Bokföring för Ubuntu

Här behandlar vi program för ordbehandling, kalkyl, presentation och även e-post.
Användarvisningsbild
Ciczi
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Bokföring för Ubuntu

Inlägg av Ciczi »

Hej

Först och främst vet jag inte om detta är rätt forum för denna frågan så en moderator kan ju flytta på tråden om den ligger fel.

Jag har starta eget företag och det är en enskild firma. Jag kör för närvarande Ubuntu 9.10 och undrar vad som kan tänkas fungera på ubuntu i fråga.

HAr provat att ladda ner Lazy8ledger men tycker att det verkar lite krångligt. Jag kör ett testbolag och försöker lära mig men tycker att hjälpfilerna inte vänder sig till en nybörjare. Till saken hör att jag inte har jobbat med bokföring tidigare och jag behöver alltså något som är enkelt.

En sista lösning som får duga annars är att skaffa en miniPC typ Dell mini och köra Visma på den. Det kommer dock att kosta mig 4000 ungefär och det är inte så kul såklart.

Alla förslag som inte kostar 4000 är såklart välkomna ;)

mvh Ciczi
Senast redigerad av 1 Ciczi, redigerad totalt 13 gånger.
Ubuntu bara fungerar!
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Bokföring för Ubuntu

Inlägg av farmfield »

Jag skulle rekommendera ett separat konto för din firma och sedan använda någon av bankernas online-baserade bokföringssystem. Då tittar du först på vilken bank som erbjuder det bokföringsystem du gillar bäst och startar sedan 'firmakontot' hos dom... Då kommer du dessutom åt din bokföring varifrån som helst samt slipper bekymra dig för backup o.s.v... :)
m!rage

Inlägg av m!rage »

Jag kan inget om ämnet men läste en artikel om bokföring i Linux i ett nummer av Datormagazin för länge sedan. De hade testat gratisprogrammet Olifix, men tyckte att det var för buggigt för att vara användbart, samt även betalprogrammet JFS Bokföring som de tyckte var betydligt bättre. Du hittar hela testet i DMZ nummer 7 2008. Kan kanske skanna de sidorna åt dig om du behöver dem
Användarvisningsbild
lasseroth

Inlägg av lasseroth »

Själv använder jag
https://www.fortnox.se/
webbaserat.
kostar inte många 10-or/månad.
Dessutom kan revisorn gå in på nätet och kolla så att allt är rätt.

jag har t.ex. lagt upp mallar för de vanligaste verifikationstyperna.
Man väljer typ i drop ruta skriver summan, enter, och allt bokförs automatiskt.
tid 10 sekunder.
Innan jag började med detta hade jag revisor som skötte allt.
1600/månad + moms. Det har visat sig att det blir 25:-/faktura.
Man har valt fel yrke, 25:- för 10 sekunder, det blir timpeng det!
Sedan skickar dom räkning, "arvode januari månad..."
utan att ange tid, man förstår varför.
Användarvisningsbild
Kirill
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

ERP-system i Synaptic

* GnuCash
* Grisbi (personlig bokföring)
* SQL-Ledger
* GNU Enterprise

ERP på väg till Synaptic (launchpad)

* TinyERP
* WebERP

Andra ERP

* Compiere
* Lazy8 (bokföring)
* OLFIX
De jag hittade iaf då jag håller på och reviderar denna handbok så var de nära till hands ;D
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Användarvisningsbild
gothenburg
Kontakt:

Inlägg av gothenburg »

Wallace
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Wallace »

Jag skulle rekommendera att du kollar in http://www.speedledger.se, dom har de överlägset bästa programmen för bokföring på nätet! Aldrig krånglat och är det något man inte förstår får man grym hjälp från deras kundservice. Inte särskilt höga priser heller :)
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Till Pontus lista vill jag lägga till kmymoney.
NickeZ
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av NickeZ »

JFS bokföring är numera open-source och hittas på http://sourceforge.net/projects/jfsaccounting/

Har kört det i ett halvår i vår förening och det fungerar bra så länge man bara är en användare per installation. Eftersom JFS skapar temporära filer i installationsmappen (dumt) så kan det bli strul om man är flera användare på en dator. Löses troligtvis enklast genom att ha en installation per användare i respektive home-mapp.

Jag hoppas utvecklingen av JFS tar fart så det blir ett riktigt välfungerande bokförinssystem för opensource-communityn i framtiden.
Användarvisningsbild
Ciczi

Inlägg av Ciczi »

Provade att köra med Visma Enskild firma och det fungerar utmärkt förutom att jag inte kan skriva ut direkt utan måste spara filen som en pdf först. Kan ej göra en tjusig logga att lägga på min faktura. Men annars har jag inte märkt några bekymmer.

