Färger på VGA-kablar
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Färger på VGA-kablar
Jag ska reparera en skärm med avklippt kabel. Stumpen ser ut som på bilden. Den sitter fast i en 2x14 pinnars header, varav 15 pinnar är använda, som fästs på skärmens moderkort. Finns det någon standard för färgerna på sladdarna eller har varje tillverkare en egen?
- Bilagor
-
- IMG_1058.jpg (109.99 KiB) Visad 2140 gånger
Re: Färger på VGA-kablar
http://en.wikipedia.org/wiki/VGA_connector är idé att kolla...
Hur det är med gemensam standard har jag tyvärr ingen aning om.
Hur det är med gemensam standard har jag tyvärr ingen aning om.

Jo själva pinouten på kontakten är naturligtvis standardiserad, det är däremot inte färgerna. Jag har mailat Infocare som står för supporten för Fujitsu Siemens produkter och bett om ett elschema för skärmen så jag kan skarva ihop stumpen med en annan kabel
- P.Forsberg
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
- Kontakt:
Allså på bilden:
På den vita kontakten ser du 3 st extra skärmade trådar som brukar vara just röd, grön och blå. Det är färgerna.
Sen har du gul och vit som är H-sync och V-sync. (eller tvärtom, kommer inte ihåg)
Vad är det för skärm? Har flera kartonger med skärmkablar kvar här.
På den vita kontakten ser du 3 st extra skärmade trådar som brukar vara just röd, grön och blå. Det är färgerna.
Sen har du gul och vit som är H-sync och V-sync. (eller tvärtom, kommer inte ihåg)
Vad är det för skärm? Har flera kartonger med skärmkablar kvar här.
Det är en Fujitsu Siemes Scaleoview C17-13. Produktblad.
Jo det finns tre separat skärmade kablar som måste vara röd, grön och blå. Jag skrev ner vilka färger som var vilken signal i en annan VGA-kabel som jag tog från en slaktad CRT-skärm. På kabelstumpen finns förutom de tre färgsignalerna även röd, grå, vit, brun, gul, lila, orange (men den är inte ansluten till något), samt i en separat skärmstrumpa: blå och grön.
Det är alltså några (om inte alla) som inte stämmer överens med de jag skrev. Det mest uppenbara är ju orange sladd som är avklippt.
Du råkar inte ha en sån sladd på lager, eller några andra bra tips?
EDIT: Blå och grön kanske kan vara I²C-signalerna SCL och SDA eftersom de är extra skärmade?
EDIT2: Nej det är nog troligare att de är sync-signalerna. Eller vad tror du? Resten av sladdarna kanske bara är jord-anslutningar
Jo det finns tre separat skärmade kablar som måste vara röd, grön och blå. Jag skrev ner vilka färger som var vilken signal i en annan VGA-kabel som jag tog från en slaktad CRT-skärm. På kabelstumpen finns förutom de tre färgsignalerna även röd, grå, vit, brun, gul, lila, orange (men den är inte ansluten till något), samt i en separat skärmstrumpa: blå och grön.
Det är alltså några (om inte alla) som inte stämmer överens med de jag skrev. Det mest uppenbara är ju orange sladd som är avklippt.
Du råkar inte ha en sån sladd på lager, eller några andra bra tips?
EDIT: Blå och grön kanske kan vara I²C-signalerna SCL och SDA eftersom de är extra skärmade?
EDIT2: Nej det är nog troligare att de är sync-signalerna. Eller vad tror du? Resten av sladdarna kanske bara är jord-anslutningar
Nej tyvärr visar även den bara pinout på själva VGA-kontakten
- P.Forsberg
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
- Kontakt:
Jag jobbade mycket med reparation av avklippta kablar under en tid så jag kommer ihåg att H-sync och V-sync är vit och gul och ligger på andra och tredje stift från vänster sett bakifrån på VGA kontakten.
Ska kolla om jag har en kabel...
Ska kolla om jag har en kabel...
Anovo/Infocare hade inget schema att dela med sig av. Ska höra med en bekant som jobbar på just Infocare och se om han kan fixa ett.
Peter Forsberg, har du hittat någon kabel?
Peter Forsberg, har du hittat någon kabel?