Operativsystemet låst sig vid flertal tillfällen [LÖST]

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
brattham
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Operativsystemet låst sig vid flertal tillfällen [LÖST]

Inlägg av brattham »

Det har inte varit någon jättepositiv upplevelse att ha uppgraderat till 9.10. När jag hade 9.04 gick funkade datorn klockrent. Efter uppgraderingen till 9.10 har operativsystemet har låst sig vid minst fyra tillfällen. Framför allt har det hänt när jag växlat användare eller stängt ner datorn. Någon gång har det hänt då jag kört clamscan samtidigt som jag använde Firefox.

Det som händer då den låser sig är att att ingenting längre går att köra, öppna, stänga eller dyligt, fast musen går att röra. I vissa fall har jag kunnat växla till en terminal (typ Ctrl+Alt+F1), men där har enbart gått att skriva in användarnamnet. Dock har jag inte fått något gensvara då jag tryckt på enter; prompten har bara hoppat ner en rad och där har det gått att skriva vidare på tangentbortet så att det syns på skärmen, men det har inte gått att logga in. Det har inte heller gått att gå tillbaka till grafikterminalen med Ctrl+Alt+F7; där har bara varit svart.

Efter omstart har det vid uppstart sått ett meddelande om att någon disk i fstab inte gått att montera. Efter den fått stå på en stund så har den ändå klarat av att starta upp systemet och det har då gått att logga in som ingenting har hänt!? Jag har bara torka av svetten i pannan... :o

Detta känns naturligtvis inte roligt. Är det någon som vet varför det händer och hur man kan komma till rätta med det.

EDIT: Då hände det igen, bara 5 minuter efter att jag skrivet meddelandet. Datorn låste sig när jag skulle sätta den i viloläge. Det känns ju hopplöst.. :'(
Senast redigerad av 3 brattham, redigerad totalt 27 gång.
Användarvisningsbild
Katt
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Re: Operativsystemet låst sig vid flertal tillfällen

Inlägg av Katt »

Jag har hört blandade erfarenheter angående uppgraderingar. Kanske låter kallt men om du har möjlighet så testa göra en ominstallation, gärna med nya partitioner.
Det är inte lätt när det är svårt!
Användarvisningsbild
gruble
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av gruble »

Om bärbar så är det inte alls ovanligt med trasig hårddisk efter några år. Har den SATA-gränssnitt så rekomenderar jag en ssd-disk pga lägre värmeutveckling.
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

gruble skrev:Om bärbar så är det inte alls ovanligt med trasig hårddisk efter några år. Har den SATA-gränssnitt så rekomenderar jag en ssd-disk pga lägre värmeutveckling.
Många tror att ordet bärbar betyder att man kan bära omkring den hur som helst fast den är påslagen så är det inte, lite tål den men jag har sett flera felaktiga hanteringar av bärbara datorer både bland barn och vuxna. Jag frågade en tjej en gång om hon visste hur en dator fungerar rent tekniskt och det visste hon inte, jag sa att en hårddisk har ungefärligen samma teknik som en skivspelare och frågade henne om hon skulle bära en sådan när den är igång, hon svarade att det kan man inte göra för då går skivan sönder och jag sa att det är ungefär samma med en hårddisk då blev hon tyst.
Användarvisningsbild
brattham

Inlägg av brattham »

Hårdvaran är en stationär dator och komponenterna är av bra kvalitet. Den har knappt 1 år på nacken; tror ej att det har med hårdvaran att göra.

Det är ju rätt anmärkningsvärt att man inte ska kunna uppgradera systemet utan att det blir så mycket trassel. Frågan är ju om det är värt att göra det varje halvår, speciellt om allt fungerar väl innan uppgraderingen. Men eftersom man har ett visst intresse av linux så vill man ju hänga med lite i utvecklingen...

Hur som helst: Mest anmärkningsvärt är ju att datorn låser sig så att man inte kan växla till en annan terminal. Det är ju en del av poängen med linux, att man ska kunna byta till en annan terminal och lösa problemet därifrån om det nu mot förmodan skulle uppstå ett sådant. Men jag vet inte vad jag ska börja leta efter felet. Att installera om allt igen känns rätt så tidskrävande, inklusive alla applikationer, bank-ID etc som man ändå har lagt ner rätt mycket tid på att få att fungera.

Nu senast kollade jag på Grooveshark (på Firefox). Under tiden programmet laddades in i Firefox gick något snett. Firefox blev "grått", typ slutade svara, och med de hela datorn. Det gick inte ens att välja en annan terminal; operativsystemet svarade inte på några tangenttryckningar eller kombinationer av detta. I bakgrunden fortsatte dock Spotify spela upp ljuv musik obehindrat, precis som innan datorn låste sig. Det var ju bara att starta om för att kunna få tillbaka kontrollen.

Jag har ju ingen lust att ha det så, så hur ska jag gå vidare?

