Behöver en scanner som klarar dia, negativ och kort!

Skrivare och skannrar
Användarvisningsbild
Kirill
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Behöver en scanner som klarar dia, negativ och kort!

Inlägg av Kirill »

Då min Epson Perfection 1670 Photo inte alls stöds utav SANE så är jag nu ute efter en scanner som har funktioner även för dia och negativ.
Någon som har en scanner med dessa funktioner som redan fungerar out of the box, att bara plugga in och köra? Och vad för scanner är det isf?
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Behöver en scanner som klarar dia, negativ och kort!

Inlägg av ZX Spectrum »

Jag hade en gammal Epson skanner (Perfection 4180) som krävde en drivrutin som var i rpm-form. Fick konvertera denna för att det skulle fungera i Ubuntu.
När jag sen installerade 64-bitars Ubuntu så fungerade den inte längre. Eftersom skannern ändå var dålig så passade jag på att köpa en ny.
Det fick bli en Epson igen trots allt, en Perfection V700 och där fanns en drivrutin i deb-form både till 32 och 64-bitars Ubuntu. Bara att installera och köra utan problem. Tror att Epson satsar på Ubuntu på alla nya skannrar numera.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Epson & Seiko = samma företag och mest riktigt bra grejer... ;) :)

Jag har i princip bara kört med deras grejor tidigare och varit väldigt nöjd. ;D

Utanför ämnet: Numera kör jag inbyggd scanner i en Brother MFC9800 så har inget behov av separat scanner - och scannar aldig bilder, neg/pos film & sånt ändå...
rylleman
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av rylleman »

Jag har precis köpt en Canon 8800f som klarar dia/neg.
Stödet i Sane är dock väldigt nytt (april 2010) så om du inte får igång den direkt så går det väldigt enkelt med hjälp av guiden här: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1147052

Generellt är jag nöjd med skannern.
Användarvisningsbild
christer
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av christer »

Köpte skanner. Närmare bestämt diaskanner och blev nästan helt ställd. Får inte igång skannandet skannern är hel, för allt fungerar i ett "slarvigt" Vista, som inte alltid startar som det skall.
lsusb i terminalen ger följande:
kalle@kalle:~$ lsusb
Bus 002 Device 005: ID 05a9:1550 OmniVision Technologies, Inc. VEHO Filmscanner

Den kanske heter något sådant. Film Scanner imported by Clas Olson och Made in China. Den har 5 Mp CMOS sensor, f=2,0 och 4 linselement Bildvinkel 15° och Fixfokus. Vill ha det att fungera i Ubuntu, men kunskaperna tryter, då plug in inte ger någon respons.

Mitt installerade program Simple Scan hittar ingen bildläsare. I inställningar är bildläsare tomt. Vad skall skrivas dit för att få det att fungera? Tacksam för all hjälp.
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

Jag köpte Teknikmagasinets billigaste Digital Film Scanner på öppet köp. Dess id är samma som Christers: "ID 05a9:1550 OmniVision Technologies, Inc. VEHO Filmscanner".

Den funkar inte direkt i Xubuntu 10.04 med kärna 2.6.32-32. Den funker inte med drivrutinen i "ov51x-jpeg-source" i förrådet eller här (patchad för senare kernel med denna patch). Den drivrutinen känner igen vissa andra OmniVision-chip, men inte 1550. Det finns trådar där man försöker få kontakt med scannern (bl.a. http://libusb.6.n5.nabble.com/isochrono ... 59615.html och http://comments.gmane.org/gmane.comp.gr ... evel/19940) som verkar ha vissa framsteg, men senaste aktiviteten är juli 2011 och har inte hittet nåt senare med nåt som funkar. Jag får lämna tillbaka scannern.

(En lösning som funkar utan speciella drivrutiner är att skaffa en film/dia-scanner som sparar på minneskort, men de kostar flera hundra kronor mer.)
Användarvisningsbild
christer
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av christer »

Har provat skanna dia. Också andra har skannat, men ingen är riktigt nöjd med någon skanner. Där finns lysdioder, som har ett märkligt vitt ljus med en enskild våglängd dominerande. Någon ordentlig vitbalans kan inte fås. Har skannern ett objektiv är det undermåligt och urbilligt. Är det planskanner stör glasen. Visst kan det synas bli bra.

Bästa resultatet fås med en röranordning och en diahållare i ändan och en jämn fin bakgrundsbelysning och en direkt fotografering. Det är en makrobild. Emulsionen mot kameran ger en skarpare bild. Förr i världen fanns anordningen, som yrkesfotografer använde när de kopierade diabilder.
Skriv svar

Återgå till "Kontor"