Fel vid uppgradering från 9.10 till 10.04

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
andal
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Fel vid uppgradering från 9.10 till 10.04

Inlägg av andal »

Jag provade uppgradera mitt ubuntu från 9.10 till 10.04. Efter uppgraderingen gick det inte att starta från annat än generic nånting läge. Ursäkta att jag inte är så hemma i terminologin.. Allt funkade då men vill inte hålla på och bläddra fram rätt läge vid varje start. Man har ju dessutom bara fem sek på sig och det är ju lätt att missa om man inte har ögonen på skärmen.
Windows låg kvar oskadat i botten och gick att starta som vanligt. Tänkte sen prova göra en nyinstallation av ubuntu 10.04. Laddade hem och gjorde en startskiva och provade installera. Installationen gick igång men stannar och kraschar med svart skärm efter att UBUNTU-loggan stått med blinkande plippar under sig ett bra tag. Loggan liksom flimrar till i småpixlar och sen blir det svart....
Jag har en Fuijutsu Siemens lifebook om det spelar roll. Vekar ha hänt ngt i bios eftersom jag nu har formaterat om hårddisken, installerat Windows och provat igen att installera Ubuntu. Inget problem att installera Windows och datorn tillåter att installera Ubuntu på Windows men kraschar sen igen på samma sätt i omstarten.
Grabben har installerat med samma skiva på sin dator och då har det gått bra. Han har en annan Fuijutsu...
Känner mig lite trött på detta och vill absolut inte tillbaks till windows.
Mvh Andreas
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Fel vid uppgradering från 9.10 till 10.04

Inlägg av ycc »

Hej andal,

Jag vill mest hälsa dig välkommen till forum. jag känner mig inte helt kompetent att ensam staka ut den bästa vägen att gå i ditt fall, det får vi diskutera tillsammans. Det kommer säkert fler svar.

Min gissning är att uppgraderingen har installerat en s.k. "kärna" som inte klarar av din dator.

Ett förslag är att försöka installera 9.10 igen och uppgradera igen. Därefter avinstallera den dåliga kärnan.

Men detta är bara ett förslag. Vi skall höra vad andra har att säga.

(Om man bara trycker en gång på pilarna så slutar nedräkningen. (Man kan ställa hur lång tid den skall vänta, jag tror det är 10 sek i grundläget.)
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Fel vid uppgradering från 9.10 till 10.04

Inlägg av Hund »

"generic nånting läge" är vilken kärna du vill starta med.

Vad har du för grafikkort? Händer det något när du trycker på Ctrl-Alt-F1 när Ubuntu startat?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"