/Mvh Per
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Du är nog inte ensam om att ha problem Ubuntu 9.10 efter vad jag förstått...
Själv har inga problem, beror kanske på att jag i regel gör alltid gör en nyinstallation istället för att uppgradera.

Mitt råd är att du tar backup på alla dina viktiga mappar/filer på lämpligt medium.

Och därefter gör en ny ren installation av Ubuntu.
Visst kan man kolla i loggfilerna efter vad som eventuellt är fel, men eftersom du har en så pass ny dator så tar det inte lång tid att installera Ubuntu på nytt.
Användarvisningsbild
brattham

Inlägg av brattham »

Backup tar jag självfallet. :)

Jag har nu prövat med att byta grafikdrivrutin, så får vi se vad det ger. Jag läste någonstans att "låst eller frusen Ubuntu" kunde vara kopplad till ett grafikproblem, så det är värt att testa. Jag misstänker den gamla grafikdrivrutinen eventuellt har ändrat sig/bytts ut vid uppgraderingen. I så fall är det bara lite småsaker kvar att fixa, sådant som funkade innan uppgraderingen, som knastrigt ljud, webkameran, viloläget,...

Jag ska överväga att hädanefter ominstallera vid nyutgårva. Jag vet bara inte riktigt vad som händer vid en ominstallation; måste alla applikationer som man installerat själv, som t ex Google Earth, också ominstalleras efter ominstallationen?

Vad händer med /home och de konton som finns där efter ominstallationen? Idag ligger /home på en egen hårddisk; är det bara att montera på /home vid ominstallation för att på alla konton att fungera med lösenord etc?
jali
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av jali »

Även jag fick problem i-och-med försök till uppgradering till 9.10 i början av december. Efter denna uppgradering har det inte gått att göra någonting i Ubuntu :'(
Så fort som jag försökt köra igång någonting, en applikation, Firefox, systemverktyg, eller någonting annat, så har hela datorn hängt sig (jmfr inlägg ovan). Det går inte att göra någonting! Muspekaren rör sig inte, det fungerar inte med ctrl-alt-F2 eller något annat. Barar att stänga av strömmen ...
Eftersom det ibland låser sig först när jag försöker göra något med själva applikations-fönstret, flytta eller ändra storlek, så har jag misstänkt att det har med grafiken att göra ?
Har läst andra trådar med liknande teman på problem, men inte kunnat hitta några andvändbara råd.

Idag har jag bränt en ny CD med 9.10 och försökt installera från grunden ...
... men tror ni det hjälpte ???

Nej, det är fortfarande samma problem !!!

Vad göra ? - skicka datorn (en några år gammal Dell Latitrude D600) i sjön >:(

Allting fungerade ju utmärkt - fram till uppgraderingsförsöket i december ...
CyberDoc
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av CyberDoc »

vänta på 10.04 eller kör alphan av 10.04, sj haft strul ibland med 9.10 men inget utan att jag kunnat lösa det
Eee PC 1000H - Ubuntu Desktop 9.10
Intel 3Ghz 4GB Ram 500GB Hdd 512MB Grafik - Ubuntu Desktop 10.04
My artworks on gnome-look http://gnome-look.org/usermanager/searc ... n=contents
My Homepage for Linux OS U http://www.losu.se
Användarvisningsbild
jens.tinfors
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av jens.tinfors »

brattham skrev:...Efter omstart har det vid uppstart sått ett meddelande om att någon disk i fstab inte gått att montera. Efter den fått stå på en stund så har den ändå klarat av att starta upp systemet och det har då gått att logga in som ingenting har hänt!? Jag har bara torka av svetten i pannan... :o
...
Pudelns kärna.
Om den först inte klarar att montera, står på ett tag (och kör fsck månne), för att sedan boota upp igen så skulle jag ta en extra titt på om disken har trasiga sektorer.
jali

Inlägg av jali »

Tja, att vänta på nästa release - i hopp om att det ska fungera bättre i framtiden, är väl ett sätt att se på situationen ::)
Men om man nu ska fundera på andra releaser - så kanske "backning" till 8:an är en möjlighet att använda sin dator nu !?
[...får ju f n v använda min notebook med XP...]
jali

Inlägg av jali »

Nu har jag testat att ladda hem 9.4 och installera denna version istället -- och den fungerar utmärkt !!

Uppgradering till 9.10 var alltså direkt skadlig på min dator >:(
Användarvisningsbild
brattham

Inlägg av brattham »

Lärdomen av detta är att det är bättre att lägga ner lite extra tid och installera om hela systemet, än att uppgradera till en ny version av Ubuntu!

Det blir bara en himla soppa av gamla och nya saker blandade om vart annat vid en uppgradering...

/Mvh Per
jali

Re: Operativsystemet låst sig vid flertal tillfällen [LÖST]

Inlägg av jali »

Hej igen!

Men som i mitt fall här tidigare iår - så provade jag ju att installera 9.10 från grunden - och det hjälpte ju inte alls i detta fall!

"Återgång" till 9.4, också detta från grunden, fungerade ju bra - och fungerar än :-)
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"