UBUNTU i en HP 2133 (Mini-Note)

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Tord55

UBUNTU i en HP 2133 (Mini-Note)

Inlägg av Tord55 »

Har just fått hjälp med att installera ubuntu i en HP 2133 - allt OK, men cirklar blir
ovaler (dvs. utdragna på bredden) - vad göra?

Upplösningen anges antingen som 1280x768, eller som 1280x800 (vet inte vad som är rätt).

Any ideas?

Tord
Göteborg
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: UBUNTU i en HP 2133 (Mini-Note)

Inlägg av farmfield »

Tord55 skrev:Upplösningen anges antingen som 1280x768, eller som 1280x800 (vet inte vad som är rätt).
1280x800 är 16:10 wide - 1280x768 är 16:9 men den maskinen skall inte köra nån av dom utan 1024x600 (16:10)... Enklaste är att gå in och specificera i xorg.conf tror jag - dock har jag ingen pejl på vilken drivare som används för det grafikkortet från Via som sitter i 2133...

Som en notering i sammanhanget vill jag påpeka att faktum att den maskinen säljs med Vista måste vara bland det dummaste HP gjort... Med en bra GNU/Linux-installation så har man ju en riktigt använbar - och riktigt snygg - maskin med den.

Sen, nån som vet om det går att få igång skrivbordseffekterna (Compiz) på den maskinen? Jag har hört att skälet till att HP säljer den med Vista just är att det inte finns bra drivare varken för XP eller GNU/Linux till grafikkortet...
Användarvisningsbild
PsynoKhi0

Inlägg av PsynoKhi0 »

farmfield skrev:Sen, nån som vet om det går att få igång skrivbordseffekterna (Compiz) på den maskinen? Jag har hört att skälet till att HP säljer den med Vista just är att det inte finns bra drivare varken för XP eller GNU/Linux till grafikkortet...
Jag försöker att få igång 3D i Hardy... men hittills funkar det inte speciellt bra över huvudtaget.
http://ubuntuforum-pt.org/index.php?topic=40174.0 instruktioner om hur man kompilerar agp- och drm-modulerna med senaste kernel i Hardy (patcharna finns i källkoden fr.o.m. 2.6.24-20-generic). På portugisiska, men kommandona fattar man väl.
Ändå får jag alltid "libGL error: UNIX signal already caught!"
Provat ldconfig, depmod, att döpa om libGL.so.1.2 och skapa en symlink till libGL.so.1.2.via_chrome9... Nix.
I dmesg står det "<6>[drm] Use AGP Ring Buffer type!"
I Xorg.0.log står det att glx och dri är i gång, tillsammans med AIGLX

Och jag är astrött på att googla om och om igen utan att komma någonstans... Har ni förslag vill jag hemskt gärna höra dem. Förutom om det är "Men Intrepid då?" ;)
Användarvisningsbild
Kisti of dolphins
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Kisti of dolphins »

Hej
Vet att detta är en äldre tråd, men tänkte jag ställer min fråga här eftersom rubriken stämmer bra:
Jag har förnärvarande 9.04 och det fungerar perfekt. Har provat 9.10 men det funkade inte alls. Kommer inte ihåg vad det var som inte funkade, men det var så jobbigt så jag bytte tillbaka till 9.04.
Någon som vet om Ubuntu 10.04 fungerar på HP2133 Mini? I min sitter följande processor: VIA C7-M Processor 1600 MHz, om det har nån betydelse.
Either lead, follow or get out of the way
Hans Linde
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Hans Linde »

Kisti of dolphins skrev:Hej
Vet att detta är en äldre tråd, men tänkte jag ställer min fråga här eftersom rubriken stämmer bra:
Jag har förnärvarande 9.04 och det fungerar perfekt. Har provat 9.10 men det funkade inte alls. Kommer inte ihåg vad det var som inte funkade, men det var så jobbigt så jag bytte tillbaka till 9.04.
Någon som vet om Ubuntu 10.04 fungerar på HP2133 Mini? I min sitter följande processor: VIA C7-M Processor 1600 MHz, om det har nån betydelse.
Jo du kan ta Lubuntu 10.04 om du vill ha en LXDE-version.
Det installerade jag åt min dotter. Men efter ett tag valde vi Puppy Linux istället,
som är ytterligare lite snabbare.

