Få igång SPDIF med SB X-Fi Xtreme audio

Problem med att spela musik, film osv.
Bejje

Få igång SPDIF med SB X-Fi Xtreme audio

Inlägg av Bejje »

Är det någon annan än jag som kör/försöker köra med SPDIF ut på detta ljudkort och som har fått det att fungera i Ubuntu 10.04?
Jag köpte nyss det ljudkortet eftersom mitt integrerade ljudkort låter så illa.

Gemensamt med det integrerade ljudkortet är i alla fall att ingen av dom fungerar med SPDIF från och med Ubuntu 9.10 och uppåt.
Jag är ganska säker på att det har att göra med pulseaudio eftersom det fungerade felfritt i 9.04 med gamla ljudkortet.

pulseaudio inställningarna sätter jag till SPDIG IEC958 på output. Kollar jag i alsamixer så verkar alla volym vara avstängt på SPDIF, men det går inte att höja. Andra volymkontroller i mixern går att höja, men inte SPDIF.

Så hur löser jag det här? När jag använde mitt förra ljudkort och hade samma problem så har jag testat massor av saker som har föreslagits i olika forum, men inget har löst mitt problem. Tyvärr är det nog allt för få som använder SPDIF och kan därför inte hjälpa mig på rätt sätt :(
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Få igång SPDIF med SB X-Fi Xtreme audio

Inlägg av pun »

En något udda lösning kanske men jag skulle prova..... ;)

Ricotz unstable ppa med senaste PulseAudio samt Alsa inkl Mavericks kärna.

https://launchpad.net/~ricotz/+archive/unstable

Jag hittar inget vettigt när jag söker på ditt fel.
audio86hifi
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av audio86hifi »

Hahaha!!!Jag har precis likadant problem med att få igång SPDIF på mitt ljudkort,det är liksom helt dött.
Förmodligen har inte ubuntu nåt stöd för digitalt ljud eller så är det nåt annat som är galet,frågan är vad.
Sen är det alltid svårt att få hjälp i detta forum om inte folk har haft exakt samma problem som en själv
och löst det.
Känns ju liksom meningslöst å be om hjälp när det inte finns folk med lite kunskap å erfarenhet om ens problem.
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

Ljudkorten är ett elände som dyker upp...alltför sällan! Hade det varit mer förekommande hade nog det också funnits fler lösningar.
Kollat ubuntu studio

?
Bejje

Inlägg av Bejje »

Har inte testat Ubuntu studio, men har testat många nyare distar med gnome. Varenda en som har gått över till PulseAudio har samma problem tyvärr :(
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Men testa senaste Alsa som jag skrev för böfvelen.... ;)

X-Fi drivaren är ju ny i Linuxvärlden och det knådas bla i senaste Alsa.

Jag kan dock inte se om något gjorts åt Spdif men det är ju bara att prova !
mrfab
AVREGISTRERAD
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av mrfab »

Bejje skrev:Är det någon annan än jag som kör/försöker köra med SPDIF ut på detta ljudkort och som har fått det att fungera i Ubuntu 10.04?
Jag köpte nyss det ljudkortet eftersom mitt integrerade ljudkort låter så illa.

Gemensamt med det integrerade ljudkortet är i alla fall att ingen av dom fungerar med SPDIF från och med Ubuntu 9.10 och uppåt.
Jag är ganska säker på att det har att göra med pulseaudio eftersom det fungerade felfritt i 9.04 med gamla ljudkortet.

pulseaudio inställningarna sätter jag till SPDIG IEC958 på output. Kollar jag i alsamixer så verkar alla volym vara avstängt på SPDIF, men det går inte att höja. Andra volymkontroller i mixern går att höja, men inte SPDIF.

Så hur löser jag det här? När jag använde mitt förra ljudkort och hade samma problem så har jag testat massor av saker som har föreslagits i olika forum, men inget har löst mitt problem. Tyvärr är det nog allt för få som använder SPDIF och kan därför inte hjälpa mig på rätt sätt :(
I vilket program ?xbmc vlc mplayer eller bara out of the box ? alla mediaspelare/program har ju egna inställningar och där får du ju sätta deras inställningar till spdif....
Nog om det i programcentralen vdr-plugin-bitstreamout kan vara en bra start om det inte hjälper dig hittade jag i alla fall några länkar som kan vara intressanta för dig.
http://forum.xbmc.org/showthread.php?t=58216
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1051956
http://www.grigio.org/howto_play_aac_5_1_over_spdif

Skriv gärna hur du gjorde om du får igång det då jag sitter med samma hårdvara som du .
Tack på förhand /Fab
Bejje

Inlägg av Bejje »

I alla program inklusive systemljud oavsett om jag har ställt in SPDIF eller inte.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Kan även du kolla det här som jag hittade för en annan tråd.

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1304614

Sidan 2, inlägg nummer 18

Inställningarna görs då via ljudikonen > ljudinställningar och fliken hårdvara
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"