Hej,
Har haft Ubuntu nu i ett antal år och imponerats lite av att det mesta fungerar minst lika bra som med olika windows, till och med bättre. Nu kör jag tyvärr win7 oftast pga att det inte går att få min Ubuntu dator att synas hemma i nätverket. Här har jag en gemensam disk + 2 printrar och dom måste vara tillgängliga. Sedan 10.04 så går det dock inte alls.
Har installerat Samba via synaptic och även GADMIN-SAMBA men jag får det inte att fungera. Kan inte se de andra datorerna och de kan inte se mig. De andra kör XP, Vista och Win7.
Hur ska jag lösa detta, var ska jag börja leta efter felet? Saknar mitt Ubuntu....
/Tomas
Utdelningar(disk+printer) på nätverk fungerar ej med 10.04
Re: Utdelningar(disk+printer) på nätverk fungerar ej med 10.
Det låter lite märkligt? Med Ubuntu 10,04 följer ju samba med från börjat och det enda som måste tilläggas är ju SMB-paketet som igentligen installeras automatiskt första gången du lägger ut en mapp på nätverket!
Kolla så att du inte har bransväggen ufw påslagen, för då hittar du aldrig dina utgivna shares, du måste isåfall konfigurera branväggen för att öppna dom portar det berörs. Sen kan det ju vara bra att lägga Linux maskinen under samma nätkatalog som du har dina windows maskiner i. Det gör du i /etc/samba/smb.conf.
Hos mej fungerar 10.04 precis som förr då det gäller shares. Jag har bara installerat SMB-paketet för att få det att funka.
Kolla så att du inte har bransväggen ufw påslagen, för då hittar du aldrig dina utgivna shares, du måste isåfall konfigurera branväggen för att öppna dom portar det berörs. Sen kan det ju vara bra att lägga Linux maskinen under samma nätkatalog som du har dina windows maskiner i. Det gör du i /etc/samba/smb.conf.
Hos mej fungerar 10.04 precis som förr då det gäller shares. Jag har bara installerat SMB-paketet för att få det att funka.
- tomasl
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Utdelningar(disk+printer) på nätverk fungerar ej med 10.
Jag testade senare att installera 10.04 i en annan gammal dator som stod här jämter och då fungerade nätverket med en gång. Nåt måste blivit fel även att jag gjorde en helt ny installation på min vanliga dator först. Nu har jag gjort om det på den igen och det fungerar mestadels som det gjorde förr. Tycker ändå att det mesta flöt på bättre innan 10.04, jag menar då med utdelningar av diskar o printer, vet inte varför och kommer nog inte förstå heller.
Något som är irriterande är också att det emellanåt inte går att skriva på usb-minnen och ibland på en annan utdelad disk, man får då meddelande om att man inte har skrivrättigheter vilket jag borde ha.
Annars så går det väl framåt ändå men det är synd att inte allt blir lättare/bättre vid "uppgraderingar"!
/Tomas
Något som är irriterande är också att det emellanåt inte går att skriva på usb-minnen och ibland på en annan utdelad disk, man får då meddelande om att man inte har skrivrättigheter vilket jag borde ha.
Annars så går det väl framåt ändå men det är synd att inte allt blir lättare/bättre vid "uppgraderingar"!
/Tomas