För att installera Lubuntu börjar du med "miniCD'n" och väljer sedan att installera
lubuntu-desktop. Den distron var riktigt bra tycker jag.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

@Hans Linde

Du är med på att frågan gäller hårdvarustödet för Via-arkitekturen va? Jag ger mig inte in och svarar eftersom jag inte vet - det kan strula just med Via eftersom dom verkar vara rätt ointresserade av att lösa drivare för GNU/Linux...

Men att det fungerar bättre i en äldre version tycker jag iof verkar skumt...
jojonn
Kontakt:

Inlägg av jojonn »

Hej alla!
Jag har nyss installerat Ubuntu 10.04 netbook version på min Hp 2133.
Allt fungerar bra, förutom att Ubuntu inte verkar hitta det trådlösa nätverkskortet, När man trycker på ikonen för internet hittar den ingen fast det finns ett trådlöst nätverk.

Så, någon som har några idéer hur man ska lösa detta vore det snällt :)
Känner mig inte sugen på Vista som var på burken förut...
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

jojonn skrev:Hej alla!
Allt fungerar bra, förutom att Ubuntu inte verkar hitta det trådlösa nätverkskortet, När man trycker på ikonen för internet hittar den ingen fast det finns ett trådlöst nätverk.

https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupport ... ini%202133

Kolla under System->Administration->Hårdvarudrivrutiner och aktivera drivaren där. :)
jojonn
Kontakt:

Inlägg av jojonn »

Kanon farmfield!
Tack så mycket, nu fungerar det bra ;D
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

jojonn skrev:Kanon farmfield!
Tack så mycket, nu fungerar det bra ;D
;D

Ja du ser ju hur enkelt och trevligt det kan vara ibland.

Ett worst case scenario hade varit nedladdning av nån obskyr drivare från VIA, kompilera ihop den från källkod och injecera den i kärnan, hehe... ;)
Användarvisningsbild
Kisti of dolphins

jojonn skrev:Hej alla!
Oj så många svar det var här då;) Glömde klicka i "Meddela mig när tråden besvaras", hehe. silly me;) Anyway
Både Ubuntu 8.10 och 9.04 fungerar som en klocka på HP:n, men nu när jag läst trådarna så tror jag det var just nätverksgrejen som krånglade på 9.10. Jag kan ju tillägga att jag är en sk. vanlig användare av Ubuntu, ingen terminal geek;) Så för mej ska det bara fungera och det har det gjort med mina äldre versioner. Jag blev dock mycket intresserad av 10.04 när jag läste ovanstående. Min hade också Vista installerat av någon galen anledning. (Tömde ju halva batteriet innan den laddat in allt och man kunde använda den.)
farmfield skrev: https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupport ... ini%202133

Kolla under System->Administration->Hårdvarudrivrutiner och aktivera drivaren där. :)
Ytterligare en fråga till jojonn: Funkar grafik, typ inställning på skärm och så? För på 9.04 fick jag gå in och lägga till nån rad i terminal på skärminställning för skärmstorleken var som en fullstor dator, vilket var lite jobbigt eftersom alla grejer man behövde välja låg, typ 30 cm utanför skärmen;)
Jo en fråga till, om jag ska installera 10.04 vilket är att rekommendera: nyinstallation eller uppgradera? När jag gick från 8.10 till 9.04 så fungerade det bäst när jag gjorde en clean installation från USB-minne. kan tillägga att jag har Ubuntu som enda OP på knähunden:)
Måste tillägga också att jag älskar det här forumet, dels för att man snabbt får svar och att man inte betraktas som n00b (iaf inte officiellt ;) )
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Kisti of dolphins skrev:Måste tillägga också att jag älskar det här forumet, dels för att man snabbt får svar och att man inte betraktas som n00b (iaf inte officiellt ;) )
Att bli (dåligt) behandlad som 'n00b' i ett supportforum blir ju helt emot vad det är till för liksom, hehe... Vi är ju här för att hjälpa nya användare lösa sina problem... :)

Sen är det inte alla som är terminalonanister, hehe, däribland jag som bara som sista utväg använder terminalen... Varför accessa icke grafiskt ui i en grafisk miljö liksom..? ;) :)
Användarvisningsbild
Kisti of dolphins

Precis min åsikt:) För om Linux ska nå ut till massorna så måste det vara enkelt.
Jag har nu precis gjort en installation av 10.04 netbook versionen på min HP så får vi se hur det funkar.
Lovar att återkomma med ev problem eller bara ros:)
jojonn
Kontakt:

