En ny kategori är aktuell för forumet.
- Pink Panther
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
En ny kategori är aktuell för forumet.
Jag förslår att en ny hjälp kategori skapas för Lubuntu, Linux Mint, Peppermint OS och ? ( förslag )................
Ovanstående OS är så starkt förknippad med Ubuntu Linux original OS. Jag tror specifikt nämnda OS bidrar till Ubuntu Linux fortsatta utveckling. De testar ny miljöer, nya lösningar med mera. Som i slutändan gagnar Ubuntu Linux fortsatta utveckling och en ökad popularitet ibland befintliga användare och nya användare.
/PP
Ovanstående OS är så starkt förknippad med Ubuntu Linux original OS. Jag tror specifikt nämnda OS bidrar till Ubuntu Linux fortsatta utveckling. De testar ny miljöer, nya lösningar med mera. Som i slutändan gagnar Ubuntu Linux fortsatta utveckling och en ökad popularitet ibland befintliga användare och nya användare.
/PP
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Linux Mint 18 Sarah
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Re: En ny kategori är aktuell för forumet.
Du föreslår en supportavdelning för Ubuntu-baserade distar? Hmm, spontant borde jag skrika i högan sky och hävda att vi är ett officiellt Ubuntu-LoCo, men samtidigt så ligger ju dessa distar väldigt nära Ubuntu så jag vette katten om det faktiskt inte är försvarbart... Jag skall kolla med övriga administrationen och se hur dom står i frågan. 

>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- ZX Spectrum
Risken finns att många kategorier blir döda kategorier.
Tror exempelvis inte att det är så många här som kör Lubuntu och varje ny kategori gör att kategori-trädet sväller.
Kategorin "Andra öppna och fria operativsystem" kan möjligtvis innehålla vissa underkategorier i detta stuket men det finns hur många ubuntu-versioner som helst.
Tror exempelvis inte att det är så många här som kör Lubuntu och varje ny kategori gör att kategori-trädet sväller.
Kategorin "Andra öppna och fria operativsystem" kan möjligtvis innehålla vissa underkategorier i detta stuket men det finns hur många ubuntu-versioner som helst.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
- Pink Panther
"Below you will find support forums for a variety of 3rd party projects that are related to Ubuntu in one way or another".
"Sub-Forums : 3rd Party Projects"
Jag sätter personligen ett fråge tecken för "3rd Party Projects" jag kan bara räkna till två :-)
Sedan är där visserligen inga trådar i kategorin. Det är med hundra procent säkert beroende på deras val "3rd Party Projects" ?
Källa: http://ubuntuforums.org/forumdisplay.ph ... c2f14&f=46
/PP
"Sub-Forums : 3rd Party Projects"
Jag sätter personligen ett fråge tecken för "3rd Party Projects" jag kan bara räkna till två :-)
Sedan är där visserligen inga trådar i kategorin. Det är med hundra procent säkert beroende på deras val "3rd Party Projects" ?
Källa: http://ubuntuforums.org/forumdisplay.ph ... c2f14&f=46
/PP
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Linux Mint 18 Sarah
Vi har redan kategorin > http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=62
Där borde flertalet frågor om alla olika remixer/varianter av Ubuntu passa in alldeles utmärkt!
Vad det gäller derivat av Ubuntu som stöds officiellt av Ubuntu.com och Canonical Ltd. , de frågorna platsar naturligtvis någonstans i huvudforumet.
/Rune
Där borde flertalet frågor om alla olika remixer/varianter av Ubuntu passa in alldeles utmärkt!
Vad det gäller derivat av Ubuntu som stöds officiellt av Ubuntu.com och Canonical Ltd. , de frågorna platsar naturligtvis någonstans i huvudforumet.
/Rune
- farmfield
- Kontakt:
Jag tror PP mer tänker sig en uppdelning i LinuxMint/PepperMint m.fl. Ubuntu-baserade distar snarare än en enskild undertavla för 'andra distar'... Jag tycker det är en bra idé men verkar som om jag & PP är rätt ensamma om det, hehe...
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Man kan ju ha en kategori som heter "övriga ubuntubaserade distributioner" eller liknande. Då behöver man inte specificera och samtidigt skiljer man ut dessa från övriga distar.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Frågan är väl vad du menar med Ubuntu-baserade distar.farmfield skrev:Men jag vill särskilja mellan andra fria OS och Ubuntu-baserade distar, det är ju lite hela idén...
Vi är ju som sagt ett Ubuntu LoCo och ska väl då i första hand fokusera på Ubuntu och dess derivat (sponsrade av Canonical) vilket inte är samma sak som Ubuntu och Ubuntu-baserade distar.
Den här sidan tycker jag ger en bra bild på vårt primära ansvar:
http://en.wikipedia.org/wiki/Canonical_Ltd.
Ser man till detta så får vi följande indelning
1) Ubuntu
2) Ubuntu-derivat, t.ex Kubuntu och Lubuntu (sponsrade)
3) Ubuntu-baserade distar, t.ex U-lite (ej sponsrade)
4) Övriga Linux-distar
Sen hur man strukturerar support i forumet efter detta är en annan fråga

