Synpunkter och beröm från en win7-migrant
Synpunkter och beröm från en win7-migrant
Jag har precis gått över från windows 7 till ubuntu. Här är de (få) saker jag stört mig på:
- Text, i FF så väl som ubuntu-fönster. Framförallt för mycket bold och för stor text, lätt fixat. Texten i FF däremot får jag ingen ordning på, för en win7 migrant ser allt jävligt skumt ut, suddigt, tjockt.
- Muspekaren när du hoovrar en länk... fyfan.
- Dubbla menyrader, altså en för att minimera fönster och en med status, menyer. Ni har överträffat windows många gånger förut, det är dags att överträffa deras fönsterhantering!
- Flashstödet i 64-bitars. Lite krångligt.
Så inga akuta saker direkt, och nästan allt går att fixa men man får läsa på! Och det är trots allt ett helt nytt OS man lär sig, så det är som det ska. Men firefox.. skumt, någon som kan hålla med?
Och sen de saker som är asschyssta (urval):
- Gratis, gratis bra support, lätt krångelfri installation, snyggt överlag default, sociala tjänster "integration", snabb boot, låg idle belastning, allt finns från början, många smidiga terminalgrejer, programbank, virusfritt (jämfört med win7), ccsm, användarvänligt, logiskt uppbyggda menyer, sköna detaljer, krångelfri använding OCH; motsvarigheten till wins timglas är riktigt snygg! Och sånt spelar roll.
Är tråden i fel forum får mod gärna flytta.
- Text, i FF så väl som ubuntu-fönster. Framförallt för mycket bold och för stor text, lätt fixat. Texten i FF däremot får jag ingen ordning på, för en win7 migrant ser allt jävligt skumt ut, suddigt, tjockt.
- Dubbla menyrader, altså en för att minimera fönster och en med status, menyer. Ni har överträffat windows många gånger förut, det är dags att överträffa deras fönsterhantering!
Så inga akuta saker direkt, och nästan allt går att fixa men man får läsa på! Och det är trots allt ett helt nytt OS man lär sig, så det är som det ska. Men firefox.. skumt, någon som kan hålla med?
- Gratis, gratis bra support, lätt krångelfri installation, snyggt överlag default, sociala tjänster "integration", snabb boot, låg idle belastning, allt finns från början, många smidiga terminalgrejer, programbank, virusfritt (jämfört med win7), ccsm, användarvänligt, logiskt uppbyggda menyer, sköna detaljer, krångelfri använding OCH; motsvarigheten till wins timglas är riktigt snygg! Och sånt spelar roll.
- Kirill
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Re: Synpunkter och beröm från en win7-migrant
Jag har då inte sett något skumt med Firefox förutom att de tappar minnet redan efter 5 minuter som jag hoppas kan åtgärdas snarast!simpan92 skrev:Jag har precis gått över från windows 7 till ubuntu. Här är de (få) saker jag stört mig på:
Men om du går in på: http://www.omgubuntu.co.uk/2010/04/10-t ... buntu.html så har du lite saker att installera för att göra Ubuntu ännu snyggare och bättre än vad det redan är

Flash kan jag hålla med dig, men det har inget med Ubuntu att göra

Har aldrig tänkt på det där med dubbla rader förens du sa det nu... Inget jag har stört mig på heller, men är man van Windows peka och lär så

Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!
Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!
Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Jag vet! Flash är ju värdelöst över huvud taget, hoppas på en ersättning snart.Pontus Öhman skrev: Jag har då inte sett något skumt med Firefox förutom att de tappar minnet redan efter 5 minuter som jag hoppas kan åtgärdas snarast!
Men om du går in på: http://www.omgubuntu.co.uk/2010/04/10-t ... buntu.html så har du lite saker att installera för att göra Ubuntu ännu snyggare och bättre än vad det redan är
Flash kan jag hålla med dig, men det har inget med Ubuntu att göraUtan det är Adobe som f*ckar sig där
![]()
Har aldrig tänkt på det där med dubbla rader förens du sa det nu... Inget jag har stört mig på heller, men är man van Windows peka och lär så
Ja. Mest det att jag sitter på en widescreen-laptop som gör den störande, inte så mkt över

