Editera Grub [LÖST]

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Avos

Editera Grub [LÖST]

Inlägg av Avos »

Jag kan inte komma in i windows från Grub längre.Någon skrev att man skulle trycka ctrl vid uppstart för att kunna editera Grub, men det funkade inte.
Senast redigerad av 3 Avos, redigerad totalt 14 gång.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Editera Grub

Inlägg av mcNisse »

Det är shift som gäller numera.
Avos

Inlägg av Avos »

mcNisse skrev:Det är shift som gäller numera.
Provade shift, alt och ctrl, ingen av dem funkade. Däremot kan man trycka "e" inne i grub, men jag vet inte hur denna grekiska ska editeras. Kikade på win-partitionens konfig, och såg inget som tydde på att sda1 skulle laddas.
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Kan man editera med "e" så är man redan inne i GRUB. (Tillägg: men jag ser nu att du skriver det.)
När är det Windowsladdningen trasslar? Kommer Windowsalternativet upp i GRUBmenyn men fungerar inte?
Vet du om du använder GRUB Legacy eller GRUB2 (den senare vanligast i nyinstallerade v. 9.10- och 10.04-system)?

Tillägg:
för att få reda på versionen skriver man i terminalen:
grub-install -v

jag får svaret 1.98 vilket betyder GRUB2.
0.98 är GRUB Legacy
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Avos

Inlägg av Avos »

ycc skrev:Kan man editera med "e" så är man redan inne i GRUB. (Tillägg: men jag ser nu att du skriver det.)
När är det Windowsladdningen trasslar? Kommer Windowsalternativet upp i GRUBmenyn men fungerar inte?
Vet du om du använder GRUB Legacy eller GRUB2 (den senare vanligast i nyinstallerade v. 9.10- och 10.04-system)?

Tillägg:
för att få reda på versionen skriver man i terminalen:
grub-install -v

jag får svaret 1.98 vilket betyder GRUB2.
0.98 är GRUB Legacy
Jag har nya grub. Windowsalternativet finns,det fungerade förrut, men efter en misslyckad uppgradering till 10.04, slutade den att fungera. Den bara återvänder till Grub, när jag tryckte "e" i grub, för att kika hur konfiggen för win-partitionen såg ut hittade jag inget som tyder på att den ska laddas, även om jag inte egentligen förstår vad som står där.
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Tack för förtydligandet.

Nya GRUB är ju inte som gamla GRUB (naturligt nog ;) )
Jag måste erkänna att jag inte hunnit få erfarenhet av GRUB2 så det räcker.

Nästan längst ner på den här sidan har jag försökt skriva hur man lägger till/ändrar för att få med Windows i nya GRUB. (Man skriver bl.a. in det s.k. UUID för den partition som GRUB ligger på.)
http://e-dog.info/t/63/doc/Ubuntu_insta ... rts_02.php
(Att det står Vista längst upp betyder inget, det är bara vad som skrivs på menyraden, man kan skriva fritt vad man önskar där)

Man skall alltså in i en helt annan fil, numera (/etc/grub.d/40_custom)

Om det är oklart skrivet eller några ord du inte känner till så fråga bara igen förstås, så hoppas jag många hjälper till att lösa ditt problem.

(Att bara göra "sudo update-grub" tror jag inte räcker för att ta med Windows.)

(Måste man få igång Windows snabbt kan man ju prova att boota från Supergrub eller annan rescueCD. De brukar ha alternativet "starta Windows")

Fråga på bara :)

Tillägg:
Annars borde ju en ominstallation av GRUB2 (med boot från LiveCD), enligt "metod 1" i länken ovan, ta med Windows.