Jo men en Ubuntubaserad dist är och förblir en Ubuntudist med i stort sett samma utmaningar.....Bowmore skrev: Sen hur man strukturerar support i forumet efter detta är en annan fråga
Att bygga upp nya supporttavlor är en mycket dålig ide.
Nuvarande upplägg är väl sedan helt OK....utmaningen är ju mer att hålla trollen i styr som ska sabotera.
- farmfield
- Kontakt:
Jag tänker bl.a. på LinuxMint & Peppermint då, inte remixer... Remixerna är ju fortfarande 'Ubuntu' medan LinuxMint t.ex. är ju delvis rätt annorlunda...Bowmore skrev:Frågan är väl vad du menar med Ubuntu-baserade distar.farmfield skrev:Men jag vill särskilja mellan andra fria OS och Ubuntu-baserade distar, det är ju lite hela idén...
Vi är ju som sagt ett Ubuntu LoCo och ska väl då i första hand fokusera på Ubuntu och dess derivat (sponsrade av Canonical) vilket inte är samma sak som Ubuntu och Ubuntu-baserade distar.
Den här sidan tycker jag ger en bra bild på vårt primära ansvar:
http://en.wikipedia.org/wiki/Canonical_Ltd.
Ser man till detta så får vi följande indelning
1) Ubuntu
2) Ubuntu-derivat, t.ex Kubuntu och Lubuntu (sponsrade)
3) Ubuntu-baserade distar, t.ex U-lite (ej sponsrade)
4) Övriga Linux-distar
Sen hur man strukturerar support i forumet efter detta är en annan fråga
Jo, nuvarande upplägg är väl redan helt OK.pun skrev:Jo men en Ubuntubaserad dist är och förblir en Ubuntudist med i stort sett samma utmaningar.....Bowmore skrev: Sen hur man strukturerar support i forumet efter detta är en annan fråga
Att bygga upp nya supporttavlor är en mycket dålig ide.
Nuvarande upplägg är väl sedan helt OK....utmaningen är ju mer att hålla trollen i styr som ska sabotera.
Min tanke var att punkt 1-2 hanteras i huvudforumet och 3-4 under Andra öppna och fria operativsystem, vilket det i stor sett gör idag. Vidare att det senare är till för oss som även kör andra OS oberoende av om de är Ubuntu-baserade eller inte. Att börja lägga upp strukturer för även dessa känns helt fel.
Vad löser nån sorts struktur för dessa för problem?farmfield skrev:Jag tänker bl.a. på LinuxMint & Peppermint då, inte remixer... Remixerna är ju fortfarande 'Ubuntu' medan LinuxMint t.ex. är ju delvis rätt annorlunda...
Nej det är mycket lite skillnad på Mint och Ubuntu..... vissa vill få det att framstå som att det är betydande skillnader !farmfield skrev: Remixerna är ju fortfarande 'Ubuntu' medan LinuxMint t.ex. är ju delvis rätt annorlunda...
Men för att hålla en viss ordning så passar det då utmärkt att Mint hanteras via deltavlan för andra fria OS....
Skulle sedan en användare ställa en supportfråga i det ordinarie flödet så skulle jag direkt svara eftersom det är precis samma utmaningar med Mint som Ubuntu. Frånsett då tex codecsbiten som är löst i Mint.
Således så är det då mer politik

- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Det intressanta ligger dock i hur stort ansvar vi förespeglar oss att ta vad det gäller support och information. Vi får vara oerhört tydliga att det i. bästa fall ibland handlar omglada och entusiastiska halvamatörer som är nykära i nåt småfräsigt..
Varför inte se lite praktiskt på frågan!
Vad jag kan se så är kategorin "Andra öppna och fria operativsystem" > http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=62 inte överfull med frågor om Ubuntu-varianter.
Där finns gott om plats än så länge!
Vad jag kan se så är kategorin "Andra öppna och fria operativsystem" > http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=62 inte överfull med frågor om Ubuntu-varianter.
- farmfield
- Kontakt:
Tror det mesta ligger utspritt under våra ordinarie Ubuntu-avdelningar - fast iof inget fel i det, snarare tvärtom, distarna är ju som sagt väldigt lika varandra...Rune.K skrev:Varför inte se lite praktiskt på frågan!
Nä, det är kanske jag som tänkt fel ang. att vi skulle tjäna på det, det mesta kanske kan skötas som idag men vad vi å andra sidan kan ändra på är hur vi marknadsför supporten och förtydliga att folk som använder Ubuntu-baserade distar som LinuxMint och PepperMint kan få bra support här...
Själv har jag inget emot att ge support, oberoende av vilken dist eller OS en frågeställare frågar om...farmfield skrev:...
Nä, det är kanske jag som tänkt fel ang. att vi skulle tjäna på det, det mesta kanske kan skötas som idag men vad vi å andra sidan kan ändra på är hur vi marknadsför supporten och förtydliga att folk som använder Ubuntu-baserade distar som LinuxMint och PepperMint kan få bra support här...
Tror inte det behövs något förtydligande från "officiellt" håll, de som märker att de får bra svar här på forumet återkommer naturligtvis och rekommenderar det säkert till andra också.

Jag har sagt det tidigare, en välfungerande support är den absolut bästa marknadsföringen för den här webbplatsen!
Och då även för Ubuntu naturligtvis...
Det gäller att hålla kvar de medlemmar som är kunniga och duktiga på support!
- Lao Tzu
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
En eventuell fördel med att ha särskild tavla för ubuntubaserade distar är möjligen att det blir enklare för LoCo:t att växa om vi får över fler till gemenskapen. Nackdelen är att det i mångt och mycket riskerar att ställas samma frågor i flera olika tavlor. Redan nu är det ganska godtyckligt om frågorna hamnar i nybörjartavlan, komma-igång-tavlan, användatavlan eller rentav i felrapportering.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka
(&?)
(&?)
- farmfield
- Kontakt:
För att helt vända åt andra håller så har vi snackat om en upprensning bland tavlorna, streamlina litegrann, hehe, så vi kanske gör det istället för att skapa nya tavlor då, vi rensar upp bland dom gamla... 

Det låter mycket bra!farmfield skrev:För att helt vända åt andra håller så har vi snackat om en upprensning bland tavlorna, streamlina litegrann, hehe, så vi kanske gör det istället för att skapa nya tavlor då, vi rensar upp bland dom gamla...
Ett tips kan vara, titta efter hur ofta en katerogi används.
Dvs hur det fungerar i "praktiken"...
Nu menar jag naturligtvis inte katerogier typ "Omröstningar".