Jag har länge varit nyfiken på Linux. Så för ngn vecka sedan fick jag en 320GB hårddisk ledig där jag installerade Win7 och därefter Ubuntu-10.4. Allt verkade gå vägen tills jag efter omstart skulle välja vilket operativsystem som skulle starta. Mina tryckningar på piltangenterna hade ingen verkan, Ubuntu startade efter 30 sekunder. Jag kunde inte starta Win7. Först efter det att jag installerat om Ubuntu på egen hårddisk och Win 7 på en annan upptäckte jag att jag kunde ändra i BIOS så att det usb-anslutna tangentbordet fick stöd från BIOS i stället för från OS så att piltangenterna fungerade. Men det var ju så dags. Nu har jag två diskar med var sitt OS. Och det är egentligen så jag vill ha det. Men för att få igång Win7 måste jag dra ut SATA kabeln till Ubuntu-disken: och det är ju lite bökigt! Please advise!!!!!!!
Göran
Två operativsystem på samma PC
Re: Två operativsystem på samma PC
Hm, det verkar ju lite jobbigt. Testa att köra "sudo update-grub" i terminalen och se om Windowsdisken hittas. Då borde Windows läggas till i Grub listan.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Re: Två operativsystem på samma PC
Långskott som fungerade för mig en gång: Prova att trycka på Num-lock när du är i Grub-menyn