Det som händer då den låser sig är att att ingenting längre går att köra, öppna, stänga eller dyligt, fast musen går att röra. I vissa fall har jag kunnat växla till en terminal (typ Ctrl+Alt+F1), men där har enbart gått att skriva in användarnamnet. Dock har jag inte fått något gensvara då jag tryckt på enter; prompten har bara hoppat ner en rad och där har det gått att skriva vidare på tangentbortet så att det syns på skärmen, men det har inte gått att logga in. Det har inte heller gått att gå tillbaka till grafikterminalen med Ctrl+Alt+F7; där har bara varit svart.
Efter omstart har det vid uppstart sått ett meddelande om att någon disk i fstab inte gått att montera. Efter den fått stå på en stund så har den ändå klarat av att starta upp systemet och det har då gått att logga in som ingenting har hänt!? Jag har bara torka av svetten i pannan...

Detta känns naturligtvis inte roligt. Är det någon som vet varför det händer och hur man kan komma till rätta med det.
EDIT: Då hände det igen, bara 5 minuter efter att jag skrivet meddelandet. Datorn låste sig när jag skulle sätta den i viloläge. Det känns ju hopplöst..