Inställning routrar

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
kg5311

Inställning routrar

Inlägg av kg5311 »

Har ett trådbundet nätverk, kallar det 1, med en trådlös router, och har en dreambox som ansluter till internet via en game adapter, nätverk 2, och nu tänkte jag utöka nätverket bakom gameadaptern genom att sätta dit en router, har ändrat ip adressen på router 1 till 192.168.2.1 och router 2 har 192.168.1.1, fungerar så tillvida att jag kommer ut på internet via router 2 men ser inte nätverket på router 1, på router 1 ser jag enheterna i routern men inte på datorn. min fråga är hur kopplar jag samman dom båda, någon som vet
Användarvisningsbild
Kirill
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Re: Inställning routrar

Inlägg av Kirill »

Får jag fråga varför du splittar upp dem i två olika nät för?! Det är väl inte så att du har 508 enheter hemma som behöver ha IP? :P
Nu har jag noll koll på dreambox och deras inställningar, men vad jag kommer ihåg från min VLSM utbildning så behövs en inställning i någon IP-table så att nät 1 ser nät 2 och vice versa.

Men du klarar dig galant med 254 IP'n om du har ett normalstort nätverk hemma =)
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
kg5311

Inlägg av kg5311 »

nej det är över och undervåning, bara för att slippa dra kabel, har en dator och dreamboxen på underv. och trådlösa kortet i datorn la av och det hade dålig signal, så min tanke var att köra underv. via game adaptern och en router, har väl totalt 7 enheter i nätverket men problemet är att få ihop dom två
Andersen

Inlägg av Andersen »

Hur ser det fysiska nätverket ut, d.v.s. hur du kopplar ihop dina routers?

För att koppla ihop nätverket rent IP mässigt, så behövs det en routing tabell i varje enhet som talar om vart paketen ska skickas. Det enklaste är att man konfigurerar en statisk routing tabell i båda två, istället för att konfigurera dynamisk routing. För att det här ska fungera så måste en av enheterna konfigureras med en IP adress från båda nätverken. Troligtvis så måste du använda WAN porten på den ena routern, d.v.s. ansluta den till en LAN port på den ena routern, samt konfigurera den med en IP adress från samma subnätverk.

Problemet med denna konfiguration är att NAT kommer att ställa till det i denna konfiguration. En del routers tillåter att man avaktiverar NAT på WAN porten, så att den agerar som en router istället för en brandvägg. Om inte detta är möjligt, så rekommenderar jag att du konfigurerar bägge enheterna med samma subnätverk. Koppla sedan ihop enheterna på LAN sidan.
kg5311

Inlägg av kg5311 »

Då blir det kabel mellan routrarna ändå, förklarade kaske lite dåligt

internet -----trådlösrouter-----nätverk på övervån. där allt är trådbundet

game adapter-------router----nätverk på bottenv. där nätverket ska gå trådlöst via game adapter- trådlös router
Andersen

Inlägg av Andersen »

kg5311 skrev:Då blir det kabel mellan routrarna ändå, förklarade kaske lite dåligt

game adapter-------router----nätverk på bottenv. där nätverket ska gå trådlöst via game adapter- trådlös router
Det är nog bäst med kabel mellan enheterna om dessa befinner sig på olika våningsplan. Problemet är att det alltid blir dålig mottagning under, samt ovanför en rundstrålande antenn.

Om du är nätverkskunnig så kan du ge dig in på routing mellan bägge enheterna, annars så föreslår jag att du ställer in dina routers på samma subnätverk.

Som du nämnde ovanför så har router 1 IP adress 192.168.2.1 och router 2 har IP adress 192.168.1.1.

Ställ in bägge enheterna på samma subnätverk (t.ex. 192.168.1.1 - 192.168.1.254 nätmask 255.255.255.0)

Koppla sedan ihop enheterna på LAN sidan (strunta i WAN porten på den ena routern.

I båda exemplen så ska du stänga av DHCP servern i routern på bottenvåningen.
Senast redigerad av 1 Andersen, redigerad totalt 2 gånger.
marmat241
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av marmat241 »

Som du förklarar hur du vill ha det så kan det gå att göra så här:

I routern på övervåningen så har du den som den är, alltså den delar ut ip adresser.
DHCP - på

I routern på undervåningen så stänger du av DHCP funktionen i routern, kopplar från game adapter till en av lan portarna på routern (den på undervåningen du stängdt av DHCP på). Så får du då 2 st trödlösa nätverk, som du kan använda, men det är edast den routern på övervåningen som delar ut ip adresser i n'tverket, så att alla datorer får sin ip adess från den routern som är kopplad till internet, då fungerar game-adaptern / routern på nederväningen som "switch/bryggor" som bara skickar vidare trafiken dit den ska.
DHCP - av
Andersen

Inlägg av Andersen »

Det skulle ha varit bättre med en trådlös accesspunkt istället, i alla fall billigare än en router.

802.11n 150 Mbps

http://se.wesellcd.dk/index.php?page=pr ... ct_id=3585

272,00 SEK

802.11n 300 Mbps

http://se.wesellcd.dk/index.php?page=pr ... ct_id=3586

386,00 SEK
marmat241

Inlägg av marmat241 »

han verkar ju redan ha 2 st routerar som han använder?
Andersen

Inlägg av Andersen »

Det vanliga misstaget folk gör, köper en router när det räcker med en switch, eller en accesspunkt. Sedan blir det totalknas när de kopplar ihop nätverket, två routers som delar ut IP adresser, som gör att de inte kommer ut på internet från vissa datorer.
marmat241

Inlägg av marmat241 »

Men om han kör:

Internet - router 1 (DHCP server) - game adapter - router 2 (DHCP server Avstängd).

Så mellan game adapter till router 2´s lan port.
Andersen

Inlägg av Andersen »

Försöker du förklara nätverk till mig? Vad bra, jag vet ingenting, jag har bara arbetat som nätverkstekniker sedan 1995. ;D
marmat241

Inlägg av marmat241 »

haha nej, förklarar för han som ville ha hjälp ;).

Bar förklarar hur han kan göra.

Kan du shorewall/dhcpd3?
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"