ATI och Ubuntu 10.04
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
ATI och Ubuntu 10.04
Hejsan!
Jag har en liten undran kring ATI drivarna och Lucid.
Alldeles nyligen så köpte jag flertalet nya delar till min dator bland annat ett Radeon 5770.
Vid nyinstallation av Lucid beta fick jag inte igång ATIs drivrutiner vilket gjorde att kortet blev väldigt varmt och fläkten gick på högvarv. Det visade sig att drivarna inte hade stöd för kerneln i Lucid.
Då installerade jag Karmic och problemet löstes.
Har det åtgärdats? Jag kan inte hitta något som tyder på att problemet kvarstår.
Kommer drivarna att följa med om jag gör en uppgradering Karmic - Lucid med uppdatemanager?
Jag har en liten undran kring ATI drivarna och Lucid.
Alldeles nyligen så köpte jag flertalet nya delar till min dator bland annat ett Radeon 5770.
Vid nyinstallation av Lucid beta fick jag inte igång ATIs drivrutiner vilket gjorde att kortet blev väldigt varmt och fläkten gick på högvarv. Det visade sig att drivarna inte hade stöd för kerneln i Lucid.
Då installerade jag Karmic och problemet löstes.
Har det åtgärdats? Jag kan inte hitta något som tyder på att problemet kvarstår.
Kommer drivarna att följa med om jag gör en uppgradering Karmic - Lucid med uppdatemanager?
"Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety."
Benjamin Franklin (1706-1790)
- matza55
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Re: ATI och Ubuntu 10.04
Tyvärr verkar det inte löst: har nyss köpt en dator med ATI Radeon HD 5000. Först fick jag använda en alternative-cd, innan jag kom på knepet. Sen allt var installerat, kom det upp ett meddelande om propiära drivrutiner från ATI, jag klickade genast i att jag ville ha dem. Det installerades, datorn startade om. Allt blev svart.....
Hoppas det löser sej, för jag kan bara använda enkel skrivbordsmiljö, inte ändra till medium eller hög.
Hoppas det löser sej, för jag kan bara använda enkel skrivbordsmiljö, inte ändra till medium eller hög.
-
- Kontakt:
Jag kör på Ubuntu 9.10. Där fungerar drivarna som de ska. Ifall du kan leva med en gammal dist så är det min rekomendation.
"Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety."
-
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
ATI,s egna drivare funkar klockrent för mig i alla fall med lucid ,däremot så var det som ni beskriver någon form av bugg med förra kernelen men nu funkar det klockrent .
det skumma med buggen jag hade var att något hade blivit dubbelinstallerat men grafiken var grymmt klar ,dock fick jag grovt lagg vid onlinespel.
Divern finns här: http://support.amd.com/us/gpudownload/l ... ng=English
Dra den hämtade filen till erat skrivbord och i en terminal
Följt utav
Utav någon anledning dröjer det ett tag innan amdcccle dyker upp i inställningar menyen i alla fall för mig i en terminal
för att starta catalyst controll center och ställa in era bildskärmar via ccc.
det skumma med buggen jag hade var att något hade blivit dubbelinstallerat men grafiken var grymmt klar ,dock fick jag grovt lagg vid onlinespel.
Divern finns här: http://support.amd.com/us/gpudownload/l ... ng=English
Dra den hämtade filen till erat skrivbord och i en terminal
Kod: Markera allt
cd Skrivbord
sudo sh ./ati-driver-installer-10-4-x86.x86_64.run
sudo amdcccle
- matza55
- Kontakt:
Jag får det inte att funka. Får svart skärm, och vet inte hur man "kör felsäkert" läge så man kan ångra sej. Blev tvungen att göra en ominstalation - igen. Jag får nog köra med det som installerades från början. Men tyvärr kan jag bara använda den enklaste grafiken. Går ej att ändra. Men det kanske inte märks så stor skillnad i praktiken?!
-
- AVREGISTRERAD
Har du två skärmar ikopplade ett vanligt scenario är att bilden är på den andra skärmen i så fall.matza55 skrev:Jag får det inte att funka. Får svart skärm, och vet inte hur man "kör felsäkert" läge så man kan ångra sej. Blev tvungen att göra en ominstalation - igen. Jag får nog köra med det som installerades från början. Men tyvärr kan jag bara använda den enklaste grafiken. Går ej att ändra. Men det kanske inte märks så stor skillnad i praktiken?!
Har du provat med atis egna drivare ??
Jag hade ett ATI kort förut. Men när jag fick vänta 6 månader på att kunna uppgradera tröttnade jag och bytte till mig ett sämre NVIDIA kort med grannen. Det kortet gjorde min dator avsevärt snabbare och jag har sedan dess aldrig haft problem.
AMD gör bra grafikkort, tyvärr är dom fullkomligt talanglös på att skapa vettiga drivrutiner. Stödet för Linux är löjligt dåligt (Hur det är i Windows har jag ingen koll på) och dom har återinfört döda buggar etc.
