Välja leverantör av mobilt bredband

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
ErikH
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Välja leverantör av mobilt bredband

Inlägg av ErikH »

Hej.

Jag letar efter lämplig leverantör av mobilt bredband. Jag/vi surfar en hel del och vill gärna kunna ladda ned ganska mycket per månad. Telenor verkar intressant med sin obegränsade volym. Dessutom har den två master ganska nära där vi bor i Gävle. Men nu undrar jag lite vilken kapacitet den har. Om nu deras abonnemang är så bra, så finns väl risken att det blir "kö" under rusningstrafik. Kanske vore det bättre att välja två mer begränsade abonnemang, till vardera av våra två datorer. När man har kommit upp till sin månadsranson får man ju ändå surfa i hastigheter på upp till 360 Kbit/sek.

Hjälp en undrande.

Hälsningar
Erik
Användarvisningsbild
Kirill
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Re: Välja leverantör av mobilt bredband

Inlägg av Kirill »

Ursäkta men, varför välja ett mobilt bredband för?
Okej om ni ska vara på resande fot jämt och ständigt, men ska ni bara sitta stilla och slösurfa och tanka torrents då hjälper det föga... Bor ni redan i Gävle så har ni ett förträfligt stadsnät som tom är billigare och MYCKET bättre än mobilt bredband!
Så jag skulle lägga slantarna på ett fast Internet än ett slött
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
m!rage

Inlägg av m!rage »

Jag kör själv med Telenors mobila som enda bredband. Fungerar utmärkt till att surfa med och ladda ner mindre filer (under 1 GB). Ska man tanka större torrenter får man ha mer tålamod så jag har en 24/7-server som gör det åt mig :) Det värsta för mig att det är omöjligt att spela över internet för att pingen är så förbannat hög, och att upphastigheten är så dålig.
Användarvisningsbild
Louie
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av Louie »

Som sagt tidigare, mobilt bredband om du rör dig ev håller dig till enbart surf.

Annars säger jag fast bredband av erfarenhet, jag har båda delarna och bor i centrala gbg.
3G-modemet tappar anslutningen och fungerar i regel väldigt dåligt för torrents och annan överföring samt för spel. Ingen stabil drift men en bra frihet.
Vad gäller valet av operatör så är det olika beroende på vem du frågar, jag är personligen inget fan av telenor utan skulle hellre valt tre eller telia.

mvh
L
Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund var på samhället vilar.
Linuxuser - Fri webhosting åt folket!
IRC: Louie` @ #kurbitz freenode - Jabber: PM för jabber
m!rage

Inlägg av m!rage »

Telenor har varit extremt stabilt för mig. Naturligtvis inte som ett fast bredband skulle vara men ändå väldigt pålitligt. Däremot råder jag alla att hålla sig borta från Tele2, de har usel täckning och tappar kontakten hela tiden. Fast det beror antagligen även på deras buggiga Windowsprogram, kanske är det stabilare i Ubuntu
BjHstad
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av BjHstad »

Jag har Tele2 comviq surf till min bärbara... Funkar fint hittills både när man sitter stilla och under resa. Första biten mot stockholm innan x2000, körde jag med min sticka på tåget.. funkade fint hela vägen. Alla har väl tidvisa problem med anslutning mm. Många lev. kör väl på samma nät, Telia . Tele2 tex. Konstigt att det skulle skilja så mycket i kval. då.
Det som retar mig lite är bara att tilldelad nedladdningskvantitet inte räcker för den vecka man betalar för, trots att man inte kör särskilt tunga sidor.
friTTe81
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av friTTe81 »

Telenor, bra hastighet samt de enda som verkligen har "fri trafik".
Körde en speedtest o kom upp runt 6mb som snabbast, snittar runt 2-2,5.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"