Packa/ kopiera filer till backup

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Satlover
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Packa/ kopiera filer till backup

Inlägg av Satlover »

Jag skulle vilja göra en backup på min Bild mapp 35 gig till dvd skivor
dom ligger med strukturen bild/år/mån/händelse/filxx dom flesta är i jpg

samtidigt vill jag göra det möjligt att om nån skiva går sönder/försvinner
skall fortfarande resten kunna användas dvs. + om ex. en fil raderas på disken skall den
kunna hämtas från "backup" skiva xx.

Att sitta för hand och räkna ut hur vilka filer som får plats på dvd:n tar en j-la tid manuellt vid bränning
samt att missa några filer.

jag har plats att bygga en ny tillfällig struktur med 4gigs set innan bränning på HD

enkelt fylla på med nya backup på nya filer vore plus med...

finns det nått bra program

/Peter
rylleman
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Packa/ kopiera filer till backup

Inlägg av rylleman »

Jag kan inte svara på din fråga men vill inflika att du knappt tjänar någon plats på att packa jpg-filer. De är i sig så komprimerade de kan. Det tar bara en massa extra tid för dig.
Satlover
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Satlover »

Jag vet att "Zippa" redan komprimerade filer som .jpg är meningslöst eftersom dom tenderar att bli större..

1 Arkivera Enkelt på 10 DVD r/rw skivor utan att manuellt sitta och räkna filer (storlek som får plats på varje dvd) i ett brännar program

2 om jag av misstag raderar ändrar en fil skall jag kunna ta fram enskild fil enkelt utan att läsa tillbaka 10dvd skivor till disk igen

/Peter
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

Om jag förstod saken rätt så är bilderna kategoriserade i mappar utifrån händelsen/tillfällen? Är dessa mappar någotsånär jämnt fördelade i storlek?

Ty i sådant fall kanske det helt enkelt är lättare att bara splitta upp på mapp-basis? Måhända nyttjas inte skivorna fullt optimalt då, men det blir ju samtidigt oerhört mycket lättare att hålla reda på, återställa från, etc.
dolk

Inlägg av dolk »

Det måste ju finnas. Du kan ju inte vara ensam om att backa bilder till DVD skivor. Och då vill man väl ha det ungefär som du beskriver.

Det går ju alltid att skripta något som skapar X antal fillistor där storleken inte överstiger 4G. Då har du både index och underlag för att skapa TAR filer eller vad som nu föredras. Sen bör det vara möjligt att skicka med ett datum alla bilder skapade senare än 2010-04-09 exempelvis.

Men som sagt tidigare detta måste finnas redan.
mrfab
AVREGISTRERAD
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av mrfab »

Har du kollat på
http://k9copy.sourceforge.net/
?
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

mrfab skrev:Har du kollat på
http://k9copy.sourceforge.net/
?
K9copy är ett program för att kopiera DVD-filmer och har alltså inte med frågeställningen att göra.
mrfab
AVREGISTRERAD
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av mrfab »

Ok Hakan bara att editera bort sedan får du gärna fylla på med ditt gedigna kunnande och föra frågeställningen framåt!

En grej du skulle kunna prova är

Högerklicka på mappen med fotona/välj komprimera/klicka på fliken övriga alternativ/välj storlek 4400mb/välj komprimeringsmetod förslagsvis .7z
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"