Avinstallera Ubuntu 10.04

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
sajmon
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Avinstallera Ubuntu 10.04

Inlägg av sajmon »

Hur avinstallerar man enklast Ubuntu 10.04 på en dator med dualboot med Windows 7.

Ubuntu är installerat på en egen partition.

Och hur löser man sedan problemet att Grub är kvar?
Bowmore

Re: Avinstallera Ubuntu 10.04

Inlägg av Bowmore »

Börja med att fixa diskens bootsektor, dvs MBR, så att den startar upp Win7 direkt och alltså inte via grub. Därefter kan du i lugn och ro ta bort Ubuntu-partitionerna.

Det borde ju gå att starta upp Win7 i recovery center och fixa det den vägen, åtminstone om du har en Win7 DVD. Annars hämta hem och bränn denna Windows 7 System Recovery Discs. Har inte testat den själv men den borde fixa det åt dig.
Tarzzan
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Tarzzan »

Nu var det visserligen läge sen jag avinstallerat ubuntu men då vill jag minnas att det bara var att starta upp windows, starta Diskhanteringen, markera den partitionen/hårddisken som ubuntu ligger på och formatera den, dock är det viktigt att INTE snabb formatera.

Diskhanteringen startas enklast genom att högerklicka på "Datorn" i start-menyn och klicka på Hantera och sedan diskhantering.

Jag kan inte lova att detta fungerar men det har funkat för mig.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

@Tarzzan
Jo, men det löser inte grub-problemet.
Gör man som du skriver så får man en obootbar dator.
sajmon

Inlägg av sajmon »

Bowmore skrev:Börja med att fixa diskens bootsektor, dvs MBR, så att den startar upp Win7 direkt och alltså inte via grub. Därefter kan du i lugn och ro ta bort Ubuntu-partitionerna.

Det borde ju gå att starta upp Win7 i recovery center och fixa det den vägen, åtminstone om du har en Win7 DVD. Annars hämta hem och bränn denna Windows 7 System Recovery Discs. Har inte testat den själv men den borde fixa det åt dig.
Tyvärr funkade det inte med ditt tips.

Windows 7 system recovery hittade inget fel på min "start up".

Har ni nått annat tips?
sajmon

Inlägg av sajmon »

Jag hittade lösningen själv.

Med hjälp av System recovery skivan kom jag åt kommandoprompten, där körde jag kommandot: bootsect /nt60 C: /mbr

Därefter startade Win 7 som vanligt.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"