Jag skulle behöva hjälp med/en förklaring på hur det kommer sig att när jag försöker installera Ubuntu (eller Fedora för den delen) misslyckas installationen varje gång utan att jag får mer information är "ett ödesdigert problem har inträffat, installationen kommer att avbrytas".
Nu hör det till saken att burken jag testar på inte är speciellt ny, men det underliga är att det går hur fint som helst att boota upp dessa operativ via en portabel installation gjord på ett usb (som en LiveCD) och då fungerar allt som det ska.
Om någon kan svara på varför detta inträffar skulle jag bli mycket tacksam.
(Har precis börjat utforska Linux på egen hand och har ingen koll på terminal och dylikt.)
/Lenny
LiveCD fungerar men Installation Misslyckas
- schwadegan
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
- Kontakt:
LiveCD fungerar men Installation Misslyckas
Senast redigerad av 1 schwadegan, redigerad totalt 30 gånger.
Re: LiveCD fungerar men Installation Misslyckas
Hej, prova med att hämta hem den alternativa ISO-filen från Ubuntu, om man har problem att installera med Live-Versionen av ISO-fil kan det bero t.ex att grafik-kortet eller någon annan hårdvara inte får rätt driver direkt under installationen och failar! Med den alternativa ISO-filen så installeras systemet med dom lägsta kraven och det brukar fungera för dom flesta. Jag brukar ofta välja den ISO-filen själv oftast! Du kan också försöka kontrollera att du absolut inte har nått fel på din hård-disk, för du säger det funka att prova Ubuntu med Live-skivan men inte då du vill installera, kan också tyda på att du har en skadad hårdisk! Det brukar finnas programvara för att kolla så att hård-disken mår bra hos hård-disk tillverkaren!
Alternate install CD --> http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubunt ... e-download
Alternate install CD --> http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubunt ... e-download
- schwadegan
- Kontakt:
Tack för ett snabbt svar! Hade ingen aning om att det fanns en alternativ installations cd, men jag gjorde som du föreslog och laddade ner den. (Misslyckades att installera från usb då ubuntu letade efter skivan i läsaren, men det kan spela mindre roll.) Brände en skiva och det verkade som om installationen fungerade bättre. Hann dock inte med att kolla längre än fram till att det var dags att partitionera då jag var i starkt behov av sömn igår kväll 
Jag tror inte att det är något fel på hårddisken då jag under en längre tid kört xp utan problem på densamma, men allt kan ju såklart inträffa och om ubuntu failar ytterligare en gång ska jag kolla upp det mer noggrant.
Förresten, finns det någon lista på hårdvara som inte är kompatibelt eller lirar dåligt med Linux i allmänhet och ubuntu i synnerhet? Skulle vara bra att kolla upp kanske.

Jag tror inte att det är något fel på hårddisken då jag under en längre tid kört xp utan problem på densamma, men allt kan ju såklart inträffa och om ubuntu failar ytterligare en gång ska jag kolla upp det mer noggrant.
Förresten, finns det någon lista på hårdvara som inte är kompatibelt eller lirar dåligt med Linux i allmänhet och ubuntu i synnerhet? Skulle vara bra att kolla upp kanske.
- schwadegan
- Kontakt:
Har testat att installera 10.04 både via usb och cd, med den vanliga versionen samt den alternativa .iso-filen utan framgång.
Jag får debootstrap varningar på alla paket installationen försöker hämta. (se bilder http://bit.ly/96rk7U)
Mycket möjligt att det är jag som klantat mig, men när inte ens en full formatering och guidad installering fungerar börjar jag undra...
Hittade av en slump en gammal cd med Xubuntu 7.10 som just i detta nu installeras utan minsta protest på samma maskin. Detta är iofs en relativt föråldrad utgåva men kan det skilja så mycket mellan ubuntu och xubntu under en sådan tidsperiod?
Har verkligen inga egna idéer på hur jag ska lyckas få igång ubuntu 10.04 datorn, all hjälp som kan erbjudas är gladeligen uppskattad.
Jag får debootstrap varningar på alla paket installationen försöker hämta. (se bilder http://bit.ly/96rk7U)
Mycket möjligt att det är jag som klantat mig, men när inte ens en full formatering och guidad installering fungerar börjar jag undra...
Hittade av en slump en gammal cd med Xubuntu 7.10 som just i detta nu installeras utan minsta protest på samma maskin. Detta är iofs en relativt föråldrad utgåva men kan det skilja så mycket mellan ubuntu och xubntu under en sådan tidsperiod?
Har verkligen inga egna idéer på hur jag ska lyckas få igång ubuntu 10.04 datorn, all hjälp som kan erbjudas är gladeligen uppskattad.
Är iofs nybörjare men jag hade också problem med installationen av 10.04. Någon hänvisade till den alternativa versionen och lägre brännhastighet. Fick aldrig det att funka och fick slänga typ 10 skivor.
Jag fick tipset att ladda hem en remix version från ubuntu.se istället. Laddade hem den men hade slut på skivor
men efter lite läsande på det forumet istället så hittade jag det här: http://www.pendrivelinux.com/universal- ... -as-1-2-3/ och löste det med en USB sticka. Nu sitter jag med Ubuntu, för första gången, och jäklar vad bra det verkar....
Jag fick tipset att ladda hem en remix version från ubuntu.se istället. Laddade hem den men hade slut på skivor