Det är inte bara att köpa minnen och hoppas att de passar, vissa datorer är jäkligt känsliga på just minnen.
Du kan väl kontrollera vad som sitter i din dator, och sedan bestämma hur mycket minne som du behöver. Om din dator är en LG Electronics K1 Express Notebook, så har du två stycken minnesbankar. Troligtvis så är en av dessa bankar upptagen, såvida det inte sitter två stycken 256 MB minnen. Om du vill ha två GB RAM så får du montera ur det som sitter, och sätta i två stycken 1 GB minnen. Alternativt om du nöjer dig med 1 GB RAM, så kan du köpa ett minne på 512 MB.
Hur som helst så brukar jag köpa minnen utomlands, det brukar vara billigare. En minnesmodul på 512 MB kostar ungefär 14 dollar (100 kr), och 1 GB moduler kostar ungefär 28 dollar (200 kr). Jag misstänker att det är betydligt dyrare i sverige, men det finns undantag. Har du tur så är det vanliga PC2-4200 533MHz minnen, och då kommer du undan ganska billigt.
Har du två platser så tar ju din 512Mb-modul upp en av dom och en 1Gb-modul på den andra platsen ger då 1½Gb RAM vilket du klarar dig mkt bra på... 512MKb är väldigt lite för att köra Gnome, då blir det segt...
Sen skall man väl vara på det klara med att det där ju inte är den snabbaste datorn direkt, men testa först med 1Gb minne och beslutar du sig för att shoppa en ny burk, då kan du sälja din gamla och får då tillbaka pengarna ändå - för en bärbar med 512Mb minne blir nog svårsåld, hehe...
själv hade jag nog lagt några tusenlappar på att köpa en ny, samt behållit den gamla för att skoja upp en lubuntuinstallation ( varför inte en Peppermint?)
Tycker det dar ar Windows/Microsoft-tank: "Datorn ar seg, maste kopa nytt"
Skulle rekommendera en titt pa "lattare" OS, som Lubuntu, eller nagot annat.
(tank ocksa pa att Firefox ar knappast nagon snabb weblasare)
cthulhu skrev:Tycker det dar ar Windows/Microsoft-tank: "Datorn ar seg, maste kopa nytt"
cthulhu skrev:Tycker det dar ar Windows/Microsoft-tank: "Datorn ar seg, maste kopa nytt"
eh, en gammal dator, är en gammal dator, oaktat vilka webbläsare eller OS den härbärgerar. Jag sa förövrigt att han skulle behålla sin gamla och köra, exakt som du föreslår, lubuntu. Vad jag menar är att det är inte så dyrt med ny dator