Arch har faktiskt visat sin avsky mot AMD och kastade ut drivrutinerna från deras repo förra året:
AMD gör bra grafikkort, tyvärr är dom fullkomligt talanglös på att skapa vettiga drivrutiner. Stödet för Linux är löjligt dåligt (Hur det är i Windows har jag ingen koll på) och dom har återinfört döda buggar etc.
Arch har faktiskt visat sin avsky mot AMD och kastade ut drivrutinerna från deras repo förra året:
http://www.phoronix.com/scan.php?page=n ... &px=NzEwMgEduardo Romero and Andreas Radke of the Arch Linux project feel the Catalyst Linux driver is "in a pitiful state and AMD is doing close to nothing to improve the situation, they just take Linux as a joke." As a result of them not liking this ATI driver, it's going to be moved out of Arch's extra repository and into AUR or Community, which puts it in a lesser state.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
- Kontakt:
matza55 skrev:Jag får det inte att funka. Får svart skärm, och vet inte hur man "kör felsäkert" läge så man kan ångra sej. Blev tvungen att göra en ominstalation - igen. Jag får nog köra med det som installerades från början. Men tyvärr kan jag bara använda den enklaste grafiken. Går ej att ändra. Men det kanske inte märks så stor skillnad i praktiken?!
Det var precis samma för mig innnan jag valde att installera Karmic igen.mrfab skrev:ATI,s egna drivare funkar klockrent för mig i alla fall med lucid ,däremot så var det som ni beskriver någon form av bugg med förra kernelen men nu funkar det klockrent .
...
Matza55. Du skulle kunna testa att installera drivern på en nyinstallerad Lucid för att se om det löser problemet.
Ifall du väljer att göra det får du hemskt gärna återkoppla, jag har tyvärr inte tid att lägga på sådant just nu, speciellt om jag inte vet att det blir bättre.
Numera släpper ATI drivrutiner med en månads mellanrum. Det är kanske inte lätt att uppgradera dem men det går. Och som du sa, ibland blir det sämre.Hund skrev:Jag hade ett ATI kort förut. Men när jag fick vänta 6 månader på att kunna uppgradera tröttnade jag och bytte till mig ett sämre NVIDIA kort med grannen. Det kortet gjorde min dator avsevärt snabbare och jag har sedan dess aldrig haft problem.
Den drivern jag använder (10.3) fungerar skapligt och fyller mina behov. Har Compiz och kan kolla på video utan lagg. Flash är lite buggigt men jag skyller inte det på ATI utan på flash (Adobe?) Temperaturen skenar inte utan håller sig skaplig.
Anledningen till att folk (läs jag) köper ATI kort är att få så bra spelprestanda som möjligt för pengarna. Då är det nästan uteslutande W-spel som är intressant och då spelar det mindre roll ifall det funkar felfritt med Ubuntu. Det måste ju fungera skapligt men felfritt behövs inte.
Ifall grafiken inte fungerar i Ubuntu så är nog de allra flesta snabba på att flytta tillbaka till MS-land. Jag var själv påväg dit när det tog mer än ett dygn att få grafiken att fungera. Jag har alla mina diskar formaterade i linuxformat och så kan jag numera i princip bara peka och klicka i MS-systemen som är nyare än xp så jag var inte så sugen på det men tanken fanns allt.
-
- AVREGISTRERAD
Bugg eller inte utav någon anledning blev en mesa-driver aktiverad detta har jag fått ordning på nu och atis egna driver fungerar precis som jag vill att den skall göra .madman skrev:Det var precis samma för mig innnan jag valde att installera Karmic igen.mrfab skrev:ATI,s egna drivare funkar klockrent för mig i alla fall med lucid ,däremot så var det som ni beskriver någon form av bugg med förra kernelen men nu funkar det klockrent .
...
Om ni kör den enkla installationsguiden jag tidigare i denna tråd skrev skall drivern fungera för er inga problem med mitt HD4650 i alla fall.
Se till att läsa igenom atis egna (installer instructions) för hur ni avinstallerar vid eventuella problem där finns ochså en mer djupgående howto som är bra att läsa igenom .
Angående om nvidia är bättre till linux/ubuntu än ati tror inte jag att det stämmer längre minst lika många har problem att få ordning på tex skärmupplösningar med nvidia och ni som vet hur man ställer in dessa med nvidia kanske skulle kunna ge support till dom som faktiskt inte klarar av den biten .
-
- Kontakt:
Jag skulle bara vilja återgå till grundfrågan.
Jag undrar eftersom jag är sugen på Lucid men har ingen ork med strul just nu. Nytt jobb osv...
Alltså. Ska jag räkna med strul ifall jag uppdaterar till Lucid?madman skrev:Kommer drivarna att följa med om jag gör en uppgradering Karmic - Lucid med uppdatemanager?
Jag undrar eftersom jag är sugen på Lucid men har ingen ork med strul just nu. Nytt jobb osv...
