Installera ubuntu utan att gå in i windows

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Pennylane

Installera ubuntu utan att gå in i windows

Inlägg av Pennylane »

Min dator har kraschat, jag har inte lyckats lista ut om det är hårdvara eller mjukvara. Håller tummarna för att det är windows som är trasigt, och tänkte försöka installera ubuntu istället/också.

Jag kommer inte ens in i windows, så jag kan inte installera ubuntu genom windows. Jag har laddat hem ubuntu 10.04, har lagt den på en skiva. Och nu tänkte jag förklara för datorn att den ska installera ubuntu... Ja... Hur gör man det? Går det ens? Tycker det borde finnas nåt sätt för datorn att märka att det sitter in cd med installationsfiler till ett nytt operativsystem i...

Vad har ni att säga? Jag vet att det ska finnas ett sätt att komma in i ubuntu och kika runt, även innan man har installerat det... Är det därifrån jag ska jobba? hur kommer jag dit?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Installera ubuntu utan att gå in i windows

Inlägg av vulfgar »

Det ska fungera att starta datorn med CDn i och det går att installera ubuntu från live-CDn. Du kan välja att installera när du startar upp med CDn, men du kan också starta den i live-läget och isntallera därifrån.

Om datorn inte startar från CDn så är den förmodligen inte är inställd på att starta från CD, utan från hårddisken. I så fall måste du gå in i BIOS (setup) och ändra startordning. Hur du gör detta varierar beroende på datormodell, men vanligt är att man får trycka på DEL eller någon av knapparna F1, F2 osv när datorn startas. På dom flesta datorer kommer ett snabbt meddelande vid uppstarten vilken knapp man ska trycka på.
Det kan givetvis också vara fel på CDn om det inte funkar.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Vad har ni att säga? Jag vet att det ska finnas ett sätt att komma in i ubuntu och kika runt, även innan man har installerat det... Är det därifrån jag ska jobba? hur kommer jag dit?
Har du bränt desktopskivan går det bra att köra utan att installera. Om du vill ha liv i din windows måste du fixa det innan du installerar ubuntu. Tror inte att det går att krympa ett filsystem som är krashat...
Pennylane

Inlägg av Pennylane »

vulfgar skrev:Det ska fungera att starta datorn med CDn i och det går att installera ubuntu från live-CDn. Du kan välja att installera när du startar upp med CDn, men du kan också starta den i live-läget och isntallera därifrån.
Vad är live-cdn? Är det själva cdn jag bränt med ubuntu-filerna på? Jag laddade ner det andra alternativet under Skrivbordsversioner från den här länken http://ubuntu-se.org/drupal/download

I BIOS står CDrom överst på listan över vad den ska boota ifrån.. Man hör att den jobbar med skivan, sen blir det bara svart...

Jag är inte så noga med att laga windows, är glad bara jag får igång apparaten på nåt sätt...

Vad är "desktopskivan"?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

<är det denna du hämtat? ubuntu-10.04-desktop-amd64.iso

När du startar datorn med CDn i så ska du få upp en meny, först med språk (om jag minns rätt) och sen med lite olika alternativ, bla att testa ubuntu utan att installera - det är det som kallas live-CD (eller desktopskiva) - och där finns även alternativet att starta en installation.

Du verkar inte komma så långt som till menyn, det kan vara något fel med din CD. Hur har du bränt den? Det är viktigt att man bränner iso-filen som en avbild (image), det funkar inte att bara lägga den som en fil på CDn. Det brukar finnas alternativ för det i dom flesta (alla?) brännarprogram. Annat som kan strula vid bränningen är om man bränner CDn för fort, den är känslig för det. Skivan ska brännas på lägsta hastighet.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Pennylane

Inlägg av Pennylane »

vulfgar skrev:<är det denna du hämtat? ubuntu-10.04-desktop-amd64.iso

...

Det är viktigt att man bränner iso-filen som en avbild (image), det funkar inte att bara lägga den som en fil på CDn. Det brukar finnas alternativ för det i dom flesta (alla?) brännarprogram. Annat som kan strula vid bränningen är om man bränner CDn för fort, den är känslig för det. Skivan ska brännas på lägsta hastighet.
ja, det är den ovan som jag tagit hem. Och det kan hända att jag bränt filerna fel. Grejen är att jag inte fattar vilken fil som är ISO. Det är ingen av de filerna som ligger i mappen som är en ISO. Jag har ett gäng mappar, .disk casper dists install isolinux (ingen vanlig ISO-fil i den mappen) pics pool preseed och sen filer som heter autorun.inf md5sum.txt README.diskdefines ubuntu wubi.exe

Ingen av dem har ISO efter sig... Har du nån aning om vilken fil som är ISO, eller ska jag ladda hem en ny ubuntu där ISO-filen "syns" bättre?

Nu när jag ändå är igång kan jag också fråga- måste jag bränna alla filerna som jag fick hem till skivan för att en installation ska funka? Eller räcker det om jag tar några av de viktiga filerna, typ ISOn och nåt annat? Datorn krånglar när jag ska bränna till DVD och alla får inte plats på en vanlig cd..
Användarvisningsbild
Kirill
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

Om det är denna du har tankat hem: http://se.releases.ubuntu.com/10.04/ubu ... -amd64.iso
Så kan denna ENDAST köras på en dator som har stöd för 64-bitars... Så se till att du har stöd för 64-bitars annars är det den andra du ska tanka hem: http://se.releases.ubuntu.com/10.04/ubu ... p-i386.iso

Du tar då och startar ett bränningsprogram och väljer att du ska bränna en avbildning som det heter. Välj att du ska bränna ut ubuntu-10.04-desktop-amd64.iso
och denna platsar på en vanlig 700 Mb's skiva...

De mappar du surrade om är de som finns inne i själva ubuntu-10.04-desktop-amd64.iso filen...
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"