Att texten i vissa hemsidor blir dålig tycker jag att det beror på de som gör hemsidorna, jag har många gånger stött på hemsidor som inte fungerar i Firefox och när man påpekar det så struntar de i det.Flash fungerar dåligt i 64-bitars och därför använder jag 32-bitars system på min 64-bitars dator.
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Får du det att funka? Om jag fattat rätt så är det problemet med flash på 64-bitars, att man får 32-bitarsversionen som inte funkar riktigt på 64-bitars. Det finns ett ppa för 64-bitars flash som underlättar https://launchpad.net/~sevenmachines/+archive/flashnorhager skrev:Flash fungerar dåligt i 64-bitars och därför använder jag 32-bitars system på min 64-bitars dator.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Vad menar du? Menar du layotmässigt?simpan92 skrev:- Dubbla menyrader, altså en för att minimera fönster och en med status, menyer. Ni har överträffat windows många gånger förut, det är dags att överträffa deras fönsterhantering!
Fönsterhanteringen är ju hästlängder bättre under X än i windows. Flytta, ändra storlek, fokuspolicys, mm, allt är bättre och inställningsbart.
Testa alt och höger musknapp samt alt och vänster musknapp.
Japp layoutmässigt. Tar plats och du får förnsterlisten vid en annan list (inte snyggt framförallt)mcNisse skrev:Vad menar du? Menar du layotmässigt?simpan92 skrev:- Dubbla menyrader, altså en för att minimera fönster och en med status, menyer. Ni har överträffat windows många gånger förut, det är dags att överträffa deras fönsterhantering!
Fönsterhanteringen är ju hästlängder bättre under X än i windows. Flytta, ändra storlek, fokuspolicys, mm, allt är bättre och inställningsbart.
Testa alt och höger musknapp samt alt och vänster musknapp.
Kan inte hålla med. Ubuntu känns som xp i många fall. När det blir riktigt mycket fönster är Ubuntu bättre (flera arbetsytor), men för några få är ubuntu på XP-nivå.
Alt höger musknapp? Och var kan jag ställa in kring fokuspolicys? Hur är de bättre?
hmm, är du kanske intresserad av gnome global menubar? 

- mcNisse
Har inget med fönsterhantering att göra. Du kan dessutom enkelt plocka bort den övre panelen om du vill det.simpan92 skrev:Japp layoutmässigt. Tar plats och du får förnsterlisten vid en annan list (inte snyggt framförallt)
Default inställningen är nog som xp. Men det går att ställa om att fukus följer musen. Det går att få aktiva fönster under ett annat.simpan92 skrev: Kan inte hålla med. Ubuntu känns som xp i många fall. När det blir riktigt mycket fönster är Ubuntu bättre (flera arbetsytor), men för några få är ubuntu på XP-nivå.
Var lite otytligsimpan92 skrev: Alt höger musknapp? Och var kan jag ställa in kring fokuspolicys? Hur är de bättre?

Jag medande ALT knappen på tangentbordet tillsammans med musen.
Kör inte gnome så jag vet inte riktigt var du ställer in fönsterhanteringen. Men den inställningen finns. Visar istället lite från kde istället så du ser att det finns en hel del möjligheter.
- Bilagor
-
- settings.png (61.94 KiB) Visad 3338 gånger
- mcNisse
Har inget med fönsterhantering att göra. Du kan dessutom enkelt plocka bort den övre panelen om du vill det.simpan92 skrev:Japp layoutmässigt. Tar plats och du får förnsterlisten vid en annan list (inte snyggt framförallt)
Default inställningen är nog som xp. Men det går att ställa om att fukus följer musen. Det går att få aktiva fönster under ett annat.simpan92 skrev: Kan inte hålla med. Ubuntu känns som xp i många fall. När det blir riktigt mycket fönster är Ubuntu bättre (flera arbetsytor), men för några få är ubuntu på XP-nivå.
Var lite otytligsimpan92 skrev: Alt höger musknapp? Och var kan jag ställa in kring fokuspolicys? Hur är de bättre?

