare. Jag har snart använt Diino i ett år, då vet jag att jag inte ska förlänga det utan ta nåt annat istället.
Tack för info om Diinos inställning till linuxanvändare. Jag har snart använt Diino i ett år, då vet jag att jag inte ska förlänga det utan ta nåt annat istället.
-
Har du någon bra idé om vad du skall byta till?
Jag ska kolla på Jungledisk. Den har den fördelen att där betalar man för det utrymme man faktiskt använder. En modell som jag gillar.
14kr inklusive 5GB från start sen kostar varje GB1.19kr. (fast priset är inte helt avgörande, bara den funkar som jag vill med Linux är huvudsaken) Dropbox och Ubuntu one ska jag titta på också.
14kr inklusive 5GB från start sen kostar varje GB1.19kr. (fast priset är inte helt avgörande, bara den funkar som jag vill med Linux är huvudsaken) Dropbox och Ubuntu one ska jag titta på också.
-
Nu har de änterligen lagt upp en version som funkar med Ubuntu 10.04.