Är total nybörjare och gav mig på att installera Relaplayer och vips så försvann allt ljud.
Försöker jag köra Totem så klagar den på att den "can't establish connection to sound server"
Läste i på nätet att för att kolla att alsamixer är korrekt så ska man få sliders att dra i när man kör kommandot "alsamixer" i terminalen.
I mitt alsamixer fönster finns inga sliders och det står "auto gain".
Vart börjar jag? Vad är trolig orsak?
vips så var allt ljud borta
Var det inte det jag svarade på i en annan tråd nyss? Nåja, det här är väl en bättre plats antar jag 
Troligen är det något program som har hoppat på ljudkortet och reserverat det för sig självt. Är realplayer igång? Jag vet inte om realplayer gör det, men det är inte omöjligt.
Program som definitivt gör det är Skype och Flash.

Troligen är det något program som har hoppat på ljudkortet och reserverat det för sig självt. Är realplayer igång? Jag vet inte om realplayer gör det, men det är inte omöjligt.
Program som definitivt gör det är Skype och Flash.
-
[quote="ozamosi"]Var det inte det jag svarade på i en annan tråd nyss? Nåja, det här är väl en bättre plats antar jag 
Program som definitivt gör det är Skype och Flash.[/quote]
Vet du någto bra sätt att åtgärda detta? Jag installerade skype, som för övrigt är ett jävla skitprogram, men det tycks som om mitt ljud försvann när jag gjorde det?

Program som definitivt gör det är Skype och Flash.[/quote]
Vet du någto bra sätt att åtgärda detta? Jag installerade skype, som för övrigt är ett jävla skitprogram, men det tycks som om mitt ljud försvann när jag gjorde det?
Stäng skype till att börja med.
Installera paketet alsa-oss, och kör sedan aoss skype
Jag tror att det bör räcka.
Installera paketet alsa-oss, och kör sedan aoss skype
Jag tror att det bör räcka.
-
Fungerer fint att installera alsa-oss, men att köra aoss skype prudocerar detta.
Ursäkta men jag är lite av en nybörjare på sådant här, men jag vet inte riktigt vad det betyder.
Kod: Markera allt
aoss skype
ERROR: ld.so: object '/usr/$LIB/libaoss.so' from LD_PRELOAD cannot be preloaded: ignored.