RGBA, globalt via ppa

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: RGBA, globalt via ppa

Inlägg av Rune.K »

farmfield skrev:
Hylas skrev:
Rune.K skrev: KDE 4 har dock en klar fördel med sina "aktiviteter", som jag använder med att ha unika/olika bakgrundsbilder, widgets och program på 4 stycken skrivbord.
Man är inte begränsad till just 4 unika skrivbord...
Det där med olika bakgrunder på olika skrivbord går att åstadkomma i Compis eller?
Jupp, men det är lite mekligare att göra det i Compiz än i KDE har jag förstått...

Sen för dom som tycker att livet är för tråkigt utan en utmaning så kan man göra så här i COmpiz...

http://www.youtube.com/watch?v=FHQD2p9AG5c

;D
@ farmfield
Jag har för mej att du svarat lika luddigt i en annan tråd...
Går det eller går det inte att ha t.ex 4 skrivbord med olika/unika bakgrundsbilder och widgets i Gnome?

Har du inte något relevant svar på en medlems (Hylas) fråga är det inte bättre att hålla tyst isåfall?
Tänk på att du är TeamLeader för det officiella LoCot för Ubuntu i Sverige...................... ;)
Användarvisningsbild
TweekiE
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TweekiE »

farmfield skrev:
pun skrev:Jovisst är det semitransparenta fönster..... då har du gjort fel !
Du missförstod mig. Att det var semitransparenta fönster är jag med på, jag hade ju igång det, men vad jag menade var att det inte var snyggt, hehe... I Windows 7 har dom ju inte semitransparenta fönster men däremot semitransparenta fönsterramar - och faktiskt löst det rätt snyggt...
Och du tror att det inte går att fixa i ubuntu? ::)
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

TweekiE skrev:
farmfield skrev:
pun skrev:Jovisst är det semitransparenta fönster..... då har du gjort fel !
Du missförstod mig. Att det var semitransparenta fönster är jag med på, jag hade ju igång det, men vad jag menade var att det inte var snyggt, hehe... I Windows 7 har dom ju inte semitransparenta fönster men däremot semitransparenta fönsterramar - och faktiskt löst det rätt snyggt...
Och du tror att det inte går att fixa i ubuntu? ::)
Allt går att fixa i Ubuntu - vad jag vill är slippa lägga tid på att mekla ihop ett (eller flera) snygga RGBA-teman... ;)

(lat kallas det också) ;D
Användarvisningsbild
fd.svensson
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av fd.svensson »

Hylas frågade om det gick att göra i compiz och det är väldigt lätt att göra genom Nautilus som finns i Ubuntu Tweak. Anledningen till att jag hea U-Tweak är att man kan vara test förare åt olika program där. Sedan tycker nog de flesta att det finns bra grejor både i KDE och Gnome men det handlar inte tråden om. @@@ Pun kanske kan berätta om man kan ha det i Kubuntu också för nytillkomna läsare då de också verkar intresserade.
:) Om någon gör dig illa. Skriv ner det i sanden. Om någon gör dig gott. Knacka in det i sten. :) Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

@Hylas

För att förtydliga. Det är inga problem att i Compiz ställa in olika bakgrunder, det finns en plugin för detta som ligger med i extrapaketet. Jag har vid något tillfälle lattjat runt med att dela ett 360 graders panorama i fyra delar och lägga en på varje skrivbord, men har inte orkat hålla på med det sedan, hmm, säg 7.10 eller nåt.

Sedan använder ju jag inte KDE men jag har förstått att det är mindre jobb att ställa in olika bakgrundsbilder i KDE än vad det är att göra det med hjälp av Compiz där jag ju vet att det är lite mekligt. Man måste bl.a. installera CCSM.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

Så här är det....

KDE snodde all kod från Compiz och gav inte någon credit för det, i KDE är det sedan då enkelt att ha olika skrivbord.

Med Gnome är det värre, wallpaper-pluginet fungerar förvisso men man får inga ikoner på skrivbordet utan en patchad Nautilusversion, har inte sett några för Ubuntu senaste utgåvor.

Om RGBA funkar med KDE har jag absolut ingen aning om...samt inget intresse heller att lägga ner tid på att undersöka, jag trivs inte i KDEs "röra".
Användarvisningsbild
Hylas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Hylas »

farmfield skrev:För att förtydliga. Det är inga problem att i Compiz ställa in olika bakgrunder, det finns en plugin för detta som ligger med i extrapaketet. Jag har vid något tillfälle lattjat runt med att dela ett 360 graders panorama i fyra delar och lägga en på varje skrivbord, men har inte orkat hålla på med det sedan, hmm, säg 7.10 eller nåt.
Ok.
pun skrev:Så här är det....

KDE snodde all kod från Compiz och gav inte någon credit för det, i KDE är det sedan då enkelt att ha olika skrivbord.

Med Gnome är det värre, wallpaper-pluginet fungerar förvisso men man får inga ikoner på skrivbordet utan en patchad Nautilusversion, har inte sett några för Ubuntu senaste utgåvor.
Ok.

Tack för era svar. Nu ska jag inte kapa tråden längre ;)
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"