Vad är era uptime-rekord?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
m!rage

Vad är era uptime-rekord?

Inlägg av m!rage »

Här är mitt rekord på servern: 29 dygn, 9 timmar och 37 minuter. Men nu när strömmen är så dyr så kanske det är bäst att stänga av den en gång ibland, innan päronen börjar klaga :)
Om inte annat måste jag stänga av den på onsdag för då blir det planerat strömavbrott.
Bilagor
bildbevis.png
bildbevis.png (97.34 KiB) Visad 2183 gånger
Emil.s
Kontakt:

Re: Vad är era uptime-rekord?

Inlägg av Emil.s »

Räknas en WRT54GL?

Kod: Markera allt

~ # uptime 
 02:24:48 up 231 days,  2:24, load average: 0.00, 0.00, 0.00
Annars så hade nog min gamla server rekordet på 182 dagar. Den byttes ut för 49 dagar sedan:

emil@Sandnabba: ~ $> uptime
 19:07:59 up 49 days, 20:23,  1 user,  load average: 0.01, 0.00, 0.00
WRTn ovan hade förövrigt en uptime på över 1 år. Dock så installerade jag en UPS för ca 231 dagar sedan. :P
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Min Bubba 2 hade en upptid på 255 dagar när jag startade om den härom dagen.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

Jag håller inte på med "phåniga" uptime-spektakel eftersom det finns säkerhetshål som även drabbar kärnan..... >:D

Enbart korkat o dumt om man inte vet vad man håller på med ! :P

Mer läsning för "die dumme".

http://www.ubuntu.com/usn

Sen finns det då ett fåtal som klarar av säkerhetshålen och kan bedöma "hotbilden"......
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

pun skrev:Jag håller inte på med "phåniga" uptime-spektakel eftersom det finns säkerhetshål som även drabbar kärnan..... >:D
Jag håller egentligen med. Min långa upptid berodde på att jag missat att det kommit en nya kärna, trots att jag kör apticron.
m!rage

Inlägg av m!rage »

Kvittar för mig för jag råkade ta sönder apt på servern så det går inte att uppdatera : (((
Tänkte vänta tills Lucid släpps skarpt och sen installera om. Annars är det helt riktigt att man bör uppdatera kärnan när det kommer en ny, särskilt om ens server har portar öppna mot internet och det har inte min (port forwarding funkar ändå inte i min router)
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

Lars skrev:
pun skrev:Jag håller inte på med "phåniga" uptime-spektakel eftersom det finns säkerhetshål som även drabbar kärnan..... >:D
Jag håller egentligen med. Min långa upptid berodde på att jag missat att det kommit en nya kärna, trots att jag kör apticron.
Jo men.... jag blir kraftigt irriterad på de som å ena sidan kan sitta och "nojja" sig över FRA och samtidigt tex kör uptime-projekt och kan vara helt öppen för "buset" därute.

Nu finns det de som kan det här och då är det OK.....men de allra flesta har noll-koll på vad dagens hackare kan ställa till med via säkerhetshålen, ofta helt vidöppna burkar.

Angående kärnan som är kritisk så pågår det projekt att byta köra "varmt" men det är inget för "newbien" vad jag vet.

Så var försiktig därute och UPPDATERA.... >:D
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

Xcore

Inlägg av Xcore »

Detta kallar jag uptime. ;)
The Uptime-Project, collected data on uptimes from users until 1 March 2007, and the current record for longest uptime is 11 years, 303 days, 20 hours and 57 minutes on a computer running OpenVMS. Rumours mention in January 2008 that Iarnród Éireann had an OpenVMS machine up for 18 years, which was restarted just for Y2K tests.
http://en.wikipedia.org/wiki/Uptime

;D
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Well, kexec och splice finns ju.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
Kirill
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

Synd bara att Ksplice skulle kosta pengar =/ I alla fall för serverutgåvan :(
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

Pontus Öhman skrev:Synd bara att Ksplice skulle kosta pengar =/ I alla fall för serverutgåvan :(
Njae.