//Ciczi
Ubuntu bara fungerar!
Användarvisningsbild
webaake

Re: Bokföring för Ubuntu [Löst]

Inlägg av webaake »

Kör du Visma med Wine? Vad är problemet med loggan?
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
Ciczi

Re: Bokföring för Ubuntu [Löst]

Inlägg av Ciczi »

Loggan följer inte med som den ska till utskriften. Syns på skärmen men när man sedan skriver ut så försvinner den på vägen.

//Ciczi
Ubuntu bara fungerar!
SADAKO

Inlägg av SADAKO »

Ciczi skrev:Provade att köra med Visma Enskild firma och det fungerar utmärkt förutom att jag inte kan skriva ut direkt utan måste spara filen som en pdf först. Kan ej göra en tjusig logga att lägga på min faktura. Men annars har jag inte märkt några bekymmer.

//Ciczi

Hej
Jag får inte Visma Enskild Firma att fungera.

Efter installation så får jag felmeddelande att det inte är rätt installerat och därför inte går att starta. Jag förstår inte varför, för jag installerar det under Wine på samma sätt som jag installerat andra program under Wine.

Så här ser det ut, och sedan stängs programmet, så det är inte mycket att gå efter http://www.sadako.se/visma.png
Northrol

Inlägg av Northrol »

Hej!

Tänkte låna denna tråd lite.
För att göra en lång historia kort - jag kör i regel Win7 beroende på bokföringsprogram, men jag har fastnat i ci.dll träsket och PackardBell har ingen lösning på det just nu, så jag får köra Ubuntu ett tag.

Nu till varför denna tråd :

Jag använder mig också av Visma Enskild Firma, och emulerar programmet via Wine. Dock så kommer muspekaren c.a en "skärmcentimeter" längre ner än var den är, verkar det som. Har trådskaparen också detta problem och finns det någon lösning på det?

Får jag bara till detta med bokföringen så dissar jag Windows för gott denna gång. Kan inte förstå mitt återfall efter 10 års bortavarande från hemskheten... ;)
IanWennerholm
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Visma Enskild firma

Inlägg av IanWennerholm »

Jag har också problem med Visma Enskild Firma som jag har installerat under Wine. Programmet kraschar och fakturaloggan kommer inte med vid utskrift (ej heller vid generering av pdf-fil). Får också andra konstigheter....
Ska man konfigurera Wine på något sätt för att programmet ska fungera?

Jag har tidigare försökt med Vismas support, men trots att de är duktiga så slår de ifrån sig när det gäller andra miljöer än Windows.

Stort tack på förhand till den som kan detta! :)
Användarvisningsbild
Ciczi

Inlägg av Ciczi »

Hej

Först och främst använder jag numera Ubuntu 10.04 LTS och vad beträffar Wine så har jag version 1.2.2

När jag började med Visma Enskild firma så var det som jag skrev att jag inte kunde skriva ut direkt och att loggan inte följde med men annars var det lugnt. När jag sedan uppdaterade Visma till 2011 versionen så fungerade det att skriva ut direkt.

Jag har aldrig konfigurerat Wine men dock måste jag installera Visma från skiva för att det fungerar inte annars.

Vet inte om det hjälper men prova att installera från skiva. Dock måste man få en aktiveringskod av Vismafolket men det är busenkelt. Bara slå en signal så får man det.

//Ciczi
Ubuntu bara fungerar!
IanWennerholm
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av IanWennerholm »

Hej och tack för ditt svar!
OK, jag ska försöka installera Visma från skiva under helgen så får vi se hur det går. Undrar vari skillnaden ligger.... Men om jag fattar dig rätt ska jag tanka ner från deras site, lägga den på en cd och sedan köra installationen från den?!

Ian
Användarvisningsbild
Ciczi

Inlägg av Ciczi »

Du kan ju prova men för mig har det aldrig fungerat att tanka ner från deras sida. Jag har begärt att få skivan skickad till mig. Då fungerar det hos mig.

//Ciczi
Ubuntu bara fungerar!
Användarvisningsbild
Ciczi

Inlägg av Ciczi »

Vid närmare eftertanke så kan det vara så att det ligger för mycket grejor i era installationer. En lösning kan ju vara att skapa en Virtual Box och installera en 10.04 på den och prova där.

Fick nämligen inte mitt bankid att fungera under min vanliga installation utan fick skapa en virtual box som jag använder till det.

//Ciczi
Ubuntu bara fungerar!
It'snotallgold

Inlägg av It'snotallgold »

För enskild firma brukar Visma och Fortnox funka, men alla system har sina buggar, och det gäller att tänka efter vad man behöver. Det är ju onödigt att betala för funktioner som man sedan inte använder! Vill man istället ha fler funktioner, som t ex lagerstyrning och bokningssystem, kan man fundera på ett helt affärssystem, t ex http://www.epicor.com/sweden/Pages/default.aspx.
Skriv svar

Återgå till "Kontor"