Ingen SWAP
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ingen SWAP
Hej!
När jag installerade 10.04 på den lediga partition jag hade (på C-disken där jag också har XP), lyckades jag inte fixa till
en SWAP-del.
Min partition för ubuntu är på 17 GB xfs.
Skall jag med hjälp av GParted minska de 17 GB jag har och göra mig en SWAP-del på ex.v. 2 GB? Hur ska den formatteras i så fall?
Tacksam för svar!
PS. Känns himla gott att köra Unix igen, gjorde det flera år på jobbet parallellt med Windows. DS.
När jag installerade 10.04 på den lediga partition jag hade (på C-disken där jag också har XP), lyckades jag inte fixa till
en SWAP-del.
Min partition för ubuntu är på 17 GB xfs.
Skall jag med hjälp av GParted minska de 17 GB jag har och göra mig en SWAP-del på ex.v. 2 GB? Hur ska den formatteras i så fall?
Tacksam för svar!
PS. Känns himla gott att köra Unix igen, gjorde det flera år på jobbet parallellt med Windows. DS.
Re: Ingen SWAP
Om du har ett någorlunda stort RAM-minne så kommer du antagligen aldrig använda någon SWAP ändå. (Beroende på vad du använder för program så klart.)
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Du kan göra en swap disk på fil.
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Anser du att 1 GB RAM är tillräckligt?Dr Phil skrev:Om du har ett någorlunda stort RAM-minne så kommer du antagligen aldrig använda någon SWAP ändå. (Beroende på vad du använder för program så klart.)
Det vet du nog bäst själv. Jag använder sällan mer än en Gigabyte RAM-minne, men jag spelar inte några avancerade spel på datorn heller.
Om du håller på med mycket video/ljud/bild-redigering kan det också tänka sig att minneskraven kan springa iväg, men det är verkligen upp till dig att göra den bedömningen.
Om du håller på med mycket video/ljud/bild-redigering kan det också tänka sig att minneskraven kan springa iväg, men det är verkligen upp till dig att göra den bedömningen.
Om du inte har ont om hårddiskutrymme är nog 1 GB bra. Tyvärr går det inte att krympa ett xfs-filsystem vad jag har läst mig till (http://gparted.sourceforge.net/features.php#shrink). Har du några andra partitioner på disken som du kan krympa istället?
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Själv har jag 8GiB ram. Och swappen anvands titt som tätt.
Swappen är på 4GiB...

Jag kör just nu utan swap men har då 4GB minne med 1 GB så skulle jag inte köra utan.
Kollade i "länkskafferiet" och den här lösningen har jag använt :
http://www.debian-administration.org/articles/550
Vet inte om det funkar fortfarande... annars är det en smart lösning.
Kollade i "länkskafferiet" och den här lösningen har jag använt :
http://www.debian-administration.org/articles/550
Vet inte om det funkar fortfarande... annars är det en smart lösning.
- nicefinger
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Är det inte så, att även om inget nånsin swappas i praktiken, så går det ändå åt cpu för att kolla hela tiden om det behövs?
Därför bör man inte ha swap i onödan ...
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Nej det är värre att minnet tar slut för då är det godnatt med en massa mysko samt onda fel.nicefinger skrev:Är det inte så, att även om inget nånsin swappas i praktiken, så går det ändå åt cpu för att kolla hela tiden om det behövs?
CPUmässigt kräver det ingenting av en modern dator.