Kör inte gnome så jag vet inte riktigt var du ställer in fönsterhanteringen. Men den inställningen finns. Visar istället lite från kde istället så du ser att det finns en hel del möjligheter.
Låter intressant?TweekiE skrev:hmm, är du kanske intresserad av gnome global menubar?

Jo, det är ju några skillnader mellan gnome och KDE...mcNisse skrev:Har inget med fönsterhantering att göra. Du kan dessutom enkelt plocka bort den övre panelen om du vill det.simpan92 skrev:Japp layoutmässigt. Tar plats och du får förnsterlisten vid en annan list (inte snyggt framförallt)
Var lite otytligsimpan92 skrev: Alt höger musknapp? Och var kan jag ställa in kring fokuspolicys? Hur är de bättre?![]()
Har fått problem... Stängde av styrplattan m snabbknappen för det, la i hibernate, startade och nu fungerar styrplattan inte över huvud taget, vad jag än gör.
Ungefär som macs menyrad, du har en menyrad på din översta panel, och denna hanterar det aktiva fönstrets menyrad typ...simpan92 skrev:Låter intressant?TweekiE skrev:hmm, är du kanske intresserad av gnome global menubar?
och alla menyrader tas bort från fönsterna, detta blir väldigt rent och snyggt!
Låter härligt.. länk?TweekiE skrev:Ungefär som macs menyrad, du har en menyrad på din översta panel, och denna hanterar det aktiva fönstrets menyrad typ...simpan92 skrev:Låter intressant?TweekiE skrev:hmm, är du kanske intresserad av gnome global menubar?
och alla menyrader tas bort från fönsterna, detta blir väldigt rent och snyggt!
Kde är lite som windows 7 medans gnome är lite mer som xp (tycker vissa)
Fast det som är bra med gnome är att du i princip kan ändra på ALLT.
så att det ser 100ggr så mycket ut som w7 än vad kde gör.
http://code.google.com/p/gnome2-globalm ... ngonUbuntu
Här är en guide till hur man kan installera gnome global menubar, men den där guiden förstår jag mig knappt på...
Vänta lite, ska kolla med någon mer erfaren

Här är en guide till hur man kan installera gnome global menubar, men den där guiden förstår jag mig knappt på...

UnderbartTweekiE skrev:Kde är lite som windows 7 medans gnome är lite mer som xp (tycker vissa)

Ska nog prova KDE också. Swapen behöver jag inte göra en ny för kubuntu, men hur är det med /home?
- mcNisse
Behåll /home om du kan. Det gör det mycket enklare att komma igång med sina inställningar.
När(om) du gör en ominstallation väljer du manuell partitionering och sedan väljer du att montera disken som /home UTAN att kryssa i formattering.
När(om) du gör en ominstallation väljer du manuell partitionering och sedan väljer du att montera disken som /home UTAN att kryssa i formattering.
här finns en guide för hur du enkelt kan installera global menubar...
http://www.lathund.nu/2009/07/27/global ... for-gnome/
http://www.lathund.nu/2009/07/27/global ... for-gnome/
Tack för all hjälp. Nu återstår bara Opera.
Någon som har en idé om hur man får fönsterlisten "integrerad" som i chrome? Och som Opera i win7. Jag vet att det absolut är operas problem, men det är värt att fråga.
Någon som har en idé om hur man får fönsterlisten "integrerad" som i chrome? Och som Opera i win7. Jag vet att det absolut är operas problem, men det är värt att fråga.