LÖST comviq surf i Ubuntu

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
BjHstad
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

LÖST comviq surf i Ubuntu

Inlägg av BjHstad »

New day new problems
Har Comviq surf kontantkortsmodem i min laptop. Har Win.XP + Ubuntu 10.04 genom Wubi installerat.

När jag går in på Ubuntu och försöker gå in på surfen, så funkar det inte. Går tillbaks till Win och loggar in . Sen kan jag starta om datorn till Ubuntu, och då startar surfen upp automatiskt. Har följt instruktioner i Patas blogg, när det stod om Tele2 s surf. (han har bytt till Telias surf, med samma modem)
När jag kollar inställningarna i nätverkshanteraren, så är allt ok, men jag måste liksom "väcka upp" modemet i windows innan jag kan starta i ubuntu- Hur gör man för att få uppstart direkt i Ubuntuj? Törs ju inte avinsatllera windows pga detta

OSa Tack på förhand

Edit: som sagt.. loggade ur WinXp utan att stänga av modemet,, startade upp Ubuntu, och vips var kontakten uppe.

förstår inte hur jag gör för att starta upp direkt i Ubuntu
Senast redigerad av 1 BjHstad, redigerad totalt 12 gånger.
m!rage

Re: comviq surf i Ubuntu

Inlägg av m!rage »

Du bör nog installera paketet usb-modeswitch och starta om datorn. Tror det ska räcka. Antar att du redan har Tele2s APN, om inte så är den:

Kod: Markera allt

data.comviq.se
BjHstad

Inlägg av BjHstad »

Tack för snabbt svar.
Installerade usb-modeswitch och nu kopplar den upp direkt.
De andra inställningarna fixades med installations programmet. Var bara att skriva i vilken lev.man har mm så vara det klart.
m!rage

Inlägg av m!rage »

Strålande! Kan du markera tråden som löst då? Så här gör man: http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 08&t=30369
BjHstad

Re: LÖST comviq surf i Ubuntu

Inlägg av BjHstad »

Tack för hjälp och påminnelse om löst.markering...
Skriv svar

Återgå till "Internet"