Lägga till Right-Click Menu funktioner

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
Användarvisningsbild
gruble
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Lägga till Right-Click Menu funktioner

Inlägg av gruble »

Med hjälp av denna Right-Click Menu howto, har jag lyckats lägga till några funktioner jag vill ha lättillgängligt.

Börja med att installera Nautilus Actions Configuration utility.

Kod: Markera allt

sudo apt-get install nautilus-actions
Sedan har du en ny enhet under din System meny.
Ubuntu bild

Bild
Men jag vill bara ha Skärminställningar (NVIDIA X Server Settings) med när jag klickar på skärmen/desktop, inte i varenda mapp som det blivit nu. Finns den funktionen i Nautilus Actions Configuration utility. Är det fel prg, finns funktionen förut i något gui eller måste det fixas via script. Anger jag sökvägen till Skrivbord, så fungerar det bara i den mappen och inte på själva skärmen/Gnome desktop. - Någon som har något tips ?

Installera "Öppna i Terminal" med Ubuntu Software Center eller via Terminalen
Lägga till funktionen Öppna i Terminal med ett högerklick, när du är i en förvald mapp,
genom att installera nautilus-open-terminal. Eller klistra in följande i Terminalen.

Kod: Markera allt

sudo apt-get install nautilus-open-terminal
Fungerande Logout, Reboot och Shutdown kommando-ikoner på skrivbordet för utvecklings versioner.
Logout
dbus-send --session --type=method_call --print-reply --dest=org.gnome.SessionManager /org/gnome/SessionManager org.gnome.SessionManager.Logout uint32:1
Reboot
dbus-send --session --type=method_call --print-reply --dest=org.gnome.SessionManager /org/gnome/SessionManager org.gnome.SessionManager.RequestReboot
Shutdown
dbus-send --session --type=method_call --print-reply --dest=org.gnome.SessionManager /org/gnome/SessionManager org.gnome.SessionManager.RequestShutdown

Bild
Bild
Bild
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review

Återgå till "Skrivbordet"