Ominstallera uppdateringar ? [LÖST]

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Avos

Ominstallera uppdateringar ? [LÖST]

Inlägg av Avos »

Är det möjligt att ominstallera uppdateringarna ?Min 9.10 började fungera dåligt efter den misslyckade uppgraderingen till 10.04, jag får därför starta Kerneln från Grub, eftersom uppdateringarna inte fungerar, de försöker starta upp 10.04 vilket inte går, och jag vill heller inte uppgradera till den versionen.Om det går att ominstallera uppdateringarna, kommer jag att kunna välja från Grub att starta den med uppdateringarna så att jag slipper starta den från Kerneln ?
Senast redigerad av 1 Avos, redigerad totalt 6 gånger.
Användarvisningsbild
xtr3m3
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Ominstallera uppdateringar ?

Inlägg av xtr3m3 »

Testa med att gå in i recovery mode när du är i grub. Sen när det startat så välj reparera trasiga paket. Kan stå på engelska också.
Se om det hjälper. Har gjort så själv när det strulat med nått paket och det brukar ha fungerat bra.
Bild
Avos

Inlägg av Avos »

xtr3m3 skrev:Testa med att gå in i recovery mode när du är i grub. Sen när det startat så välj reparera trasiga paket. Kan stå på engelska också.
Se om det hjälper. Har gjort så själv när det strulat med nått paket och det brukar ha fungerat bra.
Har provat detta nu. Vad som hände var att den gick tillbaka till 10.04, och fullföljde den installationen. Nu fungerar 10.04, men den har mycket taskig grafik. Den visar full upplösning men det är mycket suddigt. ( Kan knappt läsa vad jag har skrivit här )
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Inlägg av Peetra »

^Med lite tur så är det bara inställningarna? :)
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

Vad har du för grafikkort i datorn?
Bild
Avos

Inlägg av Avos »

xtr3m3 skrev:Vad har du för grafikkort i datorn?

Jag glömde naturligtvis att tala om det :-/ Jag har det förbaskade NVidia förstås. Geforce 7000m. Funderar på om man ska byta drivisar, men är lite orolig för att då kanske jag helt förlorar kontakten med datorn om det går snett. Hur var det man gjorde i sådana situationer för att komma i skyddad mode så att det inte skiter sig totalt ? Jag kan ju inte nå internet genom Vindås längre än så länge.

Det finns två proprietära drivisar v 173 och v 185 som används nu på 9.10:an ( Obs ! Nu skriver jag från 9.10 kernel som jag laddat via Grub, på 10.04 var ingen av dem laddade, var det inte så att ubuntus egen var laddad på 10.04 ?)
Avos

Inlägg av Avos »

Peetra skrev:^Med lite tur så är det bara inställningarna? :)
Finns det egentligen så mycket inställningar förutom upplösningen ? Störningarna på skärmen ser ut så att vertikala linjer, som fönsterkanter blir sågtandande, samt bokstäverna blir förstås krokiga: allt blir även ganska suddigt.
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

Kolla i hårdvarudrivrutiner och aktivera den nyaste av dom.
I 10.04 är noverau eller var det heter som är aktiverat från start. Dom funkade tydligen inget bra.
Bild
Avos

Inlägg av Avos »

xtr3m3 skrev:Kolla i hårdvarudrivrutiner och aktivera den nyaste av dom.
I 10.04 är noverau eller var det heter som är aktiverat från start. Dom funkade tydligen inget bra.
Jag provade det och nu funkar det. Tackar
Användarvisningsbild
xtr3m3

Re: Ominstallera uppdateringar ? [LÖST]

Inlägg av xtr3m3 »

Skönt att det löste sig för dig :)
Glöm inte att markera tråden som löst om det inte är nått mer :)
Bild
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"