Appropå det här med minnesanvändning...
Appropå det här med minnesanvändning...
så verkar Ubuntu ha blivit för fet för att köras på 512MB RAM i och med Lucid. Installerade nyss om Ubuntu på en P4 och vid första uppstarten visade Systemövervakaren att 370MB var använt, plus kanske 30MB i swappen. Det här är inte okej, det börjar likna Vista snart. Finns det nåt onödigt fett man kan ta bort med en gång för att banta ner minnesanvändningen åtminstone 100MB?
Re: Appropå det här med minnesanvändning...
Säker på att du inte räknar med även det cachade minnet?
Det här får jag på min gamla P4:
390MB med cache inräknat, 178 utan.
Det här får jag på min gamla P4:
Kod: Markera allt
emil@megaleifubuntu:~$ free -m
total used free shared buffers cached
Mem: 1506 390 1115 0 40 171
-/+ buffers/cache: 178 1327
Swap: 1906 0 1906
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Gjorde lite tester:
Nystartad med GDM på skärmen: 73MB använt
Stängde av Pulse: 72MB
Stängde av GDM: 48MB
Stängde av Cpus, smbd, Winbind: 45MB
Bort med Avahi och Networkmanager: 44MB
Apparmor: 43MB
*dödade allt som stog ivägen*: 41MB
Och där gick nog gränsen för Ubuntus standardkärna. Går dock att komma ner bortåt 20MB om man kompilerar eget.
Slutsats: Gnome äter jävligt mycket minne!
Nystartad med GDM på skärmen: 73MB använt
Stängde av Pulse: 72MB
Stängde av GDM: 48MB
Stängde av Cpus, smbd, Winbind: 45MB
Bort med Avahi och Networkmanager: 44MB
Apparmor: 43MB
*dödade allt som stog ivägen*: 41MB
Och där gick nog gränsen för Ubuntus standardkärna. Går dock att komma ner bortåt 20MB om man kompilerar eget.
Slutsats: Gnome äter jävligt mycket minne!
anton@badcaps:~$ free -m
total used free shared buffers cached
Mem: 495 465 29 0 5 255
-/+ buffers/cache: 204 291
Swap: 1027 27 1000

Nu visar även htop och Systemövervakaren rätt, kanske var det någon uppdatering som gjorde det. Jag kan nog sluta dampa nu för 204 MB med ett par program igång är nog mindre än vad till och med Windows 2000 kan skryta med.
Vad används cachen till egentligen? Hur svårt är det förresten att byta ut GDM mot något mindre krävande, slim tex?
Cachen lagrar programdata så att det går snabbare att komma åt den ifall den behövs igen. Testa att öppna t.ex OpenOffice när datorn är nystartad, stäng det, och öppna det sen igen. Borde gå betydligt mycket snabbare.
emil@megaleifubuntu:~$ time oowriter
real 0m15.952s
user 0m0.612s
sys 0m0.404s
emil@megaleifubuntu:~$ time oowriter
real 0m3.581s
user 0m0.028s
sys 0m0.100s
Men cachen hamnar väl aldrig i swappen? Det skulle ju lite ta bort syftet med den
Nu är jag absolut ingen expert på RAM-användning i olika OS.m!rage skrev:så verkar Ubuntu ha blivit för fet för att köras på 512MB RAM i och med Lucid. Installerade nyss om Ubuntu på en P4 och vid första uppstarten visade Systemövervakaren att 370MB var använt, plus kanske 30MB i swappen. Det här är inte okej, det börjar likna Vista snart. Finns det nåt onödigt fett man kan ta bort med en gång för att banta ner minnesanvändningen åtminstone 100MB?
Men jag har för mej att man inte kan jämföra minnesanvändningen rakt av mellan Windows och Linux.
Windows är mer "aggresivt" att använda swapen, då blir det automatiskt mer tillgängligt RAM.
Linux därermot har ingen brådska med att använda swapen, därför kan det se ut som att Linux använder mycket RAM.
Ta det jag skrivit med en nypa salt.

Det är bara vad tror att jag vet...
/Rune
Kan vara så, jag har inte riktigt fattat vad Aktivitetshanteraren i Windows egentligen visar. Är växlingsfil, alltså den stora grafen, allt använt minne eller bara det läggs i växlingsfilen på hårddisken, som i Linux heter swap?
Tyvärr, det vet jag inte riktigt.m!rage skrev:Kan vara så, jag har inte riktigt fattat vad Aktivitetshanteraren i Windows egentligen visar. Är växlingsfil, alltså den stora grafen, allt använt minne eller bara det läggs i växlingsfilen på hårddisken, som i Linux heter swap?
Vad jag menade mitt inlägg, är att man inte enbart ska titta på mängden använt RAM, för att jämföra Ubuntu och Windows.
Enbart 512 MB RAM är nog i minsta laget nuförtiden, men det fungerar naturligtvis.
Jag själv skulle INTE installera Kubuntu med så lite RAM, då är det vanliga Ubuntu snabbare.
Ta och kolla vad det kostar att köpa ett nytt 1GB-minne!
Misstänker att din dator kan bli rejält mycket snabbare med ett nytt snabbt 1GB-RAM.
Undvik att kombinera gamla "slöa" minnen med nya snabbare minnen...
Ja men det är ingen dator jag planerar att använda så länge till. Jag har bara rekonditionerat den som det så fint heter och ska sälja vidare den som surfdator. Men för tillfället använder jag den själv eftersom att grafikkortet brann upp i min fina Inspiron för en vecka sen