HTML5 och video/ljudet, H264
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Re: HTML5 och video/ljudet, H264
Ja, säga vad man vill men i detta fall har Adobe (iaf delvis) rätt. Flash är en stor del av webben idag och deras mjukvara för att producera Flash gör att 'vem som helst' kan göra 'mer' på webben, så det är ju bra. Att Flash är ett stängt format är ju det mindre bra då... Men att som Apple gör helt exkludera den är ju extremt till nackdel för såväl Adobe som slutanvändaren...
Men det där är ju typiskt Apple, men får grymma produkter men man betalar (utöver ordentliga priser) med diverse inlåsningar... Vänder man på det så är det dock få saker som fungerar så bra som Apple's, hehe...
Men det där är ju typiskt Apple, men får grymma produkter men man betalar (utöver ordentliga priser) med diverse inlåsningar... Vänder man på det så är det dock få saker som fungerar så bra som Apple's, hehe...
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Jo och för att knyta ihop det så bygger Google in Flash i Chrome så det blir sömlöst.....farmfield skrev: Men det där är ju typiskt Apple, men får grymma produkter men man betalar (utöver ordentliga priser) med diverse inlåsningar... Vänder man på det så är det dock få saker som fungerar så bra som Apple's, hehe...
Fortsättning följer i Elefanternas batalj...

-
Det kanske gäller idag ja men inte imorrn.Men att som Apple gör helt exkludera den är ju extremt till nackdel för såväl Adobe som slutanvändaren...

Jag håller ju inte med dig men du vet ju vet ju varför.

Hellre så fritt som möjligt än ofritt.
Det är en principsak som vi MÅSTE hålla fast vid för börjar vi tumma på frihetstänket så faller FOSS.

- farmfield
- Kontakt:
@H33
Det är väldigt mycket fritt bakom kulisserna på OS X, kärnan + stora delar av det underliggande systemet samt ramverket för Safari (Webkit) o.s.v... Så dom bidrar en hel del till öppen källkodsrörelsen så sett...
Det är väldigt mycket fritt bakom kulisserna på OS X, kärnan + stora delar av det underliggande systemet samt ramverket för Safari (Webkit) o.s.v... Så dom bidrar en hel del till öppen källkodsrörelsen så sett...

-
Möjligt, men det är stor skillnad på OSS och FOSS.

Njau... däremot har det ju varit en strid ström av öppen källkodsutvecklare som hoppat på OSX tåget eftersom alla måste tjäna ihop till brödfödan. Ev har dessa då bidragit till tex Webkits utveckling men huvudsakligen så sysslar nog dessa utvecklare med prorietära appar inkl att tjäna ihop mer brödsmulor via App Store.farmfield skrev: Det är väldigt mycket fritt bakom kulisserna på OS X, kärnan + stora delar av det underliggande systemet samt ramverket för Safari (Webkit) o.s.v... Så dom bidrar en hel del till öppen källkodsrörelsen så sett...
Det finns ingen F-kassa overthere

- farmfield
- Kontakt:
Inte 'njao' - Mjao! Kärnan - XNU - och ramverket - Darwin är båda öppen källkod och bidrar såvitt jag förstått det med kod tillbaka till OpenBSD-kärnan och dess ramverk... 

-
HTML 5 är ju inte ens klart på långa vägar så varför börja tjafsa om detta redan nu?
Jag ser ju helst att Flash förpassas till historien så snabbt som möjligt!

Detta säger väl allt:
Webbläsare som stödjer h.264:
* Internet Explorer (9.0)
* Safari (3.1 eller senare)
* Google Chrome (3.0 eller senare)
Webbläsare som stödjer Ogg Theora:
* Mozilla Firefox (3.5 eller senare)
* Opera (10.5)
* Seamonkey (2.0 eller senare)
* Epiphany (2.28 eller senare)
* Konqueror (4.4 eller senare)
Så JA vi ska stödja Ogg Theora och INTE h.264

Detta säger väl allt:
Webbläsare som stödjer h.264:
* Internet Explorer (9.0)
* Safari (3.1 eller senare)
Webbläsare som stödjer Ogg Theora:
* Mozilla Firefox (3.5 eller senare)
* Opera (10.5)
* Seamonkey (2.0 eller senare)
* Epiphany (2.28 eller senare)
* Konqueror (4.4 eller senare)
- farmfield
- Kontakt:
Exakt det jag skriver ovan...

