WinXp+wubi netbook remix - hittar ej Winfiler

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Beta

WinXp+wubi netbook remix - hittar ej Winfiler

Inlägg av Beta »

Heippa!
Inte säker på om det här är rätt del av forumet för mitt inlägg, nån vänlig själ får gärna flytta det om inte.

Jag har en Acer aspire one med WinXP. Jag har lagt in Ubuntu 10.4 netbook remix enligt den här guiden:
http://www.howtogeek.com/howto/17486/in ... installer/

Det fungerar ypperligt, och det är kul att jämföra netbook remixen med vanliga ubuntu och opensuse som jag brukar köra. Det enda som strular är att jag kommer inte åt Windowsfiler från netbook remixen. Guiden ovan utgår från att man har Win7 och där ska "Windows-partitionen" (om man nu kan skriva så när jag bara kör ubuntu via wubi) dyka up som en mountad disk typ. Jag får inget sådant i min WinXp/netbook setup. Har tidigare bara hållit på med äkta partitioner då det ibland strulat med automontering av partitioner, men har ingen erfarenhet av wubi (och inte heller netbook remixen förr än nu). Har ni nåt enkelt tips för hur jag får tillgång till Windowsfilerna?

Tack på förhand,
beta
Beta

Re: WinXp+wubi netbook remix - hittar ej Winfiler

Inlägg av Beta »

ingen som kör netbook remix?
Beta

Inlägg av Beta »

ett ganska trött bump...
Användarvisningsbild
schwadegan
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Kontakt:

Inlägg av schwadegan »

Hej där Beta!
Jag kör Win7 + Ubuntu 10.04 (ej netbook)installerat med Wubi, för att komma åt filer som ligger i Windows öppnar jag helt enkelt mappen host som du hittar under [Filsystem] > [Host]. Host representerar alltså rooten på din Windowsinstallation. (Detta är som sagt fallet när man använder Win7, kan inte garantera att fallet är det samma under XP även om så borde vara fallet.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"