BankID i Ubuntu 10.04 LTS, Lucid Lynx.

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: BankID i Ubuntu 10.04 LTS, Lucid Lynx.

Inlägg av Pink Panther »

Karlstrovy skrev:Hej PP

Tack för assistans. Jag gjorde som du sa och avinstallerade Sun. precis som du säger så har jag OpenJDK installerat. Men efter att ha avinstallerat Sun ville Firefox inte köra applets överhuvudtaget. Saknade javaplugin. Hittade icedtea javaplugin i programförrådet och installerade den. Var det rätt? Då ville Firefox kännas vid applets igen - men tyvärr var resultatet med bankid detsamma - en konstant snurrande ikon.

K
Det var rätt, bra att du hittade icedtea javaplugin. Du måste vara säker på att du fått bort allt.

Kör följande i terminalen.

Kod: Markera allt

sudo apt-get remove --purge sun-java6-fonts sun-java6-jre sun-java6-plugin
Alternativet annars är att ta bort den fria javan och testa med bara Sun java. Men de skall inte vara nödvändigt längre.

Du måste alltid starta om Firefox efter en förändring och kontrollera att javaplugin och bankID är installerat i Firefox.

/PP
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
uffenuffe
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av uffenuffe »

Så här fick jag BankID med handelsbankens dosa att funka i 10.04.

Installerade drivrutin för kortläsare och nexus personal från http://handelsbanken.se (sökte på linux och hittade deras 8.04 guide).

Körde:

sudo ln -s /usr/local/lib/personal/libplugins.so /usr/lib/mozilla/plugins 
(osäker på om detta behövs.)

Surfade till https://install.bankid.com/ med firefox. Klickade på nästa för att installera, klickade vidare och så startade nexus och nu funkar bankid med dosa....
Karlstrovy

Inlägg av Karlstrovy »

No - luck. Samma som förut.

Bara för att kolla. Följande har jag gjort.
1. Avinstallerat Sun
2. Installerat Icedtea.
3. Kollat att java funkar (finns liten kul site javatester.org)
4. Installerat Nexus enligt deras instruktion dvs

sudo ./install.4.10.2.16.sh i
5. Följt instruktion för 64-bit (dvs installerat wrapper) där jag enligt sista punkten fick följande vid koll.

nspluginwrapper -l
/usr/lib/mozilla/plugins/npwrapper.libplugins.so
  Original plugin: /usr/local/lib/personal/libplugins.so
  Wrapper version string: 1.2.2
/usr/lib/firefox/plugins/npwrapper.libplugins.so
6. Startat om Firefox (3.6.3)
Kuriosa: Försökte avinstallera Nexus. Nexus försvan från menyer men pluginen fanns fortfarande kvar enl Firefox - det fattar jag inte.
I remixen finns FriBid förinstallerad. den har jag inaktiverad - tycker det borde räcka.

Det går inget vidare med bankid:t. Annars tycker jag Ubuntu är kanon. Det här är min första Linux maskin. Fattar inte att jag inte bytt tidigare.

Mvh
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Karlstrovy skrev:No - luck. Samma som förut.

Bara för att kolla. Följande har jag gjort.
1. Avinstallerat Sun
2. Installerat Icedtea.
3. Kollat att java funkar (finns liten kul site javatester.org)
4. Installerat Nexus enligt deras instruktion dvs

sudo ./install.4.10.2.16.sh i
5. Följt instruktion för 64-bit (dvs installerat wrapper) där jag enligt sista punkten fick följande vid koll.

nspluginwrapper -l
/usr/lib/mozilla/plugins/npwrapper.libplugins.so
/usr/lib/firefox/plugins/npwrapper.libplugins.so
6. Startat om Firefox (3.6.3)
Kuriosa: Försökte avinstallera Nexus. Nexus försvan från menyer men pluginen fanns fortfarande kvar enl Firefox - det fattar jag inte.
I remixen finns FriBid förinstallerad. den har jag inaktiverad - tycker det borde räcka.

Det går inget vidare med bankid:t. Annars tycker jag Ubuntu är kanon. Det här är min första Linux maskin. Fattar inte att jag inte bytt tidigare.

Mvh
Där har vi boven i dramat med ditt bankID. Du måste med största sannolikhet avinstallera FriBid "FriBid förinstallerad. den har jag inaktiverad - tycker det borde räcka".

/PP
Linux Mint 18 Sarah
Karlstrovy

Inlägg av Karlstrovy »

Ja se på f-n. Du hade hade helt rätt. FriBid bort - sen svarade nexus snällt och fint i deras check.

Stort tack för hjälpen PP.

Mvh K
Karlstrovy

Inlägg av Karlstrovy »

P.S Nu funkar det fint på tex Skatteverket :)
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

"I remixen finns FriBid förinstallerad. den har jag inaktiverad - tycker det borde räcka".

