[Löst] Papperskorgen krånglar

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Skvanorn
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

[Löst] Papperskorgen krånglar

Inlägg av Skvanorn »

Hej!

Jo, jag har ett litet spörsmål kring borttagande av filer med deleteknappen. Det är nämligen så att när jag tar bort en fil från en viss partition (en Ubuntupartition) så kommer den här rutan upp, medans om jag tar bort en fil från vilken annan partition som helst (Ubuntu, NTFS etc) så går den direkt ner i Papperskorgen.

Någon som vet vad detta kan bero på?

Mvh
Senast redigerad av 1 Skvanorn, redigerad totalt 29 gånger.
Användarvisningsbild
ebbot
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Re: Papperskorgen krånglar

Inlägg av ebbot »

Det låter som någon inställning för papperskorgen är fel. Pröva att flytta alla inställningsfiler.

Kod: Markera allt

mkdir trash-bu && mv ~/.local/share/Trash/* trash-bu
Om inte det funkar (osäker på om omstart krävs) så återställ genom följande:

mv trash-bu/* ~/.local/share/Trash/ && rmdir trash-bu
Det är väl det enda jag kommer på just nu...
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
Skvanorn

Inlägg av Skvanorn »

Det hjälpte tyvärr inte. Tack ändå.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Det du ser är ett normalt beteende.

Det är nämligen så att när du monterar en partition (volym) och sen tar bort filer i den så hamnar dessa i en papperskorg på den partitionen. Så länge den partitionen är monterad syns de bortagna filerna även i papperskorgen på ditt skrivbord. Alltså tar du bara bort filer från den partitionen och sen avmonterar den så får du en fråga om papperskorgen ska tömmas. Svarar du där nej så kommer du se att papperskorgen på skrivbordet töms. Men så fort du monterar partitionen igen så kommer de tillbaks till papperskorgen på skrivbordet.

Med andra ord, din papperskorg håller reda på alla dina papperskorgar på samtliga partitioner.

Papperskorgen på varje partition heter normalt .Trash-1000 om ditt uid=1000 och skapas direkt under rooten i resp partition.

Varför får du då denna fråga undrar du? Jo, du får den i de fall du inte har rättighet att skapa en papperskorg i rooten på den partitionen. Vem som har rättighet kan du se i mappen för monteringspunkten vilken normalt ligger under mappen /media. Fat & Ntfs-partitioner ger dig rättigheter medan övriga normalt sett får root-rättighet. Kolla under egenskaper för resp mapp, dvs /media/<monteringspunkt>.

Hoppas detta blev begripligt ;)
Skvanorn

Inlägg av Skvanorn »

Jaha, där ser man.

Hur gör jag för att ändra rättigheterna för min sda5? När jag väljer Egenskaper --> Rättigheter för /media/sda5 så står det "Ägare: root" och "Grupp: root" och jag kan inte ändra något. Vill gärna kunna slänga filer från sda5 i Papperskorgen så de inte tas bort helt och hållet varje gång.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Ändra rättigheter (ägare:grupp) för mappen /media/sda5 med kommandot

sudo chown skvanorn:skvanorn /media/sda5
Ersätt skvanorn med det användarnamn du har i Ubuntu.
Skvanorn

Inlägg av Skvanorn »

Bowmore skrev:Ändra rättigheter (ägare:grupp) för mappen /media/sda5 med kommandot

sudo chown skvanorn:skvanorn /media/sda5
Ersätt skvanorn med det användarnamn du har i Ubuntu.

Bowmore, vet ni... Han löser allt. Det grejade sig!

/Löst :)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"