Shadow skrev:
slaptap skrev:
Shadow skrev:
linux är ju ändå relativt lätt.. skapa mappar oså, det enda svåra är att leka i terminalerna...
Helt rätt.
Min poäng är att väldigt många kan ingenting alls om vare sig win eller linux...och torskar de i win så frågar de någon i bekantskapskretsen som har bättre koll. Får de bekymmer i Ubuntu, vem frågar de då?
I min bekantskapskrets finns ett flertal kontorsanställda. De har aldrig installerat ett program på Win. De har aldrig gjort en mapp. De har aldrig gjort en backup. På arbetsplatsen förlitar de sig på en "dataansvarig".
I hemmamiljö är det lika illa. Sista hembesöket jag var på så städade jag ut över 400 virus och spyware ur ett WinXP!
Dessutom låg där över 120GB blandad kompott i "Mina dokument". - Ojdå? var kommentaren...
Så en basic "nooby-guide" kan vara mycket värdefull.
sant.. men ändå, skapa mappar kunde jag första gången jag rörde en dator.. :p (fast jag är ju rätt "ung" så jag leker runt å upptäcker grejer

) så en 100%Newbie-guide skulle sitta fint, skulle vara bra ifall den trycktes för imo så är det roligare att läsa en bok än en e-book.
Jag tror inte det har så mycket med ålder att göra, snarare om livsinställning (och tid). Vissa av oss är nyfikna och kastar oss över en ny pryl och undersöker dess möjligheter och begränsningar. Andra lär sig, på sin höjd, det nödvändigaste och låter det sedan vara. Vissa kan inte heller lämna en droppande kran eller ett gnällande gångjärn utan måste fixa. Andra märker det inte.
Hos många slumrar nyfikenheten någonstans långt därinne (barn brukar vara nyfikna) den har bara förträngts genom pluggskola, stressigt arbetsliv och i rädslan för att göra bort sig och förstöra något. Kanske kan vi väcka den hos några?
Men om vi säger att vi ska göra en nybörjargajd. Vad ska vara med? Vad börjar vi med? Ska man förutsätta att OSet i alla fall är installerat och hyggligt konfat? Tror det.
* Logga in och lära sig hitta
* Varför Linux? Varför Ubuntu? Öppen källkod, vaddå
* Surfa på nätet
* Spara och hitta
* Några bra program (ord, bild, musik)
* Ordna en trivsam miljö
* Uppdatera och säkerhetskopiera
* Hitta svar och få hjälp
Vad mer? Vad ska bort? I vilken ordning?