Vi har ett problem med Ubuntu.se Remix den kommer förinstallerad med FriBid. Det är ett problem för användaren om något går galet eller användaren blir av med tillgångar. Det är så att FriBid:s applikation inte är godkänd och säkerhets testad, offentligt godkänd av bankerna och inga avtal är skrivna. Det blir aldrig några problem med banken om något går galet med Nexus BankID:s applikation, ( avtal finns ). Utvecklaren av FriBid är duktig och skall få beröm för sin prestation med FriBid. Men problemet kvarstår, ett icke skriftligt godkänd applikation kan skapa allvarliga problem för användaren gentemot banken om de händer som inte skall hända.

Jag kan därför inte ge mitt stöd till Ubuntu.se remix så länge de har FriBid förinstallerat.

Det här enligt mig en ganska allvarlig förseelse gentemot användarna av Ubuntu.se Remix om uppgifterna stämmer att FriBid är förinstallerat.

/PP
Linux Mint 18 Sarah
Karlstrovy

Inlägg av Karlstrovy »

Jag är nog böjd att hålla med PP i sitt resonemang att det var oklokt att inkludera FriBid i Ubuntu.se Remix. Jag ser naturligtvis varför man har gjort det. Deras ambition är såvitt jag har förstått att vidareutveckla Ubuntu med ytterligare stöd för svenska samt att inkludera programvara som de flesta användare vill ha men måste installeras separat då programvaran inte är fri. Remix ambition är att erbjuda ett mer komplett system out of the box speciellt riktat till svenska användare.

Själv valde jag Remix av just den anledningen, även om arbetsbesparingen i ärlighetens namn är ganska liten. Det går snabbt och enkelt att installera restricted paketen efter den vanliga installationen av Ubuntu. Jag tilltalas också av det urval av programvara som Ubuntu.se presenterar via Remix och sin hemsida - däribland Suns java som jag hade läst krävdes för just BankID. Flera olika instruktioner säger att det inte fungerar med OpenJDK. (Så hade jag hittat den här tråden först kanske valet blivit annorlunda).

Men valet att inkudera FriBid i Remix håller jag med PP om var oklokt. Jag är själv, med mina problem med FriBid, bevis på att det går emot själva iden att erbjuda ett komplett fungerande system out of the box. Detta eftersom FriBid ännu så länge saknar stöd för att hämta BankId. Du måste fortfarande använda Nexus för att hämta ditt bankid på fil. Alltså systemet funkar inte - även om FriBid fungerar att legtimera sig med när du väl har ditt bankid.

Så jag kan se varför man inkluderade FriBid - ambitionen om ett komplett system - men här borde man tänkt ett steg till. Speciellt om det är som PP säger

"Det blir aldrig några problem med banken om något går galet med Nexus BankID:s applikation"

Det riktiga borde ha varit att istället ta med FriBid bland sitt urval av programvara som användarna själva bestämmer om de ska installera. För av vad jag läst så tycker jag FriBid är ett lovvärt projekt. Jag kommer själv gärna ta chansen och testa när projektet kommer lite längre, väl medveten om att jag själv får stå för ev risker. Ännu så länge tycker jag dock att FriBid saknar för mycket funktionalitet. I övrigt är jag nöjd med mitt val av Ubuntu.se Remix.

/K
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

"men här borde man tänkt ett steg till. Speciellt om det är som PP säger"

Ja! Men begär du inte lite mycket nu. Det kan bli för mycket att ta in på en gång. ;) ;D

/PP
Linux Mint 18 Sarah
Karlstrovy

Inlägg av Karlstrovy »

"begär du inte lite mycket nu"
Kanske det kanske :) men sen är det ju också lite att sparka in en öppen dörr att säga att någon borde tänkt mer när man har facit på hand.

/K
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

En sammanfattning.

Facit är följande:

Det blir aldrig några problem med banken om något går galet med Nexus BankID:s applikation, ( avtal finns ).

Men problemet kvarstår, ett icke skriftligt godkänd applikation kan skapa allvarliga problem för användaren gentemot banken om de händer, som inte skall hända.

Det var ett ganska givet facit från början. Ingen svår ekvation. Förutsättningar och möjligheterna var givna från start när remixen skapades.

Så personligen tycker jag inte att det är att sparka in en öppen dörr. Där har aldrig varit någon dörr. Den är vid öppen.

