Misslyckad uppgradering från 9.10 till 10.04 [LÖST]

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
ari_vik
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Misslyckad uppgradering från 9.10 till 10.04 [LÖST]

Inlägg av ari_vik »

Jag lyckades kracha ett fullt fungerande ubuntu 9.10 när jag egentligen bara skulle vara kattvakt då jag i all vänlighet lite bara tryckte på uppdatering till 10.04 då den möjligheten plötligt visade sig och nu står jag här och vet inte hur jag ska kunna rädda alla inte alls mina inställningar eller ännu mindre min dator, alla ägarens bilder, inställningar, musik mm. då det enda som finns för mig att tillgå här är denna live cd 9.10 som jag lyckades ta mig ut med och till detta forum. Jag har försökt och lyckats föra över på extern usbhårddisk ett antal bilder men det mesta går inte föra över då jag tydligen saknar några nödvändiga rättigheter, hur får jag dessa i en live cd? och vad kan jag mer göra för att min dundertabbe inte ska märkas, hellst alls? tacksam för support i min "svåra" stund. Katterna verkar dock vara glada över att ha fått sällskap.. haha.. aargh.. jag kan vara här tills måndag morgon så det finns allafall tid att bråka med datorn ett bra tag innan man måste eventuellt krypa till kors vilket jag högst ogillar tanken på. MVH Ari
Senast redigerad av 3 ari_vik, redigerad totalt 5 gång.
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Misslyckad uppgradering från 9.10 till 10.04

Inlägg av HakanS »

Jag föreslår att du låter datorn vara, och talar om för ägaren vad som hänt.
Om du fortsätter greja med datorn är risken stor att du förstör något mer, eller i värsta fall raderar viktig data.
Användarvisningsbild
ari_vik

Inlägg av ari_vik »

Jag vill allafall lyckas föra över viktiga filer till usb-disken. Ägaren är ej en avancerad användare. Jag tror att jag har större förutsättning att göra bästa möjliga av restaurering av systemet. Grejen är den att jag kommer nog hålla på med det med eller utan ev. stöd eller hjälp. Alltså, varför har jag inte eller hur skaffar jag mig rättigheter att kopiera alla personliga inställningar i denna live-cd miljö till en usb-hd? Pleease..
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

"fingrarna i kakburken"! Utan att veta vad man gör är inte bra. :) Det som förefaller som märkligt för mig är att du genomfört en uppgradering utan att tillfrågas om lösen. Säkerheten för användaren är en av sakerna som Ubuntu i alla år arbetat med. Jag finner det också högst osannolikt att du via uppgradering lyckats förstöra så mycket. Ubuntu:s uppgraderingsfunktion idag är näst intill barnsäker. Så har det inte alltid varit. Men har du redan lösen bör du kunna rätta till en hel del via terminalen om du kommer så långt eller alternativet ctrl-Alt-F1 för att hamna i terminal-läge vid uppstart.

Men om du ändå fått bekymmer för du ville vara behjälplig. Är det naturligtvis synd om dig. Men det bästa är att berätta för ägaren vad som hänt. Sedan skall vi alla försöka hjälpa till med era problem. ;)

//PP
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
ari_vik

Inlägg av ari_vik »

