Hjälp! Mina viktig filerna försvinner efter installation
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Hjälp! Mina viktig filerna försvinner efter installation
Jag har två partition på min hårdisken, där har jag viktig filerna på annan partition som jag tänker mig spara när jag installera Ubuntu. Men när jag installerar Ubuntu då plötslig raderas dem båda partition under installation. Det var Windows 7 innan då. Under installation är klar och jag kolla upp om det finns annan partition är kvar men egentligen inte. Hur kan jag få min viktiga filerna tillbaka??
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Hjälp! Mina viktig filerna försvinner efter installation
ok, prova att starta upp med live-CD och se om du kommer åt partionen via CD
välja alternativ "prova ubuntu utan att installera"
Tack för ditt svar. Ska kolla upp om det finns min filerna där. Återkommer om det är nog problem kvarUlsak skrev:ok, prova att starta upp med live-CD och se om du kommer åt partionen via CD
Har kollat runt om filerna finns där men kan inte hitta. Jag ser inte två partitioner, låter som Ubuntu har raderas både partition utan frivilliga att välja partition och återskapa till EN partition. Windows kan låta folk att välja partition att installera in. Varför Linux låter mig inte välja partition?? Hur kan jag återhämta dem?
- Ulsak
hmm, jag måste ställa en kontrollfråga. När man gör en installation av Ubuntu så kommer det en dialogruta som informerar om att det finns ett annat operativsystem på hårddiskarna samt en fråga om man vill behålla den partitionen. Nu var det längesen som något sådant förekom i de dator jag har/haft, men såg du något sådant alternativ?
Ja, det står att det finns annat operativsystem Windows 7 men filerna ligger inte där tillsammans med operativsystemet. Jag visste inte Linux kan radera hela delpartition på hårddisken. Finns det mjöliga att rädda raderad filer?
- vulfgar
- ung forumnörd
Menar du att du har med windows som alternativ i startmenyn? I så fall finns troligen filerna kvar.Kozley skrev:Ja, det står att det finns annat operativsystem Windows 7 men filerna ligger inte där tillsammans med operativsystemet. Jag visste inte Linux kan radera hela delpartition på hårddisken. Finns det mjöliga att rädda raderad filer?
När du har startat ubuntu, gå in i System > Administration > Diskverktyg, markera din hårddisk och titta vilka partitioner du har. Om du är osäker på hur du ska tyda infon, så ta en skärmdump och lägg in här. Om du har mer än en hårddisk så markera dom en efter en och kolla hur det ser ut.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Innan ja... men jag har installerat windows igen för att kolla om finns filerna kvar men egentligen inte, både partition har faktisk raderade av linux och nu är alla filerna borta. Kan inte göra ngt att få alla filerna tillbaka.vulfgar skrev:Menar du att du har med windows som alternativ i startmenyn? I så fall finns troligen filerna kvar.Kozley skrev:Ja, det står att det finns annat operativsystem Windows 7 men filerna ligger inte där tillsammans med operativsystemet. Jag visste inte Linux kan radera hela delpartition på hårddisken. Finns det mjöliga att rädda raderad filer?
När du har startat ubuntu, gå in i System > Administration > Diskverktyg, markera din hårddisk och titta vilka partitioner du har. Om du är osäker på hur du ska tyda infon, så ta en skärmdump och lägg in här. Om du har mer än en hårddisk så markera dom en efter en och kolla hur det ser ut.