Inlägg av jojonn »

Kisti of dolphins skrev: Ytterligare en fråga till jojonn: Funkar grafik, typ inställning på skärm och så? För på 9.04 fick jag gå in och lägga till nån rad i terminal på skärminställning för skärmstorleken var som en fullstor dator, vilket var lite jobbigt eftersom alla grejer man behövde välja låg, typ 30 cm utanför skärmen;)
Jo en fråga till, om jag ska installera 10.04 vilket är att rekommendera: nyinstallation eller uppgradera? När jag gick från 8.10 till 9.04 så fungerade det bäst när jag gjorde en clean installation från USB-minne. kan tillägga att jag har Ubuntu som enda OP på knähunden:)
Måste tillägga också att jag älskar det här forumet, dels för att man snabbt får svar och att man inte betraktas som n00b (iaf inte officiellt ;) )
Grafiken fungerar bra inga problem med storleken.
Jag installerade 10.04 netbook versionen från början, vet inte om det är någon skillnad eftersom man kan välja Gnome på den också då ser den lika den ut som vanliga Ubuntu.

Sen är det ju en ganska seeg dator, tror det är Via processorn som gör den det, har lyckats få datorn att låsa sig några gånger både med Vista och Ubuntu...
Användarvisningsbild
Kisti of dolphins

jojonn skrev: Grafiken fungerar bra inga problem med storleken.
Jag installerade 10.04 netbook versionen från början, vet inte om det är någon skillnad eftersom man kan välja Gnome på den också då ser den lika den ut som vanliga Ubuntu.
Sen är det ju en ganska seeg dator, tror det är Via processorn som gör den det, har lyckats få datorn att låsa sig några gånger både med Vista och Ubuntu...
Jag körde en ren installation från USB eftersom jag inte var säker på att det funkar att uppgradera från 9.04 jaunty till 10.04 UNR utan problem. Så nu håller den på att uppdatera allt som ska uppdateras. De gånger som min "låst" sej är när hårddisken blir för varm och då fryser den allt, men det har jag löst med att skaffa en liten gullig hopfällbar kylfläkt (de gånger jag ska köra den på ström längre tid.läs när min dotter lånar den)
Användarvisningsbild
Kisti of dolphins

Ok so far so good. Lite undringar har jag bara.
Var hittar man det som i Windows kallas "Visa datorer i arbetsgruppen"?
Delad mapp, finns det i Ubuntu? Var i så fall?
Var ändra man typsnittsstorlek under ikonerna på skrivbordet? Allt få inte riktigt plats , så den klipper början på orden.
Snackar om Ubuntu 10.04 UNR nu där grejorna bara ligger på skrivbordet direkt.
Användarvisningsbild
SlamsornasKung

Inlägg av SlamsornasKung »

Hej!

Den delade mappen finns, under Ubuntu på platsen: Hemmapp/Publikt. Den senare (Publikt) är alltså den ”delade mappen”.
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
m!rage

Inlägg av m!rage »

Ubuntu brukar inte bry sig om det där med "arbetsgrupper", däremot kommer du åt alla datorer med Windowsutdelningar via Platser -> Nätverk (det som kallas "Hela Nätverket" i Windows)
Användarvisningsbild
Kisti of dolphins

Ja så va det de här med nya gränssnitt.
På den vanliga versionen av Ubuntu hittar jag var "Platser - Nätverk" och "Hemmapp/Publikt" finns, men inte i den här nya miljön. Tror jag hittade var jag kunde dela ut Publikt-mappen (System/Utdelade mappar), fast sen var det andra inställningar som man var tvungen att göra, så fär se om jag fick till det ordentligt. Bara jag kunde få min Ubuntu-dator att synas bland datorerna i arbetsgruppen i Win. Har en annan HP med XP på och kan inte hitta den lille där.
Användarvisningsbild
Kisti of dolphins

Så då har man löst lite: Hittade nätverksgrejen och delade mappen, men fortfarande syns inte Ubuntu-datorn på min Win XP dator i gruppen.
Sen har jag änne en undran: Vad heter paketerat med alla codec som man kan ladda hem för att alla ljudgrejer ska fungera? Förr hette den Ubuntu restricted.... men hittar inte det nu i program/paket hanteraren. Får inget ljud i min Rythmbox, har inte testat andra ljudsaker ännu.
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"