Peter Forsberg skrev:Inget som är fel med ubuntu-nördar fast när dom ger support borde dom anpassa sig efter frågeställarens nivå.
När nån skriver i nybörjardelen så antar jag alltid att den personen är nybörjare om inget annat skrivs.
Då försöker jag ta förklaringen på lättast möjliga nivå.
Även i andra delar av forumet (om inget om kunskapsnivå skrivs) så brukar jag försöka hjälpa på lättast möjliga nivå.
Nu är ju inte jag direkt jätte kunnig själv när det gäller linux och ubuntu. Men jag försöker hjälpa till så gått jag kan.
Själv tycker jag inte att varken forumet eller nyare Ubuntu är nördiga.
Det sitter väl lite i betraktaren ögon. Jag anser väl mig själv vara litet av en dator och teknik nörd.
Dock finns det väl vissa på forumet som försöker för mycket kanske. Som ger lite för komplicerade förklaringar för en nybörjare.
Man måste försöka att sänka sig till nybörjarens nivå och göra det lätt för den personen. Annars kanske personen tappar intresset.
Andersen skrev:Hur ska man veta frågeställarens nivå? Jag tycker att det är deras skyldighet att informera om sina kunskaper. Att försöka göra sig en uppfattning genom att läsa personens tidigare inlägg är ingenting som jag skulle lägga ner någon tid på. Jag skulle bara kort och konsist svara på frågan, och är det något som är oklart så får man oftast en motfråga.
Tycker inte att det riktigt är en skyldighet. Är inte alla som tänker på det när dom kommer in som nya på ett forum.
Det är vad jag tycker iallafall