Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Om jag inte missförstått det så finns det en virtualiseringsmotor i kärnan, KVM. Så,
Vad är det som gör att man inte 'bootar' parallella skrivbords-OS ovanpå den? Eller det kanske inte ens är möjligt... Men ni fattar vad jag menar, det hade ju varit fräsigt att virtualisera skrivbords-OS på samma maskin som man virtualiserar servrar typ, bara kunna växla mellan dom i realtid o.s.v...
To run KVM, you need a processor that supports hardware virtualization. Intel and AMD both have developed extensions for their processors, deemed respectively Intel VT-x (code name Vanderpool) and AMD-V (code name Pacifica). To see if your processor supports one of these, you can review the output from this command:
egrep -c '(vmx|svm)' /proc/cpuinfo
If 0 it means that your CPU doesn't support hardware virtualization.
If 1 (or more) it does - but you still need to make sure that virtualization is enabled in the BIOS.
Jag fick '2' som svar där. Tror iof inte jag har ngn inställning för vistualisering i BIOS...
Skall gräva vidare i det här, hade ju som sagt varit fräsigt att kunna vistualisera 2 skrivbords-OS på det sättet...
Måste erkänna att jag inte riktigt förstår frågan. Hur skulle det rent tekniska skilja att virtualisera servrar mot att virtualisera desktops?
(Utöver då att man kan vilja göra olika prioriteringar för olika prestandahänsyn etc.)
Alternativt handlar det hela mer om att ha ett gränssnitt för att enkelt kunna växla att jobba mot de olika maskinerna?
Jag fick '2' som svar där. Tror iof inte jag har ngn inställning för vistualisering i BIOS...
va fan, jag fick en nolla, är din dator fräsigare än min? eller är det bara så att jag ska ändra nåt i bios? (*ska RTFM så klart*)
Processorer anpassade för mobila enheter brukar vara avskalade på just den typen av funktioner för att inte utveckla för mkt värme eller dra för mycket energi, så det där är nog rätt normalt så sett - jag sitter ju på en stationär burk...
andol skrev:Måste erkänna att jag inte riktigt förstår frågan. Hur skulle det rent tekniska skilja att virtualisera servrar mot att virtualisera desktops?
Jag tror inte jag förstår din fråga heller. Jämför med t.ex Virtualbox med servrar och desktops som VMar.
andol skrev:Alternativt handlar det hela mer om att ha ett gränssnitt för att enkelt kunna växla att jobba mot de olika maskinerna?
Bland annat. Men jämför med företag (SMBs) som har en antal servrar varav några med låg trafik numer. Man buntar ihop dem ovanpå KVM och låter de snurra på gemensam hårdvara. Kostnadseffektivt.