Hälften av hårddiskens kluster trasiga

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Andersen

Hälften av hårddiskens kluster trasiga

Inlägg av Andersen »

Jag har en hårddisk där hälften av klustren är trasiga, och det lustiga är att samtliga kluster som innehåller data verkar helt friska.

Nu har jag testat ett helt gäng med olika diskverktyg, och det är helt omöjligt att göra någonting åt dessa kluster. Jag har formaterat disken med alla möjliga program, acronis, partition magic med flera. Det tar en jäkla tid att formatera, och resultatet blir densamma, hälften av klustren trasiga.

Nu har jag läst på wikipedia att kluster som ligger oanvänd, eller inte skrivs om med jämna mellanrum råkar ut för bitröta. Det vill säga, att magnetismen i det ferromagnetiska materialet avtar.

Just nu testar jag programet Spinrite, men det verkar inte lovande. :(

Fungerar inte det så blir det HDD Regenerator, och går inte det så kör jag en yxa genom disken. ;D

Bild
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Hälften av hårddiskens kluster trasiga

Inlägg av pun »

Andersen skrev: Fungerar inte det så blir det HDD Regenerator , och går inte det så kör jag en yxa genom disken. ;D
Det är nog en utmärkt ide...... det finns ingen anledning att strula med dåliga diskar ;)
Andersen

Inlägg av Andersen »

HDD Regenerator är ju helt otroligt, programet har lyckats där 20-30 andra totalt misslyckats. :o

Nu håller jag på att skanna hårddisken på en av mina servrar som beter sig lite underligt. Det låter konstigt när man ska kopiera vissa filer, typ click, click, clock.

Kanske click of death som börjar närma sig? http://en.wikipedia.org/wiki/Click_of_death
m!rage

Inlägg av m!rage »

Om du har backup så satsa på yxan ;D Inte värt att försöka återuppväcka en halvdöd disk då du inte vet när den går sönder igen.
Bara en tanke: läshuvudet till en av magnetskivorna (platters) kanske har gått sönder men den andra är intakt?
Andersen

Inlägg av Andersen »

Nej, det var inga sådana fel på min hårddisk, utan jag har råkat ut för bitröta. Det vill säga att klustren har inte använts, eller uppdaterats på länge. Nu fungera i alla fall disken igen utan problem. Jag har gjort en fullständig formatering med flera olika operativsystem, och inget kluster har markerats som dålig. Disken har också blivit ljudlös, inget mer click click, clock ljud, samt andra konstiga oljud såsom knaster & vinkelslip liknande oväsen. Jag uppfattar också som att det går snabbare att läsa från hårddisken.

Det här programet använde jag. Bootdisk för floppy & CD finns med i filen.

http://uploading.com/files/c8626985/HDD ... _1.71.ZIP/
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Bitrota? (saknar aao)
Kannde inte till att det fanns.
Sa det at inte bra att man aldrig anvant mer an 50 % av sin HDD?

(Det dar HDD regenerator, ser inte ut som nagot Linux-friendly alls, eller?)
Andersen

Inlägg av Andersen »

Linux vänligt? Det är ett program för dos som behöver exklusiv tillgång till hårddisken. Det är därför som programet levereras med avbilder för floppy, cd, samt usb minnen. Det är meningen att man startar datorn från dessa medium när man ska reparera disken.
Andersen

Inlägg av Andersen »

Nu har jag kört igenom en fullständig regenerering av en 80 GB SATA disk som tog ca. 5 dygn. ;D

Nu är disken mycket snabbare, t.ex. när jag högerklickar på min dator så tar det inte längre 30 sekunder för datorn att svara, utan det sker ögonblickligen. Själva känslan är som natt & dag jämfört med tidigare, vad man än gjorde förut så kändes allt som sirap. Hårddisken gav också ifrån sig lite oljud som helt försvann efteråt.

Jag har också gjort lite tester före & efter.

Före:

1. Läste ca. 1000 kluster i sekunden.
2. Hastigheten gick upp & ner vid läsning av kluster (stannade ibland).
3. Massvis med CRC fel, ca. 1 500 000 fel (som dock kunde korigeras av disken interna elektronik).

Efter:

1. Läser ca. 10 000 kluster i sekunden.
2. Konstant hastighet vid läsning av kluster.
3. Inga CRC fel.
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"