Nybörjare; WLAN och... ACPI?

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Ethrax
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Nybörjare; WLAN och... ACPI?

Inlägg av Ethrax »

Nu formulerar jag mig säkert dåligt, men hursomhaver så har jag nu fått en laptop med Ubuntu 9.10 installerat på. Och jag är helt nybörjare inom allt vad Linux heter. Men det börjar ta sig lite, men två saker får jag inte till.

Nummer 1: Hur söker man efter wlans? Jag har sökt, men hittar bara svar på hur man hittar sitt eget privata wlan, hur man konfigurerar och härjar, men hur söker man efter öppna publika wlans? Det finns t.ex gratis surfzoner här i stan, men hur man än petar med inställningarna så hittar jag inget ställe där man kan söka och liksom få en lista på de wlans som hittas.

Nummer 2: Min dator är en Fujitsu Siemens Lifebook. Och förljande fenomen inträffar om jag stänger av datorn genom att trycka på powerknappen, och väljer alternativet "Hibernate". Om jag bara stänger locket nån minut, så händer samma sak. Datorn piper några gånger, och fläkten inuti varvar upp, varvar ner, varvar upp, varvar ner... Sen går den inte att starta mer. Helt död. Ingen reaktion alls på något man gör. Tills man pluggar i laddningskabeln, då kan man starta den som vanligt igen. Det är ju lite drygt att behöva stänga ner hela datorn och sedan boota upp den igen, bara för att man behöver stänga locket en stund.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Nybörjare; WLAN och... ACPI?

Inlägg av farmfield »

Ethrax skrev:Nu formulerar jag mig säkert dåligt, men hursomhaver så har jag nu fått en laptop med Ubuntu 9.10 installerat på. Och jag är helt nybörjare inom allt vad Linux heter. Men det börjar ta sig lite, men två saker får jag inte till.

Nummer 1: Hur söker man efter wlans? Jag har sökt, men hittar bara svar på hur man hittar sitt eget privata wlan, hur man konfigurerar och härjar, men hur söker man efter öppna publika wlans? Det finns t.ex gratis surfzoner här i stan, men hur man än petar med inställningarna så hittar jag inget ställe där man kan söka och liksom få en lista på de wlans som hittas.
Bara enkel-vänster-klicka på nätverksikonen uppe vid klockan så listar den tillgängliga nätverk där. :)
Nummer 2: Min dator är en Fujitsu Siemens Lifebook. Och förljande fenomen inträffar om jag stänger av datorn genom att trycka på powerknappen, och väljer alternativet "Hibernate". Om jag bara stänger locket nån minut, så händer samma sak. Datorn piper några gånger, och fläkten inuti varvar upp, varvar ner, varvar upp, varvar ner... Sen går den inte att starta mer. Helt död. Ingen reaktion alls på något man gör. Tills man pluggar i laddningskabeln, då kan man starta den som vanligt igen. Det är ju lite drygt att behöva stänga ner hela datorn och sedan boota upp den igen, bara för att man behöver stänga locket en stund.
Strul med hibernate och den biten är en klassiker i GNU/Linux... Vet ingenting mer om det direkt heller tyvärr...
Ethrax

Inlägg av Ethrax »

Tyvärr icke... Ett vänsterklick på nätverkssymbolen ger följande:

Wired network
Disconnected

Wireless networks
Disconnected

Sedan ett par alternativ, som "VPN connections", "Connect to hidden wireless network" och "Create new wireless network.."

Wired network funkar dock om man petar i kabeln. Har för mig det står "Wired network: eth0" eller liknande då. Men Wireless har jag aldrig fått att funka alls.
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

inte ens om du aktiverar hårdvarudrivrutiner ( under tiden du är uppkopplad med kabeln) via System->Admininistration ->Hårdvarudrivrutiner?
( prova efteråt.)
Ibland kan det krävas att man aktiverar backports ( i System->Administration->Programkällor) innan man gör detta...
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Ethrax skrev:Tyvärr icke... Ett vänsterklick på nätverkssymbolen ger följande:

Wired network
Disconnected

Wireless networks
Disconnected
Steg 1. är som Ulsak säger att se till att nätverkskortet verkligen är igång. Är kortet igång så är det under ikonen du hittar nätverken. Så din fråga är besvarad men nu har du en ny - hur du får igång ditt trådlösa nätverkskort... Det är en helt annan femma. Börja med det Ulsak skriver att aktivera 'backports' i förråden och gör sedan en uppdatering och se om kortet går igång efter det. Gör det inte det får vi börja gräva i vad det är för kort och hur man får igång det.
Ethrax

Inlägg av Ethrax »

Ska testa det strax...

Under tiden kan du få klura på en hård nöt. Jag brände ut lite filmer, tv-serier och annat på några dvd-skivor, tänkte ha på laptopen när jag ska köra till Barcelona. Men helvete vet om Linux tillåter det. Första skivan gick klockrent, andra gick sådär, ett avsnitt av en tvserie vägrade kopieras... Sedan en skiva med 4st vanliga divx-filmer. 1 Fil visades av de 4 som fanns, och namnet var en massa kinesiska tecken typ, och storleken på hela skivan var 68mb (ska vara typ 4100mb enligt windows).

Herregud, vad sitter det i?
Ska prova några skivor till, men om jag inte får över alla mina foton... Ja då jäklar, vet jag inte om jag är så pro-linux längre.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jag har aldrig haft problem med bränning i GNU/Linux generellt sett så vet inte vad det kan vara för fel faktiskt - bränner ofta skivor med TV-avsnitt i xvid själv t.ex...
Ethrax

Inlägg av Ethrax »

Jag är intet klokare... "Backports"?

Jag har kollat på system/administration/hardware drivers och fick då upp en ruta om något slags modem som inte var installerat. Installerade inte,

Vart ska man finna dessa "backports"? Jag kör en engelsk version och kollade under system/administration/software sources... Hittar inget om backports...

Sitter ned internet på laptopen nu så snabb hjälp vore stimulerande =)
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Ethrax skrev:Jag är intet klokare... "Backports"?

Jag har kollat på system/administration/hardware drivers och fick då upp en ruta om något slags modem som inte var installerat. Installerade inte,

Vart ska man finna dessa "backports"? Jag kör en engelsk version och kollade under system/administration/software sources... Hittar inget om backports...

Sitter ned internet på laptopen nu så snabb hjälp vore stimulerande =)
Fliken 'Uppdateringar' och sen kryssar du i "Uppdateringar utan officiell support (lucid-backports)". :)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"