EDIT: grub-update -> sudo update-grub
Senast redigerad av 2 ycc, redigerad totalt 10 gång.
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Avos

Inlägg av Avos »

När jag kikar på GRUB:s konfig för windows kommer följande grekiska upp:

insmod ntfs
set root='(hd0,1)'
search --no-floppy --fs-uuid --set (grekiska)
drivemap -s(hd0) $ {root}
chainloader

det verkar saknas en del jämfört med ditt exempel:

menuentry "Microsoft Windows Vista" {
insmod ntfs
set root=(hd0,1)
search --no-floppy --fs-uuid --set E87040ED7040C3D2
chainloader +1
}

Kan jag inte bara editera detta, så börjar det funka sen ?

avos@avos-laptop:~$ sudo blkid
[sudo] password for avos:
/dev/sda1: LABEL="Win" UUID="01C9B15CED1D5580" TYPE="ntfs"
/dev/sda2: UUID="e988d762-64a9-4aa6-9c58-669c31cff6d4" TYPE="ext2"
/dev/sda3: TYPE="swap"
/dev/sda5: UUID="1f0aec3b-8183-4b07-a0db-dfe082989923" TYPE="ext4"
/dev/sdb1: LABEL="TERRABYTE" UUID="164C6E2D4C6E07B7" TYPE="ntfs"
avos@avos-laptop:~$
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Jag tycker det borde funka om du bara byter ut
(grekiska)
mot det relevanta UUID för Windowssystemet:
01C9B15CED1D5580

Förhoppningsvis är problemet så enkelt att UUID har ändrats (men inte i GRUBs konfig.) vid din tidigare uppdatering som inte fullbordades.

Gör en säkerhetskopia av filen innan du ändrar, för säkerhets skull (men lägg inte kopian i samma mapp som custom_40-filen, det kan ev. påverka systemet som letar efter liknande filer där)

Som du nog har hajat nu är grekiskan (uuid) helt enkelt ett sätt att ge ett (unikt) namn för en partition.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Som ycc är inne på så verkar problemet vara ett felaktigt UUID för ditt Windows.

Det borde rätta till sig om du bootar upp Ubuntu och där sen uppdaterar grub-menyn med kommandot

Kod: Markera allt

sudo update-grub
Avos

Inlägg av Avos »

Bowmore skrev:Som ycc är inne på så verkar problemet vara ett felaktigt UUID för ditt Windows.

Det borde rätta till sig om du bootar upp Ubuntu och där sen uppdaterar grub-menyn med kommandot

sudo update-grub
Nej det går inte. Provade i Grub och på commandoraden, men den kände inte igen kommandot, eftersom ubuntun inte var laddad. Provade inne i terminalfönstret sedan jag laddade ubuntun, då funkade det, men den uppdaterade sannolikt bara Grub, inte konfiggen.
Hur sparar man i Grub configgen förresten ? När jag går ur och går in igen med "e" så finns inte det jag editerat kvar.

kollade på ID:t:det verkar vara samma som står ( grekiskan) i Grub som det jag fick fram med sudo blkid. Jag gissar att det är måsvingeparenteserna som sitter fel i min konfigg.
Måsvingarna är ganska svåra att komma åt i standard tangentbordet utan svenska tecken. Hittade dem inte.Får väl söka vidare.

Jag är ganska rädd för globala uppdateringar just nu, eftersom jag nyligen havererade med uppdateringen till 10-04, som jag räddade med ett nödrop. Jag har ingen backup nu. Måste lämna in dator och USB disk för att kolla varför den inte vill skriva på USB-disken, innan jag ger mig in på ominstalleringar av Grub, om de kan riskera att jag inte kommer in någonstans.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Avos skrev:Provade inne i terminalfönstret sedan jag laddade ubuntun, då funkade det, men den uppdaterade sannolikt bara Grub, inte konfiggen.
Kommandot uppdaterar (skriver om) konfiggen, dvs /boot/grub/grub.cfg.
Avos skrev:Hur sparar man i Grub configgen förresten ? När jag går ur och går in igen med "e" så finns inte det jag editerat kvar.
Det stå på skärmen, nedanför där du editerar.
Trycker du ESC så förlorar du dina gjorda ändringar.
Trycker du Ctrl+X så bootar du upp systemet med gjorda ändringar.
Observera att ändringarna du gör här inte sparas, alltså bara gäller just den uppstarten.
Avos skrev:kollade på ID:t:det verkar vara samma som står ( grekiskan) i Grub som det jag fick fram med sudo blkid.
Ja men då uppdaterade ju kommandot Windows UUID.
Avos skrev:Jag gissar att det är måsvingeparenteserna som sitter fel i min konfigg.
Knappast.

