problem med printer
problem med printer
Hej, jag köpte en samsung ML-1915 och när jag kopplar den till datorn och efter har hittat rutiner på nätet, frågar om password på root. Vad är det för nåt? Jag skriver den password som jag brukar skriver när jag loggar in men det är fel. jag har aldrig behövt innan att skriva password för root. Finns nåt sätt att hitta/återställa det?
Re: problem med printer
Har du provat att använda skrivaren utan extra drivrutiner för samsung brukar fungera utan något extra, koppla in den med usb och slå på strömmen så får du se om den fungerar. Jag har en samsung och en kompis har en samsung och båda fungerar direkt .tractrix skrev:Hej, jag köpte en samsung ML-1915 och när jag kopplar den till datorn och efter har hittat rutiner på nätet, frågar om password på root. Vad är det för nåt? Jag skriver den password som jag brukar skriver när jag loggar in men det är fel. jag har aldrig behövt innan att skriva password för root. Finns nåt sätt att hitta/återställa det?
När jag vill skriva ut en sida, först säger en skylt att det är missing drivers för Samsung, sen säker man på nätet, hittar dem och när de ska installeras kräver root password, där är stopp.
jag har kollat lite på nätet och kom fram hur man ändrar på root password. Men, printern skriver bara en enda sida ut som står:
INTERNAL ERROR - Please use the proper driver.
POSITION : 0x0 (0)
SYSTEM : h6fw-5.35/xl-op
LINE : 167
VERSION : SPL 5.35 06-03-2009
även om jag vill skriva ut nåt annat.
Hur använder man en proper driver till en sån priner? Det skulle fungera med Linux enl Samsung.
Måste man ha det senaste driver för att skriva ut en enkel sida?
CD-rom som följer med printern hjälper inte så mycket, det bara snurar i CD-drivern när jag stoppar in den, men det kommer inteting på monitorn. Har laddat ner det senaste driver från Samsung men jag vet inte hur uppgraderar själva printer!
INTERNAL ERROR - Please use the proper driver.
POSITION : 0x0 (0)
SYSTEM : h6fw-5.35/xl-op
LINE : 167
VERSION : SPL 5.35 06-03-2009
även om jag vill skriva ut nåt annat.
Hur använder man en proper driver till en sån priner? Det skulle fungera med Linux enl Samsung.
Måste man ha det senaste driver för att skriva ut en enkel sida?
CD-rom som följer med printern hjälper inte så mycket, det bara snurar i CD-drivern när jag stoppar in den, men det kommer inteting på monitorn. Har laddat ner det senaste driver från Samsung men jag vet inte hur uppgraderar själva printer!
Jag har också en samsung skrivare som enligt min erfarenhet är väldigt lättinstallerad i linux. I ubuntu finns oftast drivrutinen med och installationen är enkel, om inte är det http://www.samsung.com/se/ (Samsung ML-1915) som gäller.
Kanske nedanstående guide ger dig någon hjälp när det inte funkar.
Guide to installing Samsung printers & the Unified Linux Driver:
Kanske nedanstående guide ger dig någon hjälp när det inte funkar.
Guide to installing Samsung printers & the Unified Linux Driver:
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
tyvärr, för avancerat för mig!
Hur öppnar man...
[root@localhost root]#./cdroot/Linux/smartpanel/install.sh
Hur öppnar man...
Det står i guiden om inte språket är problem, kan verka avancerat ibörjan men läser man några ggr brukar det lösa sej 
(vet inte om Unified Driver (ver.3.00.65) är med i smartpanel)
Installerar du nautilus-open-terminal via System/Administration/Pakethanreraren Synaptic. Så är det bara efter omstart att högerklicka inne i själva installations mappen och välja Öppna i terminal. Sedan klistra in enligt guiden sudo Linux/install.sh

(vet inte om Unified Driver (ver.3.00.65) är med i smartpanel)
Installerar du nautilus-open-terminal via System/Administration/Pakethanreraren Synaptic. Så är det bara efter omstart att högerklicka inne i själva installations mappen och välja Öppna i terminal. Sedan klistra in enligt guiden sudo Linux/install.sh
Senast redigerad av 1 gruble, redigerad totalt 16 gånger.
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
eftersom mina kunskaper är nästan obefintliga inom området, jag förstår inte, enl guiden, detta:
4. Execute installation program.
4. Execute installation program.
install.sh är själva installations scriptet, klicka på det och välj Kör i terminal om det visas
command not found
Betyder att filen inte hittas, du måste stega dig dit med cd (change directory) kanske enklast att installera nautilus-open-terminal och gå till rätt mapp om du inte är van terminalen.
Hmmmm, det var som Kinesiska för mig(eftersom jag kan Grekiska)
Tack iaf, jag lämnar tillbaks printern, eftersom det skulle fungera med linux, men det gör inte!
Tack iaf, jag lämnar tillbaks printern, eftersom det skulle fungera med linux, men det gör inte!
Ge inte upp det brukar alltid ordna sej till slut
Snarare jag som är dålig att förklara.
Testa med att gå till mappen där install.sh ligger med Filbläddraren och högerklicka på filen och välj öppna som administratör

Testa med att gå till mappen där install.sh ligger med Filbläddraren och högerklicka på filen och välj öppna som administratör
libstdc++.so.5 (gcc 3.0.x .. 3.3.x) not found, install ... /sbin/ldconfig.real: Can't create temporary cache file /etc/ld.so.cache~: Permission denied
done
libtiff.so.3 not found, install ...
Är det inte så nu att samsung måste lära sig mer om Linux? Bara en tanke....
done
Det märkliga att både jag och min kompis har laserskrivare från samsung och båda fungerade direkt från början utan några extra drivrutiner, jag har en ml 1510 och han har nått så börjar med ml 16.tractrix skrev:libstdc++.so.5 (gcc 3.0.x .. 3.3.x) not found, install ... /sbin/ldconfig.real: Can't create temporary cache file /etc/ld.so.cache~: Permission denied
done