/PP
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

Det riktiga borde ha varit att istället ta med FriBid bland sitt urval av programvara som användarna själva bestämmer om de ska installera. För av vad jag läst så tycker jag FriBid är ett lovvärt projekt. Jag kommer själv gärna ta chansen och testa när projektet kommer lite längre, väl medveten om att jag själv får stå för ev risker. Ännu så länge tycker jag dock att FriBid saknar för mycket funktionalitet. I övrigt är jag nöjd med mitt val av Ubuntu.se Remix.
jättebra att du delar med dig av dina erfarenheter. som jag tidigare skrivit, var FriBID för min del inte en del av problem utan själva lösningen. Det verkar som det funkar lite olika för för alla de tusentals möjliga konfigurationer och hårdvara som finns.
Som ordningsfråga undrar jag också om du delat med av synpunkterna till http://ubuntu.se ?
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Ulsak skrev:
jättebra att du delar med dig av dina erfarenheter. som jag tidigare skrivit, var FriBID för min del inte en del av problem utan själva lösningen. Det verkar som det funkar lite olika för för alla de tusentals möjliga konfigurationer och hårdvara som finns.
Som ordningsfråga undrar jag också om du delat med av synpunkterna till http://ubuntu.se ?
"delat med av synpunkterna"

Det skall du var evigt tacksam för att jag inte delat med mig av min fakta, ( inte synpunkter ). Jag har förskonat er från katastrofala följder. Det här är inte synpunkter. Det är ren fakta. Det är nästan så jag önskar att någon hackat FriBid. Då lär ni stått med byxorna nere och utfattiga resten av livet. Anledning, i remixen finns FriBid förinstallerad. Det är inte ett fritt val för användaren. Om FriBid haft alla godkännande och kontrakt för att säkerställa användarens säkerhet, är det ett bra beslut. Nu är sanningen den att FriBid har inget offentligt kontrakt eller godkännande från någon aktör i bankvärlden eller finansaktör.

/PP
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

Det skall du var evigt tacksam för att jag inte delat med mig av min fakta,
jag riktade mig inte till dig
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Tråden kanske kan delas?
För övrigt så förstår jag inte hur 'Pink Panther' kan gnälla så mycket på fri
mjukvara - är du inte nöjd med den så är du fri att göra något åt det. Du är
även fri att välja att inte använda den.
Du har även det fria valet att välja att kasta skit på den; men hur mycket gott
kommer ur det? Hur tror du att det känns för den som faktiskt lägger ner timmar
av utveckling?

Det är sådant här som gör att man inte vill ha några vanliga användare... och
går det tillräckligt långt så slutar det med stängd kod och ingen distribution
alls av mjukvaran.

GÖR något KONSTRUKTIVT istället!
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

"Hur tror du att det känns för den som faktiskt lägger ner timmar av utveckling?"

Det är inget fel på "personens" insats, det framgår av min text. Han har också tidigare varit i kontakt med mig. Men när det gäller specifikt det här känsliga området måste x ha alla godkännande och kontrakt för att säkerställa användarens säkerhet. Annars kan x inte tillåta att Ubuntu.se Remix har FriBid förinstallerat.

Punkt slut.

/PP
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
chavash

Inlägg av chavash »

pcteknikern skrev: ...
2. Följde instruktionerna på http://wiki.linuxportalen.se/index.php/BankID som beskriver installation av NSPLUGINWRAPPER som krävs för att 64bitars Ubuntu skall kunna köra bankid.
...
Tack! Det här med 64-bitars-knepet funkar.

De som har fått det att funka i Lucid och firefox 3.6.x, kan ni logga in utan problem?

Jag får en ruta där jag måste ange något certifikat. Är det någon som vet vilket certifikat det handlar om?
se bifogat.

edit: samma sak händer i epiphany-browser.
EDIT2: Det var faktiskt på grund av att min e-legitimation hade gått ut förra veckan :o
Bilagor
Skärmbild-Legitimera.png
Skärmbild-Legitimera.png (14.39 KiB) Visad 3002 gånger
krassegrand

Inlägg av krassegrand »

Jag har Ubuntu 9.10 och det har fungerat med Skandiabanken tills idag när jag får ett meddelande om att min webläsare inte stöds.
Jaghar skickat ett meddelande till Skandiabankens webmaster.

Skulle det hjälpa mig om jag uppdaterade till 10.04?

Jörgen
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Användarvisningsbild
xtr3m3
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av xtr3m3 »

Tänkte bara göra ett inlägg. Jag installerade Ubuntu.se Remix 10.04 där som sagt Fribid följer med.
Det kanske inte är lika säkert som nexus men jag tycker det fungerar bra mycket bättre än nexus.

När jag t.ex. loggar in på försäkringskassans sida så får jag lov att avbryta inloggningen och logga in igen när jag använder nexus.
Sen är sidan seg. Även apotekssidan är seg.
Men med fribid flyter allt på fint utan nått problem.

Tror verkligen på detta projektet. Använder hellre fribid eftersom det fungerar bättre.

Dock så som andra säger så rekommenderar jag inte det till nybörjare eller om du loggar in på sidor som har hand om pengar m.m.
Bild
krassegrand

Inlägg av krassegrand »

Är det OK (för Skandiabanken) att använda Fribid? är det inte så att de kräver att man ska använd Nexus?
Jag väntar först och främst på att Skandiabankens webmaster ska svara på mitt meddelande.

Jörgen
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Skriv svar

Återgå till "Internet"