Ändra plymouth-tema
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Ändra plymouth-tema
Hej!
Jag skulle vilja ändra temat för uppstart/nedstängning av datorn. Just nu ser jag den gräsligt fula bilden med "Ubuntu 10.04" och fyra prickar som indikerar laddning. Jag har kikat runt en del, men vet inte vad jag vågar testa iom att mycket är gjort för äldre distributioner av Ubuntu.
Finns det något enkelt sätt att ändra plymouth-temat?
Tack på förhand!
/Skvanorn
Jag skulle vilja ändra temat för uppstart/nedstängning av datorn. Just nu ser jag den gräsligt fula bilden med "Ubuntu 10.04" och fyra prickar som indikerar laddning. Jag har kikat runt en del, men vet inte vad jag vågar testa iom att mycket är gjort för äldre distributioner av Ubuntu.
Finns det något enkelt sätt att ändra plymouth-temat?
Tack på förhand!
/Skvanorn
Re: Ändra plymouth-tema
Tack för länken.
Jag följde dess instruktioner, valde "solar" som plymouth-tema men ändå kommer bara den fula lila bakgrunden med "Ubuntu 10.04" upp. :/
Jag följde dess instruktioner, valde "solar" som plymouth-tema men ändå kommer bara den fula lila bakgrunden med "Ubuntu 10.04" upp. :/
Du behöver även köra detta kommando när du bytt plymouth-tema.
Kod: Markera allt
sudo update-initramfs -u
Still no luck...Bowmore skrev:Du behöver även köra detta kommando när du bytt plymouth-tema.Kod: Markera allt
sudo update-initramfs -u
Då har du nog inte lyckats välja solar-temat.
Kolla medoch att asterisken (*) till vänster markerar solar-temat.
Kolla med
sudo update-alternatives --config default.plymouth
Jodå, det är valt.
När jag stänger av datorn ser jag solar-temat, men i jättelåg upplösning, och vid uppstart ser jag samma gamla...
Är det nåt jag kan/skall göra i Uppstartshanteraren? Något med upplösning, "Visa startskärm", "Visa text under uppstart" eller nåt? Jag har dessa ikryssade i alla fall.
Det finns 11 val för alternativet default.plymouth (som tillhandahåller /lib/plymouth/themes/default.plymouth).
Val Sökväg Prioritet Status
------------------------------------------------------------
0 /lib/plymouth/themes/kubuntu-logo/kubuntu-logo.plymouth 150 automatiskt läge
1 /lib/plymouth/themes/fade-in/fade-in.plymouth 10 manuellt läge
2 /lib/plymouth/themes/glow/glow.plymouth 10 manuellt läge
3 /lib/plymouth/themes/kubuntu-logo/kubuntu-logo.plymouth 150 manuellt läge
4 /lib/plymouth/themes/lubuntu-logo/lubuntu-logo.plymouth 150 manuellt läge
5 /lib/plymouth/themes/sabily/sabily.plymouth 60 manuellt läge
6 /lib/plymouth/themes/script/script.plymouth 10 manuellt läge
* 7 /lib/plymouth/themes/solar/solar.plymouth 10 manuellt läge
8 /lib/plymouth/themes/spinfinity/spinfinity.plymouth 10 manuellt läge
9 /lib/plymouth/themes/ubuntu-logo/ubuntu-logo.plymouth 100 manuellt läge
10 /lib/plymouth/themes/ubuntustudio-logo/ubuntustudio-logo.plymouth 150 manuellt läge
11 /lib/plymouth/themes/xubuntu-logo/xubuntu-logo.plymouth 150 manuellt läge
Är det nåt jag kan/skall göra i Uppstartshanteraren? Något med upplösning, "Visa startskärm", "Visa text under uppstart" eller nåt? Jag har dessa ikryssade i alla fall.
Det är det som händer om man inte körSkvanorn skrev:När jag stänger av datorn ser jag solar-temat, men i jättelåg upplösning, och vid uppstart ser jag samma gamla...
sudo update-initramfs -u
Kommandot update-initramfs uppdaterar initrd som laddas upp i RAM vid uppstart och biter inte det kommandot så vet jag inte vad det kan vara.
Okej. Jag är inne i Ubuntu (jag kan inte det här med kärnor...) när jag gör allt detta, så det borde väl fungera? Att det står "i manuellt läge" efter alla rader utom den första betyder ingenting eller?Bowmore skrev:Det är det som händer om man inte körför den aktuella kärnan man kör på.Kod: Markera allt
sudo update-initramfs -u
Kommandot update-initramfs uppdaterar initrd som laddas upp i RAM vid uppstart och biter inte det kommandot så vet jag inte vad det kan vara.
Allting verkar ok bortsett från att du får upp ubuntu-logo istf solar vid uppstart.
När du kör sudo update-initramfs -u så talar den om vilken initrd som uppdateras.
Vad säger dessa två kommandon
Du kan ju också testa andra teman med
och se om nåt av dem dyker upp vid uppstart.
När du kör sudo update-initramfs -u så talar den om vilken initrd som uppdateras.
Vad säger dessa två kommandon
ls -l /boot | grep initrd
uname -r
update-alternatives --config default.plymouth
sudo update-initramfs -u
Precis, och att upplösningen är knasig.Bowmore skrev:Allting verkar ok bortsett från att du får upp ubuntu-logo istf solar vid uppstart.
-rw-r--r-- 1 root root 7965627 2010-05-10 18:31 initrd.img-2.6.32-21-generic
-rw-r--r-- 1 root root 12501382 2010-05-25 17:16 initrd.img-2.6.32-22-generic
2.6.32-22-generic

