Använda befintlig home på ny installation

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
HIPS
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Använda befintlig home på ny installation

Inlägg av HIPS »

Sitter just nu med jaunty, men vill köra lucid, så jag tänkte fega lite (delar ju datorn med hustrun). Om jag behåller min jaunty och på ledigt utrymme installerar lucid hur bär jag mig då åt för att styra min jaunty home till lucid sessionen?

Hoppas jag var tillräckligt tydlig. Jag har alltså ingen dedikerad egen partition för home utan del ligger tillsammans med resten i min jaunty partition, men om allt funkar som det ska tänkte jag låta den bli en ren home och köra lucid fortsättningsvis.

Tacksam för tips
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Använda befintlig home på ny installation

Inlägg av Hund »

Jag hade tagit en komplett backup på home och sedan blåst rent hårddisken, ordnat en separat partition för home och sedan installerat Lucid. Sedan slängt över det du vill ha kvar till din nya installation och brummat igång Lucid.

Det tycker jag vore smidigast och enklast. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
HIPS

Inlägg av HIPS »

Jo, steg ett har jag gjort - dvs total backup av home. Mitt problem är att den dator vi kör på nu har inte svarat upp 100% på de live versioner jag testat av vare sig karmic eller lucid, men eftersom jag vet att mycket av det löser sig när man får in den "skarpt" och kör in alla uppdateringar tror jag det blir bra. Att blåsa hela disken innan jag vet det är dock att be om problem - som att få sova på soffan för att frugan inte kan göra det hon är van att göra. Så länge jag har kvar min jaunty vet jag att jag kan backa bandet på en minut (genom att helt enkelt boota om till jaunty), men det vore gott om jag kunde använda home från den i lucid tills jag känner mig trygg med att allt som jag (och frugan) förväntar oss funkar som det ska.
gusse02
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av gusse02 »

Det där känner jag igen. Vi har en bärbar dator som jag och min fru använder. Den är ständigt på och vi är inloggade med varsin användare. Min fru gillar ofta inte att jag uppgraderar eftersom det blir lite strul då.

Jag har 3 partitioner plus swap. Varav en home-partition. En partition som root-partition (/) med den Ubuntu-version som vi använder för tillfället. Den sista partitionen lägger jag in den senaste versionen av Ubuntu för att testa om den håller måttet.

När det kommer en stabil version, RC eller beta så installerar jag alltså den på därför avsedd partition. Jag kopierar valda delar från home, t.ex. hela katalogen för Firefox och Thunderbird så att jag kan surfa och maila som vanligt. Jag installerar också vissa för mig nödvändiga program. Om jag tycker att versionen fungerar bra så migrerar jag till den.

Det har tagit några gånger för mig att förstå att det nog är så här jag bör göra för att minska driftstörningarna.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

gusse02 skrev:Det där känner jag igen. Vi har en bärbar dator som jag och min fru använder. Den är ständigt på och vi är inloggade med varsin användare. Min fru gillar ofta inte att jag uppgraderar eftersom det blir lite strul då.

Jag har 3 partitioner plus swap. Varav en home-partition. En partition som root-partition (/) med den Ubuntu-version som vi använder för tillfället. Den sista partitionen lägger jag in den senaste versionen av Ubuntu för att testa om den håller måttet.

När det kommer en stabil version, RC eller beta så installerar jag alltså den på därför avsedd partition. Jag kopierar valda delar från home, t.ex. hela katalogen för Firefox och Thunderbird så att jag kan surfa och maila som vanligt. Jag installerar också vissa för mig nödvändiga program. Om jag tycker att versionen fungerar bra så migrerar jag till den.

Det har tagit några gånger för mig att förstå att det nog är så här jag bör göra för att minska driftstörningarna.
Påminner om mitt system. :)
jag har en särskild partition för exprimentroot och en för exprimenthome men gemensam swap.
När det gäller firefox-profil och dokument mm så har jag symlänkar till min stabila /home-partition där dessa mappar inte ligger under någon speciell användare, utan är tillgängliga för alla användare på datorn. Jag kopierar också vissa filer för inställningar från stabila home till exprimenthome.
Detta sätt funkar bra för att ha en stabil version och en exprimentversion åtskilda, men att jag ändå kommer åt och får uppdaterat all info oavsett vad jag har startat. Fast givetvis tar jag backup på alla delade filer också, minst en gång/dygn.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
gusse02

Inlägg av gusse02 »

Symlänkar till firefox-profil är smart men jag avstår det ändå. Har märkt att om det är olika version av firefox på stabil och experiment så kan det leda till lite strul. Men det funkar säkert bra oftast.
Användarvisningsbild
HIPS

Inlägg av HIPS »

gusse02 skrev:Det där känner jag igen. Vi har en bärbar dator som jag och min fru använder. Den är ständigt på och vi är inloggade med varsin användare. Min fru gillar ofta inte att jag uppgraderar eftersom det blir lite strul då.

Hmm, ja det var ett klart tänkbart tips. Kan man dela swap (måste jag göra något speciellt vid installationen av lucid för att det ska bli så?). Spelar det någon roll om jag kör lucid på en ext4 medan jaunty ligger på ext3? Du sa att du sedan migrerar om allt funkar väl och beroende på storlek på dina partitioner idag anar jag att det kan betyda lite pill med Parted Magic eller liknande för att storleksändra partitioner? Åtminstone blir det så för mig, har nog för mycket skräp sparat...

