Problem med slö acer aspire netbook [LÖST]
Problem med slö acer aspire netbook [LÖST]
Har länge stört mig på farsans extremt slöa Acer aspire one netbook så har försökt sälja in Ubuntu ett tag och
farsan var intresserad så jag la in ubuntu netbook remix. Det värsta är att det fungerar inte alls som jag hade tänkt mig :p
Processorn verkar jobba som fan och allt går oerhört slött. Startar man systemövervakaren går både processor 1 & 2 upp till 100 % (trodde bara den hade en kärna men men...)
och alla menyer och sånt laggar nåt extremt.
Hårdvara = Intel Atom z520, 1GB ddr2, 160 gb hd och kom förinstallerad med xp med en satans massa skit inlagt.
Någon som har förslag på vad slöheten kan bero på?
farsan var intresserad så jag la in ubuntu netbook remix. Det värsta är att det fungerar inte alls som jag hade tänkt mig :p
Processorn verkar jobba som fan och allt går oerhört slött. Startar man systemövervakaren går både processor 1 & 2 upp till 100 % (trodde bara den hade en kärna men men...)
och alla menyer och sånt laggar nåt extremt.
Hårdvara = Intel Atom z520, 1GB ddr2, 160 gb hd och kom förinstallerad med xp med en satans massa skit inlagt.
Någon som har förslag på vad slöheten kan bero på?
Senast redigerad av 2 SleepyZZZ, redigerad totalt 21 gång.
Re: Problem med slö acer aspire netbook
Jag har kört både desktop och UNR 9.10 på en likadan dator, helt utan problem. Dock så gjorde jag en ren installation och formaterade hela disken.
Har du nog mycket utrymme åt SWAP?
Har du nog mycket utrymme åt SWAP?
Förlåt det glömde jag skriva, körde ren installation och formaterade hela disken...
Har inte kollat hur stor swap men det väljs väl automatiskt om man väljer att installera på hela?
Har inte kollat hur stor swap men det väljs väl automatiskt om man väljer att installera på hela?
Får dessutom bara en upplösning på 1024x768 (4:3) på 61 hz och det går inte att ändra...
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Går jag in och kollar processer så är det bara gnome-system-monitor som kör och den ligger runt 25 %
även netbook-launcher-efi startar lite då och då och går upp på 2 %
även netbook-launcher-efi startar lite då och då och går upp på 2 %
Öppna en terminal och kör
Bör visa det som Systemövervakaren inte gör
Kod: Markera allt
Ska kolla så fort jag kommer hem.
Hur kollar man hur stor swap man har i ubuntu?
Hur kollar man hur stor swap man har i ubuntu?
Enklaste sättet är väl att öppna Systemövervakaren och kolla under Resurser. Snabbaste är nog att öppna en terminal och köra
Kod: Markera allt
free -m
ser inget som ser fel ut i terminalen. xorg ligger överst, pendlar mellan typ 10 & 32 %?
Men systemövervakaren säger fortfarande att belastningen på båda kärnorna är 100%?
Hittade det här på en sida:
BodhiZazen - Hats off the the UNR team, but be warned, the UNR remix is slow an almost usable on an AspireOne 751h (11.6"). Better to perform a standard install on this hardware.
https://help.ubuntu.com/community/AspireOne/AO751h
så kanske får släppa NR och köra vanliga istället.
BodhiZazen - Hats off the the UNR team, but be warned, the UNR remix is slow an almost usable on an AspireOne 751h (11.6"). Better to perform a standard install on this hardware.
https://help.ubuntu.com/community/AspireOne/AO751h
så kanske får släppa NR och köra vanliga istället.
ja fast inte direkt, verkar som att det är systemövervakaren som gör att det går upp till 100% för det tar ett tag
jaja ska testa med vanliga 10.04 istället så vi kallar väl tråden löst så länge.