Jag har precis kört igång familjens NAS som vi bl.a. ska ha till att lagra foton på. Vi har en PC (med Ubuntu på) och en Mac i hushållet.
För att göra rätt från början vill jag att vi ska metadata-tagga bilderna så att de blir sökbara på ett smidigt sätt. Efter en jädra massa googlande om IPTC och XMP har jag nu fått mig en någotsånär bra bild av läget, men behöver lite råd. Klart är ju att taggarna måste lagras i själva bildfilerna och inte i en lokal databas i programmet.
Helst ville jag använda mig av F-spot eftersom det lagrar taggarna i XMP-format vilket jag tror mig ha uppfattat vara "mest rätt". Dessvärre läser inte Macens iPhoto såna taggar utan använder ett annat lagringssätt som tydligen är detsamma som Picasas. F-spots taggningar är också de enda som syns när man kikar på bildens egenskaper i "Bildvisaren". Däremot syns både Picasas och F-spots taggningar om man högerklickar på filen i Nautilus och kikar på egenskaper.
Just nu lutar det väl åt att jag, motvillige, får köra med Picasa på min dator så att frugan kan fortsätta med iPhoto och inte behöver krångla en massa (det blir jobbigt nog att få henne att tagga bilderna).
Men finns det andra alternativ? Andra program till Macen som taggar i XMP (fel ställe att fråga kanske)? Andra lösningar för att dela foton ink metadata-taggar mellan plattformar? Ett program som kan installeras på servern och användas oberoende av plattform kanske?
Någon som kan lite mer än mig kanske kan svara på hur illa Picasas och iPhotos lösning att hantera taggar är förresten? Det kanske inte är så illa som jag har fått för mig?
Hjälp mig lära mig mer!!
Dela foton mellan Ubuntu och Mac
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Dela foton mellan Ubuntu och Mac
Mest en gissning: Gimp kanske? Gimp finns ju på Mac / Linux / Windows. Då *borde* ju metataggarna hanteras på liknande sätt oavsett plattform?
Re: Dela foton mellan Ubuntu och Mac
Men Gimp är ju mer ett bildredigeringsprogram än en fotohanterare. Men tack ändå!
Just nu kikar jag på att använda TinyWebGallery direkt på NAS:en men vet inte alls om det kommer att uppfylla mina behov...
Just nu kikar jag på att använda TinyWebGallery direkt på NAS:en men vet inte alls om det kommer att uppfylla mina behov...