- matza55
- Kontakt:
Hoppas att du inser att det vill ingen svara ja på:madman skrev:Jag skulle bara vilja återgå till grundfrågan.Alltså. Ska jag räkna med strul ifall jag uppdaterar till Lucid?madman skrev:Kommer drivarna att följa med om jag gör en uppgradering Karmic - Lucid med uppdatemanager?
Det finns ju så många varianter av grafikkort, moderkort att det kan bli fel. Men jag är nöjd med Lucid. Trots att mitt ATI-kort inte vill gå igång, så funka allt klockrent efter en ren uppgradering.
-
- AVREGISTRERAD
Så här är det varje gång kärnan uppdateras måste installationsproceduren upprepas ,du måste altså först ställa dig i mappen /usr/share/ati via en terminal genommadman skrev:Jag skulle bara vilja återgå till grundfrågan.Alltså. Ska jag räkna med strul ifall jag uppdaterar till Lucid?madman skrev:Kommer drivarna att följa med om jag gör en uppgradering Karmic - Lucid med uppdatemanager?
cd /usr/share/ati
sh ./fglrx-uninstall.sh
Om du installerat driver på annat sätt följ instruktionerna du följde för att installera dom tex synaptic om du använde den.
Detta gäller ju även många andra program som ju givetvis inte heller kommer att fungera under den nya miljön..
Edit: Man kan ju hoppas att själva uppgraderingstekniken i framtiden förbättras och ej kompatibla program/drivers helt enkelt installeras bort utav uppgraderingshanteraren
-
- Kontakt:
uppdateras inte kärnan lite då och då för varje distribution? Om man inte är så noga så märks detta genom att en ny rad lagts till i grub efter att datorn begärt en omstart?mrfab skrev:Så här är det varje gång kärnan uppdateras måste installationsproceduren upprepas ,du måste altså först ställa dig i mappen /usr/share/ati via en terminal genomväl där kör duKod: Markera allt
cd /usr/share/ati
Så om du har för avsikt att uppgradera börja med att installera av din driver för att kunna installera den på nytt under den nya konfigen.Kod: Markera allt
sh ./fglrx-uninstall.sh
Ifall det är så har jag bytt kärna utan att behöva installera om grafiken flera gånger. fast det kanske bara är små förändringar i kärnan. inte samma som en nya dist.
Jag förstår att ingen vill säga att det funkar och så har jag har otur. Om jag frågar såhär istället: Har någon gjort en uppdatering utan att få strula med drivrutinerna till grafiken?matza55 skrev: Hoppas att du inser att det vill ingen svara ja på:
Det finns ju så många varianter av grafikkort, moderkort att det kan bli fel. Men jag är nöjd med Lucid. Trots att mitt ATI-kort inte vill gå igång, så funka allt klockrent efter en ren uppgradering.
- Dagon^
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Bara för att flika in så kör jag Ubuntu 10.04 LTS Lucid Lynx med ett ATi HD4670 och ATi's egen drivrutin catalyst 10.4.
Fungerar klockrent.
Fungerar klockrent.
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
-
- AVREGISTRERAD
Du har säkert rätt här i ditt resonmang,men varje gång kärnan har uppdaterats så gör jag om installationsproceduren och det är inte så märkvärdigt när man gjort det någon gång.madman skrev:uppdateras inte kärnan lite då och då för varje distribution? Om man inte är så noga så märks detta genom att en ny rad lagts till i grub efter att datorn begärt en omstart?mrfab skrev:Så här är det varje gång kärnan uppdateras måste installationsproceduren upprepas ,du måste altså först ställa dig i mappen /usr/share/ati via en terminal genomväl där kör duKod: Markera allt
cd /usr/share/ati
Så om du har för avsikt att uppgradera börja med att installera av din driver för att kunna installera den på nytt under den nya konfigen.Kod: Markera allt
sh ./fglrx-uninstall.sh
Ifall det är så har jag bytt kärna utan att behöva installera om grafiken flera gånger. fast det kanske bara är små förändringar i kärnan. inte samma som en nya dist.
Det är bara att man måste vara inloggad på den kärnan man har installerat drivern på när man installerar av den för att sedan logga in på den nya och installera drivern igen.
Eftersom även drivern uppdateras regelbundet är det ju bra att göra detta för att hålla sig med dom senaste drivarna.
Jag får bara felmeddelande när jag ska köra amdcccle.
"Problem uppstod då Catalyst Control Center för Linux startades. Det kanske orsakades av följande.
Ingen ATI-grafikdrivrutin är installerad eller också fungerar inte ATI-drivrutinen som den skall.
Vänligen installera ATI-drivrutinen för din ATI-hårdvara eller konfigurera den med hjälp av aticonfig."
"Problem uppstod då Catalyst Control Center för Linux startades. Det kanske orsakades av följande.
Ingen ATI-grafikdrivrutin är installerad eller också fungerar inte ATI-drivrutinen som den skall.
Vänligen installera ATI-drivrutinen för din ATI-hårdvara eller konfigurera den med hjälp av aticonfig."