Jag är tacksam för de svar och tips jag fått och tänkte försöka köra nu i helgen, eftersom hustrun inte är hemma - då har jag ju lite tid på mig att justera om något blir galet ;D
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

HIPS skrev:...
Kan man dela swap (måste jag göra något speciellt vid installationen av lucid för att det ska bli så?). Spelar det någon roll om jag kör lucid på en ext4 medan jaunty ligger på ext3?
...
Du kan använda samma swap-partition till både lucid och jaunty.
Det spelar ingen roll att lucid använder ext4 och jaunty ext3, möjligtvis att jaunty inte kan läsa filerna i lucid/ext4, men tvärtom går det garanterat bra.

Du behöver inte göra något speciellt under installationen för att lucid ska använda befintlig swap-parttition, det sköts "automagiskt".
gusse02

Inlägg av gusse02 »

Jag ändrar inte storlek på mina partitioner. Jag har en disk på 80 GB. I runda slängar är home 40, root 2x15 och swap minns inte, kanske 5 GB. Det klarar jag mig bra på. Men då har jag en server där jag har bulken.
Användarvisningsbild
HIPS

Inlägg av HIPS »

Rune.K skrev: ...Du behöver inte göra något speciellt under installationen för att lucid ska använda befintlig swap-parttition, det sköts "automagiskt".
Tack - då borde jag kunna starta mitt arbete. För nog borde väl tiden vara inne att ersätta min jaunty nu när vi fått en ny LTS?
gusse02

Inlägg av gusse02 »

Go get it! Jo, Lucid känns mycket bra och stabil.
Användarvisningsbild
HIPS

Inlägg av HIPS »

Tack alla för svar - nu kör vi och hoppas frugan också blir nöjd. ;D
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Återkom gärna med resultatet...
Användarvisningsbild
HIPS

Inlägg av HIPS »

Nu är steg 1 taget - jag har installerat lucid och eftersom jag inte är helt haj på alla paramtetrar lät jag installationsprogrammet sköta partitionerna (jag valde största lediga), vilket innebar att jag fick en extended med en ext4, en liten snutt som är oallokerad och en till swap. Kan ju prova att göra om det, men då skulle jag behöva hjälp med hur jag ska sätta parametrarna på avancerat.

Har inte labbat med min home än eftersom jag har ett större problem - skärmen är så ljus att den är om inte oanvändbar, så i alla fall jobbig att använda. Verkar vara ett känt problem (Bug 27478), men jag vet inte riktigt hur jag ska komma till rätta med det.

Om det inte löser sig till imorgon (frugan kommer hem) så har jag satt jaunty som default via startup manager. Det blir väl liksom lite dumt att plocka bort lucid partitionerna utan att installera på nytt - antar att det trasslar till Grub:en?

Jag återkommer med mer info, men tar under tiden tacksamt emot tips.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Har du provat att starta Jaunty efter installationen av Lucid?

Du har helt rätt i att det kan vara dumt att ta bort Lucid-partitionerna!
Man måste ha ordentlig koll på vilken distribution som sköter om bootloadern i MBR innan man tar bort några partitioner.

Angående buggen med för ljus bildskärm i Lucid, det kan jag tyvärr inte hjälpa dej med...

Men berätta vad det är för dator du har, så kanske någon annan kan hjälpa till med att lösa problemet med buggen.
Användarvisningsbild
HIPS

Inlägg av HIPS »

Jupp, Jaunty funkar klockrent även efter installation av Lucid - Puhh. Har även kopierat in Thunderbird mappen och det funkar med, men Lightning kunde jag inte installera via programuppdateraren (lägg till ta bort...).

Bildskärmen blev klart bättre när jag fick i de proprietära drivrutinerna så nu funkar det. Enligt buggen har det generella felet tydligen med kärnan att göra, men att manuellt uppdatera till en betavariant är nog mer än jag vågar mig på. Avvaktar en normal uppdatering.

Om hustrun godkänner förändringen kanske det kan bli Lucid.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Man kan ställa in att skärmen startar med lägre ljusstyrka via Inställningar >Skärmsläckare. Klicka på Strömhantering så kommer du åt det. Inte helt intuitivt att det är där man ska ändra ... :P
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
HIPS

Inlägg av HIPS »

vulfgar skrev:Man kan ställa in att skärmen startar med lägre ljusstyrka via Inställningar >Skärmsläckare. Klicka på Strömhantering så kommer du åt det. Inte helt intuitivt att det är där man ska ändra ... :P
Problemet är att det inte bara är en ljusjustering, det är helt enkelt fel (ja, det var ju ingen strålande förklaring). Jo, det är för ljust och det blir dålig kontrast, men om jag sänker ljuset blir det bara gråare men fortfarande dålig kontrast och svårläst - och definitivt inte snyggt. Vad jag förstått på bugrapporterna (27478) är det ett känt problem (med DVI-VGA adapter) som torde lösa sig i och med kärna 2.6.33 som finns som beta. Men jag törs mig nog inte på en egen uppdatering av den.

Just nu kör jag med de proprietära drivrutinerna, men de har aldrig varit riktigt optimala (har en HP pavillion). Att växla användare är tex ett risktagande, då man med stor sannolikhet hamnar i svartskärmsläge.

Nåja, jag ska väl inte oja mig. Jag har en fullt fungerande Jaunty, en habil Lucid och ett problem som tycks känt - så det löser sig nog. Flyttade förresten knapparna för stängning etc till höger då jag inte kunde komma överens med den nya placeringen.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"