Återställa usb-funktionalitet
Återställa usb-funktionalitet
Hej, efter uppgradering till Lucid (via uppgradreringshanteraren) har usb-anslutning slutat att fungera. Datorn känner inte av anslutna usb-enheter alls. Finns det något sätt att återställa?
- ebbot
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Re: Återställa usb-funktionalitet
Är du säker på att datorn inte "känner av" USB-enheter alls eller är det så att vissa USB-lagringsenheter inte automatiskt monteras? Tangentbord, skrivare och mus brukar ju numera vara anslutna via USB; fungerar de?
Kolla om operativsystemet ser enheten/enheterna med kommandona (i terminalfönster med USB-enheten ansluten):
USB-enheten kan kännas igen dels på storlek, dels på dess namn (står LABEL="foobar" när du kör blkid). Saknas den där så är det fel på operativsystemet. Saknas den inte är det troligtvis så att filhanteraren i din fönsterhanterare inte automatiskt monterar en USB-enhet. Detta kan göras manuellt genom (i terminalfönster, skriv det /dev/sdc1 som hör till din usb-enhet. Det kan t.ex. vara /dev/sdb1 beroende på vad du fått ut av ovanstående kommandon):
Avmontera genom:
Detta monterar stickan under /mnt som rot.
Kör du Gnome och Nautilus? I så fall kan det antingen vara så att Nautilus inte är inställd för att automatiskt montera USB-enheter. Tryck [Alt]+[F2] och skriv gconf-editor. Gå in under apps - nautilus - preferences och kontrollera att media_automount_open är ibockad. Annars är det enda jag kan komma att tänka på om usbmount inte skulle vara installerad. Det är det paket bl.a. Nautilus använder (pmount) för att montera USB-enheter.
Jag hoppas detta ger lite idéer om vad som kan orsaka detta.
/Ebbot
Kolla om operativsystemet ser enheten/enheterna med kommandona (i terminalfönster med USB-enheten ansluten):
Kod: Markera allt
sudo fdisk -l
sudo blkid
sudo mount /dev/sdc1 /mnt
sudo umount /mnt
Kör du Gnome och Nautilus? I så fall kan det antingen vara så att Nautilus inte är inställd för att automatiskt montera USB-enheter. Tryck [Alt]+[F2] och skriv gconf-editor. Gå in under apps - nautilus - preferences och kontrollera att media_automount_open är ibockad. Annars är det enda jag kan komma att tänka på om usbmount inte skulle vara installerad. Det är det paket bl.a. Nautilus använder (pmount) för att montera USB-enheter.
Jag hoppas detta ger lite idéer om vad som kan orsaka detta.
/Ebbot
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
Tack för hjälpen! Jag lyckades hitta min enhet på det sätt som du beskrev och kunna komma åt innehållet, genom att läsa i rätt katalog i /media. Även när monteringen fungerade blev enheterna inte synliga i filhanteraren som de brukar eller som ikoner på skrivbordet.
Jag kör inte gnome+nautilus utan xcfe+thunar (xubuntu), motsvarande inställning för thunar verka vara "mount removable devices when hot-plugged", det alternativet är markerat men det funkar inte ändå. Samma usb-stickor och telefoner funkade tidigare (innan uppgraderingen).
Jag kör inte gnome+nautilus utan xcfe+thunar (xubuntu), motsvarande inställning för thunar verka vara "mount removable devices when hot-plugged", det alternativet är markerat men det funkar inte ändå. Samma usb-stickor och telefoner funkade tidigare (innan uppgraderingen).
- ebbot
- Kontakt:
Det verkar vara fler som har det problemet. Det är nog HAL-uppdateringen som kan vara boven i dramat. Förut så byggde allt på HAL men from Lucid så har man dumpat HAL med påföljden att andra program som inte skrivits om försöker med gamla HAL-kommandon. Ska leta lite efter vad som verkar funka för folk.
Samma problem här. USB-pinnar och min gamla iRiver mp3-spelare som lydigt automonterat under 9.10 vägrar göra det sedan jag uppdaterat till 10.04.
Visserligen rasslar det till och datorn "ser" att de finns, men de dyker inte upp varken under platser eller med ikon på skrivbordet.
Har Storage Device Manager installerad under System/Administration och gick glatt in där för att den vägen montera ansluten pinne + mp3-spelare.
Vad hände? Inget annat än att nästa gång jag startar datorn så meddelar den att monteringen av de två misslyckas (vare sig de är anslutna eller ej!) och undrar om jag vill trycka S för att hoppa över.
I filsystemet har jag hittat i /media hittat ikoner för alla hårddiskar jag har anslutna + minnespinnarna och mp3-spelaren jag försökte ansluta via Storage Device Managern tidigare.