-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Men jag kan inte se vad OpenBSD har med det du skriver ovan att göra. Ingen av wiki artiklarna nämner OpenBSD och jag har varken hört eller läst något om att Darwin och XNU skulle ha något med OpenBSD att göra utan mer med FreeBSD att göra.
Jo MacOSX använder väl vissa funktioner som härstammar från just FreeBSD.
Nu tror jag sedan att Microsoft, Google, Apple, Adobe (kanske Mozilla) samt den mäktiga filmindustrin ger blanka tusan i detta när nu HTML5 formas....
Nu tror jag sedan att Microsoft, Google, Apple, Adobe (kanske Mozilla) samt den mäktiga filmindustrin ger blanka tusan i detta när nu HTML5 formas....
-
Det är det dom INTE gör!!!Nu tror jag sedan att Microsoft, Google, Apple, Adobe (kanske Mozilla) samt den mäktiga filmindustrin ger blanka tusan i detta när nu HTML5 formas....
Det handlar om MAKT!!!

- Katt
- AVREGISTRERAD
- Kontakt:
1. Vi måste tjaffsa om det nu, för det är i förspelet som striden kommer avgöras om vi skall få en codec specifierad i html5 standarden. Får vi inte det så hamnar alla webbdesigners lite i samma härva som det vart de senaste åren med IE okompabilitet med webbstandarder.Harlekin33 skrev:HTML 5 är ju inte ens klart på långa vägar så varför börja tjafsa om detta redan nu?
....
2. Däremot kommer ingen av dom att fungera. H.264 är inte fritt och Theora har inte tillräckligt bra kvalitét. Vi måste ha en codec som alla kan sluta upp bakom. Det är här Dirac eller som Emil nämnde VP8 kommer in i bilden och som jag förespår kommer vara något av dom formaten som blir gällande om alla kan komma överens.
Det är inte lätt när det är svårt!
Förspelet ? Vi är mitt inne i striden och den avgörs då av en handfull amerikanska intressen, inget vi kan göra åt det mer än att beskåda slagfältet......Katt skrev: 1. Vi måste tjaffsa om det nu, för det är i förspelet som striden kommer avgöras om vi skall få en codec specifierad i html5 standarden. Får vi inte det så hamnar alla webbdesigners lite i samma härva som det vart de senaste åren med IE okompabilitet med webbstandarder.

-
OMG in heaven!!!Katt skrev:1. Vi måste tjaffsa om det nu, för det är i förspelet som striden kommer avgöras om vi skall få en codec specifierad i html5 standarden. Får vi inte det så hamnar alla webbdesigners lite i samma härva som det vart de senaste åren med IE okompabilitet med webbstandarder.Harlekin33 skrev:HTML 5 är ju inte ens klart på långa vägar så varför börja tjafsa om detta redan nu?
....
2. Däremot kommer ingen av dom att fungera. H.264 är inte fritt och Theora har inte tillräckligt bra kvalitét. Vi måste ha en codec som alla kan sluta upp bakom. Det är här Dirac eller som Emil nämnde VP8 kommer in i bilden och som jag förespår kommer vara något av dom formaten som blir gällande om alla kan komma överens.
OK...Here We GO!!!
DÅ BÖR vi välja det friaste alternativet oavsett om det funkar eller inte just pga. av LIBERLISMEN!
Ogg 160kb/s sägs ju vara av samma kvalitet som mp3 192kb/s
Dvs. att det INTE går att höra skillnaden mellan en original-cd och en en OGG 160kb/s
Ogg theora LÄR ju vara BÄTTRE än AVI och MPG!!!
Frågan är om Ogg Theora står sig emot ISO?
En liten påmminnelse angående vad tråden startade med.....
http://www.zdnet.com/blog/bott/microsof ... ategy/2095
För de som orkar läsa isf att enbart skriva en massa strunt.......

-
Jag VET redan detta!!!pun skrev:En liten påmminnelse angående vad tråden startade med.....
HTML 5 är att föredra!
Det har jag sagt HELA tiden!
- farmfield
- Kontakt:
Så kanske det är, sry, jag kan ha blandat ihop de båda... Dock trodde jag att dom delade kärna - har jag fel där?KiviE skrev:Men jag kan inte se vad OpenBSD har med det du skriver ovan att göra. Ingen av wiki artiklarna nämner OpenBSD och jag har varken hört eller läst något om att Darwin och XNU skulle ha något med OpenBSD att göra utan mer med FreeBSD att göra.
- Katt
- AVREGISTRERAD
- Kontakt:
Ogg Vorbis kvalitet 6 är transparent, den har ingen fixerad bitrate. Och vad menar du med ISO?Harlekin33 skrev:
Dvs. att det INTE går att höra skillnaden mellan en original-cd och en en OGG 160kb/s
Ogg theora LÄR ju vara BÄTTRE än AVI och MPG!!!
Frågan är om Ogg Theora står sig emot ISO?
Det är inte lätt när det är svårt!