Seg uppstart

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
guttez
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Seg uppstart

Inlägg av guttez »

Hej!

Har haft ubuntu 10.04 ett tag nu, dels på min stationära och på min bärbara (eee 1000h).
Grejen är att uppstarten på stationära tar säkert 3 ggr så lång tid som på min eee, vilket är lite konstigt då min stationära har bra mycket mer prestanda.

Vad kan vara problemet? Har gjort en clean install, dvs inget dualboot eller så.

Har installerat 64 bit vers på stationära och 32 bit notebook på notebooken.

Vore tacksam för svar!

Spec: P183| Antec CP-850 W| Gigabyte GA-P55A-UD4 | Intel i7 860 2,8 GHz HT| Corsair DM3 DDR3 1600Mhz 2x2GB| Gainward GTX 275 896 MB| WD Black caviar 640 GB | Samsung Syncmaster 226BW |
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Seg uppstart

Inlägg av Pink Panther »

Ditt problem kan faktiskt ha lite olika orsaker, samtliga som nämns i den här tråden http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1469784 som är på engelska. Jag personligen lär förmodligen inte lagt ner mycket tid på felsökning som är tidsödande. När det är för många faktorer som kan vara källan eller skall felsökas. Jag hade testat med Ubuntu 32 bit eller Linux Mint, samma som du har på din notebook. Men valet är ditt. Du kan också avvakta fler svar på din fråga. :)

//PP
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Dr Phil
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Dr Phil »

Mitt tips är att du installerar bootchart på din stationära dator.
Sedan tar du och startar om datorn.
Då kommer bootchart att ha läst av hur lång tid det tar att starta upp datorn, samt vad det är som tar tid! :)
Dina bootcharts kommer att finnas i /var/lob/bootchart/ med dagens datum i namnet.

Jag bifogar en bild på en bootchart så att du kan se hur det kommer att se ut.
Blått betyder att processorn används, om du hittar en väldigt lång sådan i din bootchart sedan så kan du börja fundera på om det inte är den processen som trasslar och tar tid. :)

Bild på en bootchart
Bild
guttez

Inlägg av guttez »

http://www.n0.se/v/f2be16_gustaf-deskto ... 0604-1.png

Vet inte riktigt om det ser bra ut eller inte, så jag överlåter det till ER experter :D
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Vad jag med en snabb överblick regerar på är Xorg och ( compiz,inget allvarligt men noterat ) du verkar till ha något strul där. Men en lösning på rakhand har jag inte. :-\

//PP
Linux Mint 18 Sarah
guttez

Inlägg av guttez »

Okej. Tack iallafall!

Kanske kommer någon buggfix senare (förhoppningsvis). :)
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

guttez skrev:Okej. Tack iallafall!

Kanske kommer någon buggfix senare (förhoppningsvis). :)
Avvakta och bevaka din fråga. Här finns medlemmar som är betydligt duktigare än vad jag är på just din fråga. De har kanske inte tid nu och är inte inloggade. Så håll frågan aktuell. ;)

//PP
Linux Mint 18 Sarah
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"