Säger att senaste kärnans initrd är uppdaterad idag kl 17.16 så allt verkar ok.Skvanorn skrev:-rw-r--r-- 1 root root 12501382 2010-05-25 17:16 initrd.img-2.6.32-22-generic
Av nån anledning så tror update-initramfs att det är ubuntu-logo. Frågan är varför?
Prova att köra följande kommandon, ominstallera (remove+install) solar och gör solar till default.
sudo update-alternatives --remove default.plymouth /lib/plymouth/themes/solar/solar.plymouth
sudo update-alternatives --install /lib/plymouth/themes/default.plymouth default.plymouth /lib/plymouth/themes/solar/solar.plymouth 200
sudo update-initramfs -u
Holy sh*t.
När jag följde de instruktionerna så såg allt likadant ut när jag stängde av datorn (kom upp solar i låg upplösning)...
Men nu kommer jag inte in i Ubuntu (sitter på Live-skivan nu..!) utan fastnar i inloggningsskärmen! Innan var den inaktiverad vid uppstart, men nu loopar den om och om igen när jag försöker logga in...
Har lite lätt panik...
Vad göra?
När jag följde de instruktionerna så såg allt likadant ut när jag stängde av datorn (kom upp solar i låg upplösning)...
Men nu kommer jag inte in i Ubuntu (sitter på Live-skivan nu..!) utan fastnar i inloggningsskärmen! Innan var den inaktiverad vid uppstart, men nu loopar den om och om igen när jag försöker logga in...
Har lite lätt panik...

Vad göra?
Du har två kärnor
- 2.6.32-22-generic
- 2.6.32-21-generic
Starta om med den äldre 2.6.32-21-generic två snäpp ner i grubs bootmeny så ska du komma tillbaks.
- 2.6.32-22-generic
- 2.6.32-21-generic
Starta om med den äldre 2.6.32-21-generic två snäpp ner i grubs bootmeny så ska du komma tillbaks.
Jag kommer dock inte åt Grub. Jag har testat att hålla in shift och då står det "grub loading" men jag kommer ändå inte in i Grub. Innan detta hände så hade jag ställt in Grub timeout-tiden till 0 sek så... Och nu kan jag inte ändra det, för jag kan inte starta StartUp Manager via Live-skivan tydligen...
Hjälp
Hjälp

Är det inte det ena så ...
Lätt fixat ändå, montera din Ubuntu från livecdförutsatt att det är samma dator som du har Vista på. Annars får du ta reda på vilken sdXY Ubuntu ligger på och ersätta sda7 med den ovan.
Därefter ändrar vi timeouten
Ändra sen raden
Lätt fixat ändå, montera din Ubuntu från livecd
sudo mount /dev/sda7 /mnt
Därefter ändrar vi timeouten
sudo gedit /mnt/boot/grub/grub.cfg
tillset timeout=0
Spara och avsluta medset timeout=10
sudo umount /mnt
Haha, ja nåt skall ju alltid gå åt...
Skall testa detta så snart jag hinner imorgon.
Men när jag väl startat den gamla kärnan 2.6.32-21-generic kan jag då ändra nåt där så att jag använder den nya kärnan igen? Eller spelar det ingen roll vilken man använder?
Skall testa detta så snart jag hinner imorgon.
Men när jag väl startat den gamla kärnan 2.6.32-21-generic kan jag då ändra nåt där så att jag använder den nya kärnan igen? Eller spelar det ingen roll vilken man använder?
Återställ till temat ubuntu-logo medSkvanorn skrev:Men när jag väl startat den gamla kärnan 2.6.32-21-generic kan jag då ändra nåt där så att jag använder den nya kärnan igen?
sudo update-initramfs -k 2.6.32-22-generic
Nja, senaste innehåller färre buggar.Skvanorn skrev:Eller spelar det ingen roll vilken man använder?
Jag följde grub-guiden och kom åt alla OP igen, men det hjälpte inte att starta den äldre kärnan...
Nu kunde jag heller inte starta Windows (/dev/sda1) som du hjälpte mig att fixa häromdagen, den stannar vid den horisontella indikatorn --> omstart.
Börjar bli lite trött på allt som händer med Ubuntu...
Så, jag sitter fortfarande fast i den inloggningsloopen, och tvingas använda Live-skivan igen.
Vad gör jag härifrån?
Nu kunde jag heller inte starta Windows (/dev/sda1) som du hjälpte mig att fixa häromdagen, den stannar vid den horisontella indikatorn --> omstart.

Så, jag sitter fortfarande fast i den inloggningsloopen, och tvingas använda Live-skivan igen.
Vad gör jag härifrån?
Är det verkligen så störande inloggningsbilden att det är värt att förstöra en helt fungerande installation, det är inget fel på Ubuntu innan du försöker ändra så det är väl ditt eget fel. Jag har många gånger labbat med en installation och även misslyckas men jag har aldrig skyllt på operativsystemet för att jag har lyckas sabba något.Skvanorn skrev:Jag följde grub-guiden och kom åt alla OP igen, men det hjälpte inte att starta den äldre kärnan...
Vad gör jag härifrån?