Visst finns det möjlighet att betala för en prenumeration på färdiga patchar. Däremot kostar det ju inget att applicera egenihopsatta patchar, även om det kanske inte nödvändigtvis är värt besväret.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Uppdaterar med samma server som innan. Dock så tog don ju självmord helt utan anledning för ett tag sedan:

emil@Sandnabba: ~ $> uprecords 
     #               Uptime | System                                     Boot up
----------------------------+---------------------------------------------------
     1    93 days, 23:01:21 | Linux 2.6.32.3-emil.s     Thu Jan  7 22:44:38 2010
->   2    56 days, 22:02:21 | Linux 2.6.33.2-emil.s     Sun Apr 11 23:08:36 2010
     3     3 days, 22:22:07 | Linux 2.6.32.2-emil.s     Fri Jan  1 03:02:37 2010
...
...
----------------------------+---------------------------------------------------
no1 in    37 days, 00:59:01 | at                        Wed Jul 14 22:10:29 2010
    up   157 days, 16:30:19 | since                     Fri Jan  1 03:02:37 2010
  down     0 days, 00:38:01 | since                     Fri Jan  1 03:02:37 2010
   %up               99.983 | since                     Fri Jan  1 03:02:37 2010
WLAN-APn håller dock sig kvar:

~ # uptime
 03:34:41 up 332 days,  3:34, load average: 0.14, 0.03, 0.01
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

125 dagar är mitt rekord. Blixten slog ner i närheten och nätagget slog ifrån. Hade klarat det bara jag hade orkat köpa det där överspänningsskyddet. :P

I övrigt har jag en bra uptime på servern. 99.468% upptid (2d 16h 37m 56s nertid av totalt 503d 7h 11m 45s).
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
m!rage

Inlägg av m!rage »

Jag antar att du har en ännu mer imponerande förklaring till de där två dagarna nertid? Force Majeure? ;)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

m!rage skrev:Jag antar att du har en ännu mer imponerande förklaring till de där två dagarna nertid? Force Majeure? ;)
Det finns 3 orsaker till den nertiden:

1. Jag fick problem med med att en av mina IP-adresser hade låst sig lite väl hårt till en Mac-adress på fel dator. Så servern blev utan IP-adress. Då lät jag den vila över natten.
2. Jag snodde 2GB RAM från servern och passade då på att städa den grundligt från damm etc.
3. I vintras hade vi ett gigantiskt strömavbrott pga det sjukt brutala snöovädret som gjorde att HELA byn blev ett totalt jävla mörker. ;D
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
slaptap
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av slaptap »

Här är en riktig "vedbod-lösning". En utdömd 200MHzare från återvinningen med 96MB RAM och 16GB HD. Avskalat Xubuntu, PureFTPd och Firestarter. Hänger på väggen i ett oisolerat garage som en FTP-backup på ett LAN. En gammal handduk som hålls på plats av ett vedträ ersätter det saknade skalet. Hårddisken vilar tryggt på en utrangerad strumpa. Fungerar helt lysande. Mer "hitech" än så här behöver det faktiskt inte vara... ;D

Bild

Uptime? 81 days and counting...
m!rage

Inlägg av m!rage »

Hur mycket backup får du plats med på den hårddisken egentligen?? Och hur tryggt sover du med en så gammal hårddisk som backup? Det finns bättre prylar på skroten vet du :P
slaptap
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av slaptap »

m!rage skrev:Hur mycket backup får du plats med på den hårddisken egentligen??
Hela innehållet på min /home (7GB). ;D
m!rage skrev:Och hur tryggt sover du med en så gammal hårddisk som backup?
Tryggt! Har exakt samma filer på två maskiner till. Tror faktiskt att jag har ännu äldre diskar i vardaglig användning också...finns ingen anledning att byta ut något som inte är defekt.
m!rage skrev:Det finns bättre prylar på skroten vet du :P
Jepp, enbart synd att man är där så sällan...och att andra då redan har norpat godbitarna :(
m!rage

Inlägg av m!rage »

Nej bara man har sin data på flera ställen så. Gärna minst tre om det rör sig om så gamla diskar. Men när det gäller något så viktigt som backup så använder jag aldrig begagnade hårddiskar.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"