Vi gör så här:
Ladda ner bootinfo-skriptet från denna sida
http://bootinfoscript.sourceforge.net/
och kör det enligt instruktionerna på sidan så får du en fil RESULTS.txt.

Klistra sen ut innehållet i den filen här i en kodruta så får vi se vad som hänt.
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Jag ser att Bowmore redan har svarat, bootskriptet är en kanonbra idé, jag slänger in mitt förslag i alla fall.

Om man misstänker att det är något fel i Windows bootloader kan man ju testa den separat. Jag gillar disken Supergrub. man väljer bara alternativet "Starta Windows" (man väljer alltså INTE "skriv in windows i MBR") Disken kan vara lite svår att hitta, men jag tror den bästa versionen ligger här:
http://developer.berlios.de/project/sho ... p_id=10921
verionen längst ner: Cdrom (0.9799)
Man bränner alltså en disk och bootar från den och låter den sedan "kicka igång" Windows utan att göra några förändringar i datorn.

Tillägg:
jag ser att bootinfoscriptet just nu laddas ner som filen boot_info_script055.download. I instruktionen till skriptet skall man starta skriptet med kommandot

sudo bash ~/Skrivbord/boot_info_script*.sh 
(om det ligger på skrivbordet)
Men då måste man, såvitt jag förstår, först också byta namn på skriptet manuellt, t.ex så här om man gör det i terminalen:

cd ~/Skrivbord
mv boot_info_script055.download boot_info_script055.sh
Men det har du nog upptäckt. Hör av dig om det strular :)
Avos

Inlägg av Avos »

Osäker här.. Jag har en misslyckad uppgradering till 10.04 bakom mig, som jag lyckades rädda. Resultatet är att den inte tog bort 9.10. Jag har alltså en partition formatterad i ext2 och en i ext4.Var ligger då Grub ? Win ligger på sda1, 9.10 ligger på sda2,10.04 ligger på sda5.

ubuntu@ubuntu:~$ sudo grub-setup -d /media/1f0aec3b-8183-4b07-a0db-dfe082989923/boot/grub/dev/sda
No device is specified.
Try ``grub-setup --help'' for more information.
ubuntu@ubuntu:~$ grub-setup --help
Usage: grub-setup [OPTION]... DEVICE

Set up images to boot from DEVICE.
DEVICE must be a GRUB device (e.g. ``(hd0,1)'').

-b, --boot-image=FILE use FILE as the boot image [default=boot.img]
-c, --core-image=FILE use FILE as the core image [default=core.img]
-d, --directory=DIR use GRUB files in the directory DIR [default=/boot/grub]
-m, --device-map=FILE use FILE as the device map [default=/boot/grub/device.map]
-r, --root-device=DEV use DEV as the root device [default=guessed]
-f, --force install even if problems are detected
-h, --help display this message and exit
-V, --version print version information and exit
-v, --verbose print verbose messages

Report bugs to <bug-grub@gnu.org>.
ubuntu@ubuntu:~$ sudo fdisk -l

Disk /dev/sda: 120.0 GB, 120034123776 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 14593 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0x00000001

Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sda1 * 1 5118 41110303+ 7 HPFS/NTFS
/dev/sda2 5119 9654 36435420 83 Linux
/dev/sda3 9655 9926 2184840 82 Linux swap / Solaris
/dev/sda4 9927 14593 37487677+ 5 Extended
/dev/sda5 9927 14593 37487646 83 Linux
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Det fattas ett mellanslag:
sudo grub-setup -d /media/1f0aec3b-8183-4b07-a0db-dfe082989923/boot/grub _/dev/sda
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Avos

Inlägg av Avos »

Emil.s skrev:Det fattas ett mellanslag:
sudo grub-setup -d /media/1f0aec3b-8183-4b07-a0db-dfe082989923/boot/grub _/dev/sda

ubuntu@ubuntu:~$ sudo grub-setup -d /media/1f0aec3b-8183-4b07-a0db-dfe082989923/boot/grub -m /media/1f0aec3b-8183-4b07-a0db-dfe082989923/boot/grub/device.map/dev/sda
No device is specified.
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Aj sjutton, hittade den inte map-filen!
Nu måste det till ett mellanslag i kommandot, igen, före /dev/sda. Jag överdrev och satte dit flera:

sudo grub-setup -d /media/1f0aec3b-8183-4b07-a0db-dfe082989923/boot/grub -m /media/1f0aec3b-8183-4b07-a0db-dfe082989923/boot/grub/device.map        /dev/sda
PS Du vet säkert att man skriver shift/ctrl/c resp shift/ctrl/v när man kopierar och klistrar text i terminalen.
Avos