Jaha.. då har man jobbat på här ganska duktigt, halva natten och halva dagen. Resultatet är att jag kom på hur man sparar /home på usb-disk, i mitt fall: (sudo cp -a /media/a23b2fbf-03d0-4513-9a6e-c57e5ca1d885/home /media/FHD-2PRO) och det krävdes inget lösenord av mig i live-cd 9.10. Sen var det bara att installera om 9.10 och hämta tillbaka alla bilder, musik, inställningar mm. och allt fungerade perfekt. Firefox hade tillochmed sin historia ända från stenåldern i behåll. Men inte slutade jag där, allt började ju med att jag ville uppgradera åt kattens matte hennes Ubuntu så jag körde om uppgraderingen!! OCH MED SAMMA RESULTAT!! Allt ser bra ut under uppgraderingen tills datorn startar om och sen kommer bara den lila skärmbilden UBUNTU med prickar under som jobbar ett mycket kort tag och sedan dör allt. Man ser några lustiga och färggranna staplar strax innan den hänger sig.. som jag med min hyfsat långa erfarenhet av datorer (Dos/Windows) i bagaget eventuellt vågar gissa kan ha något att göra med grafikkort. Men jag bara gissar. Dock så gäller detta fel endast 2.6.32-22-generic och inte alls 2.6.31-14-generic så med shift intryckt kommer jag in och allt ser då bra ut och fungerar, och även alla omtalade inställningar + filer stämmer, finns på plats, och fungerar. Dock skulle jag vilja få hjälp med att klura ut varför 2.6.32-22-generic krachar. Eller alternativt, hur gör man för att få datorn att automatiskt!! gå till den fullt fungerande 2.6.31-14-generic. Jag gjorde inte något fel första gången jag försökte uppgradera, vilket jag först trodde utan det verkar föreligga någon konflikt någonstans då exakt samma problem återkom. Jag förstår oro över att jag gräver med fingrar i andras kakburk men jag är bland mina nära bekanta den dom litar på vad gäller tekniska spetsfundigheter och fixerier. Dock får man lov att låsa in alla riktiga kakburkar.. haha.. för kakmonster, det är jag. Som sagt, hur fixa till eller inaktivera 2.6.32-22-generic?? Tacksam för svar. MVH. Ari
Användarvisningsbild
ari_vik

Re: Misslyckad uppgradering från 9.10 till 10.04 (LÖST)

Inlägg av ari_vik »

Jag börjar lika detta forum.. man får så bra svar.. Nåväl, jag berättar vad jag kommit fram till. För att bli av med den krånglande kerneln 2.6.32-22-generic så körde jag bara sudo apt-get remove linux-image-2.6.32-22-generic och vips var alla problem borta. Nu har jag sett när jag googlat en del, mycket, att detta problem med kerneln 2.6.32-22-generic verkar vara orsak till mycken irritation hos många och ingen lösning vad jag kunde se ännu i sikte för krascher vid uppgradering från 9.10 och med vissa grafikkort. Hursom, mitt problem är ju därmed löst så då markerar vi så.Tack för visat intresse! Ari
Användarvisningsbild
ari_vik

Re: Misslyckad uppgradering från 9.10 till 10.04 [LÖST]

Inlägg av ari_vik »

Måste älska besvara mina egna inlägg.. Jag tror att jag hittade lösningen. Den senaste kerneln linux-image-2.6.34-020634-generic verkar fungera klanderfritt. Dom måste väl ha fixat problemen. Hittade denna på http://www.ramoonus.nl/2010/05/19/linux ... nux-10-04/ Håll till godo om någon kan tänkas ha nytta av mitt strulande och fixande. Ari

Installation Guide

Download linux-headers-2.6.34-020634_2.6.34-020634_all.deb
Download your kernel headers package;
I386: linux-headers-2.6.34-020634-generic_2.6.34-020634_i386.deb
AMD64: linux-headers-2.6.34-020634-generic_2.6.34-020634_amd64.deb
Download your kernel compile;
I386: linux-image-2.6.34-020634-generic_2.6.34-020634_i386.deb
AMD64: linux-image-2.6.34-020634-generic_2.6.34-020634_amd64.deb
Install the files in the same order (else it won`t work!)
In the terminal run:
sudo update-grub
Reboot and select the kernel from the bootloader menu
For those who want to do their “own” compiles, the source is also available; linux-source-2.6.34_2.6.34-020634_all.deb

Share and Enjoy
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Misslyckad uppgradering från 9.10 till 10.04 [LÖST]

Inlägg av Pink Panther »

Se det från ljusa sidan, du är snart Ubuntu expert. Tråkigt med dina problem. Jag glädjes över att du lyckats lösa din problem. Men de var lite varningsflaggor på dina frågor. ;)

De flesta är faktiskt ganska snälla i vårt forum. Det är bara jag det är lite varningsflagga på ;D ;D

//PP
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"