Installera Ubuntu istället för Windows på låst dator..

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
msync

Installera Ubuntu istället för Windows på låst dator..

Inlägg av msync »

Hej!

Härligt att se ett forum där folk faktiskt verkar prata med varandra, inte bara kasta skit. Nu tänkte jag pröva era tålamod med en riktig idiotfråga... Jag har länge velat testa på Linux och vad jag förstår är Ubuntu en bra plats att börja. Så, jag hittade mammas gamla IBM thinkpad och tänkte att jag kunde pröva på den. Problemet är bara att mamma använde den på sitt egna företag och hade extern datasupport, jag har hennes log-in och lösenord men kan inte hitta admin inloggningen? Utan den går det inte att installera någonting alls i programväg i alla fall.

Så nu tänkte jag kolla, är det möjligt att börja helt från början, avinstallera Windows och köra utesluta på Ubuntu? Behöver jag leta fram admin behörigheten först? Alltså gå runt låset?I nybörjarguiden verkade det som att det inte var någon bra idé att ta bort windows först.

Ja det vore snällt med lite guidning! :)
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Installera Ubuntu istället för Windows på låst dator..

Inlägg av mcNisse »

Välkommen hit!

Så länge datorn inte är låst i bios borde det gå bra att installera ubuntu på datorn.

Det du behöver göra är att bränna en CD och boota från den nybrända CD och installera.
msync

Inlägg av msync »

Oj tack för snabbt svar! Okej då är det väl helt enkelt bara att testa. Är det bästa då att köra dual boot för att sedan i så fall gå över till bara Linux?
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Det är en bra början. Du kan dock få problem med att krympa windows partitionen eftersom du inte har admin behörighet, och kan köra defragmenteraren...

Du kanske har en USB pinne som du kan installera på? Det är ett mycket bra sätt att testa och utvärdera ubuntu på. Fedora har en liveusb creator som jag tycker är bra. Förhoppningsvis fungerar den även utan admin rättigheter. annars går det att installera på usb-pinnen direkt. var noga med att installera grub på usb disken, annars kan du inte starta datorn utan att ha usb-pinnen i.
msync

Inlägg av msync »

Och att bara "spola" rent hela datorn och börja från scratch, är det bara dumdristigt kanske?
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

msync skrev:Och att bara "spola" rent hela datorn och börja från scratch, är det bara dumdristigt kanske?
Ja, kommer du ändå inte in i Windows så är det ju ingen mening med att behålla det. Fast kolla med din mamma först så hon inte har ngt viktigt sparat i den, hehe... ;)
msync

Inlägg av msync »

Ha ha nej det är kollat, jag har fria händer...:-)
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

msync skrev:Ha ha nej det är kollat, jag har fria händer...:-)
Då tycker jag du kan köra på vad Nike säger... ;D
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

När du installerat och kommit igång med Ubuntu kommer du aldrig att titta bakåt igen. ;)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Kirill
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

Nu vet jag inte hur låst din Mammas dator är, men förmodligen så är hon styrd både via AD/GPO samt att hennes konto på datorn är ett vanligt userkonto...
Men nu när du har fått fria händer så sopa rent hus och hoppa över Windows, vad är det för mening och ha kvar den som ändå var så låst?
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
msync

Inlägg av msync »

Pontus Öhman skrev:
vad är det för mening och ha kvar den som ändå var så låst?
Ingen alls vad mig anbelangar. Då jag läste instruktionerna så tolkade jag det nästan som att Ubuntu behövde Windows för att fungera stabilt. Jag är som sagt heeelt grön på Linux och inser nu att jag var ute och cyklade...:-)
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

msync skrev:Då jag läste instruktionerna så tolkade jag det nästan som att Ubuntu behövde Windows för att fungera stabilt.
Inte ens Windows behöver Windows för att vara stabilt, tvärtom, Windows blir stabilare av att tas bort från datorn och endast befinna sig på CD/DVD-skiva... ;)
m!rage

Inlägg av m!rage »

farmfield skrev:
msync skrev:Då jag läste instruktionerna så tolkade jag det nästan som att Ubuntu behövde Windows för att fungera stabilt.
Inte ens Windows behöver Windows för att vara stabilt, tvärtom, Windows blir stabilare av att tas bort från datorn och endast befinna sig på CD/DVD-skiva... ;)
Touché!
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"