Inlägg av Avos »

ubuntu@ubuntu:~$ sudo grub-setup -d /media/1f0aec3b-8183-4b07-a0db-dfe082989923/boot/grub -m /media/1f0aec3b-8183-4b07-a0db-dfe082989923/boot/grub/device.map /dev/sda
grub-setup: error: Cannot open `/media/1f0aec3b-8183-4b07-a0db-dfe082989923/boot/grub/device.map'
ubuntu@ubuntu:~$

avos@avos-laptop:~$ sudo grub-probe -t device /boot/grub
[sudo] password for avos:
/dev/sda5
Som jag misstänkte så finns grub på den partition där 10.04 är installerad. Men jag HAR ju rätt ID och ändå strular det!

Jag misstänker att det finns två versioner av Grub: en på 9.10 partitionen och en på 10.04 partitionen, eftersom den inte hann med att radera 9.10 innan installationenen av 10.04 falerade. Men kommandot visar som synes att det bara finns en grub, om kommandot nu visar rätt förstås. Men när jag startar 9.10 via valen i grub-menyn så har jag samma fel där: den startar inte upp Vindås.
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Bra att du jobbar vidare. Hoppas vi kan lösa det här tillsammans. Brukar inte vara så många och krångliga kommandon som behövs, men det gäller ju att komma på var felet ligger.

Jag tror på Bowmores förslag med bootinfo-skriptet. Så här tror jag man skall göra:

1. Ladda ner skriptet
http://bootinfoscript.sourceforge.net/

2. Lägg skriptet på skribvbordet

3. Starta skriptet genom att skriva i terminalen:

sudo bash ~/Skrivbord/boot_info_script*.sh
(Det första tecknet i filnamnet är alltså en våg/tilde, inte ett bindestreck).

3. Filen results.txt kommer att bildas på skrivbordet

4. Posta innehållet i results.txt filen i ett inlägg (Har ingen betydelse hur du postar, om du kan lägga kod-taggar rut så blir det ju dock lättare att läsa. Går ju också som bilaga. Men som sagt, släng upp results.txt bara så hjälps vi alla åt att kolla!)
Avos

Inlägg av Avos »

resultat-filen gick inte att skicka som txt-attach, så jag döpte om den till RESULTAT.doc
Bilagor
RESULTS.doc
(28.23 KiB) Nerladdad 118 gånger
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Ajaj, här har det hänt saker och ting igen.
Det som hänt är att grub2 skrivit in sig i alla bootsektorer och på så sätt också förstört bootsektorn på sda1 som gör att du inte kan starta upp XP. Detta är en bugg som man febrilt försöker rätta till men än har ingen lösning släpps.

Vi behöver alltså reparera sda1's bootsektor.

Installera programmet testdisk

sudo apt-get install testdisk
Starta upp testdisk med

sudo testdisk
Sen följer du de här 7 stegen

First   screen:  Select "No Log" and press enter.
Second  screen:  Select the hard drive containing  the Windows system partition and  choose "proceed".
Third   screen:  "intel"
Fourth  screen:  "advanced",
Fifth   screen:  Select the Windows system partition  and choose "boot"
Sixth   screen:  "BackupBS"
Seventh screen:  type "Y" to confirm
För Second screen så väljer du /dev/sda eftersom du har Windows XP på sda1.
För Fifth screen så väljer du 1 som då motsvarar sda1

Sen reparerar du bootsektorn (BS) på sda1 så att Boot sector och Backup boot sector är identiska. Därefter borde du kunna starta upp Windows XP igen.

Källa: http://sourceforge.net/apps/mediawiki/b ... oot_Sector

Ett annat sätt att reparera bootsektorn på sda1 är att köra Windows-kommandot fixboot från en WindowsCD i recovery/rescue mode.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"