Intressant är att trots att jag ställde rättigheterna på min användare har de alla root. Det gäller också hårddiskarna som jag ändå kan läsa/skriva från/till. Försökte radera minnespinnarna + mp3-spelaren ur /media men hade inte rättigheter göra det och kommer så pass sent på kvällen som god amatör inte ihåg hur jag gjorde det som root.
Dessutom är jag lätt obstinat och vill inte låta trassel med en Ubuntu-uppgradering innebära att jag skall tillbringa timmar vid datorn för att treva mig fram till en lösning. Så jag ser fram emot uppslag till en lösning eller varför inte en uppgradering av systemet från centralt håll så att USB-monterandet går smärtfritt och automatiskt igen.
HAL finns installerad. Automount är ikryssad och jag lade nyss till pmount via Synaptic utan att det gjorde varken till eller från.
På det hela taget är jag nog mer förvånad än irriterad. Hur kan det en sån här sak uppstå? Är det inte ett ganska allvarligt problem att USB- och andra enheter slutar automounta efter en uppgradering? Det är ju inte precis ovanligt att folk har just sådana prylar som skall kopplas in och ur hela tiden.
Fick tack vare det här otäcka minnen av mina första försök med Ubuntu runt 7.04 eller så, då det var att gå in och manuellt skriva in vilka enheter som jag ville ha monterade. Huvva!
(Har inte testat koppla in den digitala stillbildskameran, men räknar kallt med att det inte kommer att fungera.)
Visserligen rasslar det till och datorn "ser" att de finns, men de dyker inte upp varken under platser eller med ikon på skrivbordet.
Har Storage Device Manager installerad under System/Administration och gick glatt in där för att den vägen montera ansluten pinne + mp3-spelare.
Vad hände? Inget annat än att nästa gång jag startar datorn så meddelar den att monteringen av de två misslyckas (vare sig de är anslutna eller ej!) och undrar om jag vill trycka S för att hoppa över.
I filsystemet har jag hittat i /media hittat ikoner för alla hårddiskar jag har anslutna + minnespinnarna och mp3-spelaren jag försökte ansluta via Storage Device Managern tidigare.
Intressant är att trots att jag ställde rättigheterna på min användare har de alla root. Det gäller också hårddiskarna som jag ändå kan läsa/skriva från/till. Försökte radera minnespinnarna + mp3-spelaren ur /media men hade inte rättigheter göra det och kommer så pass sent på kvällen som god amatör inte ihåg hur jag gjorde det som root.
Dessutom är jag lätt obstinat och vill inte låta trassel med en Ubuntu-uppgradering innebära att jag skall tillbringa timmar vid datorn för att treva mig fram till en lösning. Så jag ser fram emot uppslag till en lösning eller varför inte en uppgradering av systemet från centralt håll så att USB-monterandet går smärtfritt och automatiskt igen.
HAL finns installerad. Automount är ikryssad och jag lade nyss till pmount via Synaptic utan att det gjorde varken till eller från.
På det hela taget är jag nog mer förvånad än irriterad. Hur kan det en sån här sak uppstå? Är det inte ett ganska allvarligt problem att USB- och andra enheter slutar automounta efter en uppgradering? Det är ju inte precis ovanligt att folk har just sådana prylar som skall kopplas in och ur hela tiden.
Fick tack vare det här otäcka minnen av mina första försök med Ubuntu runt 7.04 eller så, då det var att gå in och manuellt skriva in vilka enheter som jag ville ha monterade. Huvva!
(Har inte testat koppla in den digitala stillbildskameran, men räknar kallt med att det inte kommer att fungera.)

- ebbot
- Kontakt:
Jag läste en bug-rapport som hade lösningen att stänga av floppy i BIOS. Tydligen krockar denna inställning numera med usb, cd och dvd. Pröva det och se om det löser problemet.
/Ebbot
/Ebbot
Jajamänsan. Hur konstigt det än låter så fixade det problemet för min del. In i BIOS och avaktivera floppy. Sedan fungerade 10.04 som 9.10 igen; hittar och monterar USB, digitalkamera, mp3-spelare o s v.ebbot skrev:Jag läste en bug-rapport som hade lösningen att stänga av floppy i BIOS. Tydligen krockar denna inställning numera med usb, cd och dvd. Pröva det och se om det löser problemet.
/Ebbot
Fick också gå in och radera ett par filer i /etc/fstab som gjorde att datorn letade efter två angivna USB-pinnar och stannade under starten med felmmedelandet att de inte gick att hitta.
Lyckades mest troligt få dit de raderna under joxandet med Storage Device Manager.