telia mobilt bredband med ubuntu 10.04 [LÖST]

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Tomio
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

telia mobilt bredband med ubuntu 10.04 [LÖST]

Inlägg av Tomio »

hej!
någon som vet hur jag ska göra för att få mobila usb-surfstickan telia option iCON 505 att fungera med Ubuntu 10.04?
jag har peppat min kompis att använda ubuntu, men kan inte lösa det problemet. vore synd om hon bytte tillbaka till windows pga det här. om nån vet hur. förklara på ett enkelt sätt- jag är inget proffs.

tack!
Senast redigerad av 1 Tomio, redigerad totalt 12 gånger.
m!rage

Re: telia mobilt bredband med ubuntu 10.04

Inlägg av m!rage »

Jag hittar mest gamla guider som jag inte tror är så aktuella längre. De flesta program som behövs för att få igång mobilt bredband i Ubuntu finns nu med från början, dock inte paketet usb-modeswitch som behövs för vissa modem. Testa att installera det, starta om datorn och sedan ansluta igen.

EDIT: Här var ett blogginlägg som bekräftar det jag trodde, det ska alltså räcka med att installera usb-modeswitch: http://www.familjen-gustafsson.se/blogg ... -icon-505/
Tomio
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Tomio »

Tack!
det fungerade :D
jag måste dock stoppa in usb-modemet efter att jag slagit på datorn och slå in pin-kod varje gång - det kan jag leva mej!
m!rage

Inlägg av m!rage »

Ta ut SIM-kortet ur modemet och sätt det i en telefon. Sen kan du använda den för att ta bort PIN-koden så slipper du skriva den varje gång :)
Om du är nöjd sen så är det bra om du markerar tråden som löst. Vet du inte hur man gör det så står det här: http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 08&t=30369
Skriv svar

Återgå till "Internet"